3--8--2016------19----ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ (Του Χαράλαμπου Μποσταντζόγλου) Εκδόσεις (Ο Λόγος Αθήναι 1976)

19----ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ

  Δια του Νόμου έγινε η γνώσης της αμαρτίας αλλά δεν υπήρχε τρόπος αποτελεσματικός ώστε να γίνεται αποχή από αυτήν ή να καταβάλλεται, άμυνα. Στον προσδιορισμένο όμως καιρό όταν ήλθε το Άγιο Πνεύμα έδωσε εφόδια δια μέσου των οποίων καταπολεμείται αποτελεσματικά η αμαρτία. Και αυτός είναι ο Λόγος για τον οποίο αναφέρεται στην Γραφή ότι «το μεν γράμμα(λόγος) θανατώνει το δε Πνεύμα ζωοποιεί».

Και όμως παρ’ όλη τη διαύγεια των νοημάτων που υπάρχουν στην Αγία Γραφή και την οποία προσπαθήσαμε να αποδείξουμε ορθοτομώντας το Λόγο ώστε να διαβεβαιωθεί η θεοπνευστία της Αγίας Γραφής όμως υπάρχουν πολλοί που έχουν αντιρρήσεις πάνω σε τούτη την αλήθεια.
  Η Αγία Γραφή δια μέσου των προφητών, μας ομιλεί δια της χρησιμοποιήσεως λέξεων και προτάσεων. Το ίδιο δεν κάνουμε και εμείς σε όλη την ζωή;
  Παραδείγματος χάριν  για να εκφράσουμε την θέληση μας και να πούμε «Θύρα», δεν θα χρησιμοποιήσουμε την λέξη «Θύρα»; Το να κρατήσουμε πέννα και να έχουμε μελάνη και χαρτί μονάχα δεν θα γίνουμε κατανοητοί από άλλους εκτός και αν χρησιμοποιήσουμε και γράψουμε λέξεις που θα συνθέσουν φράσεις και μάλιστα που να είναι κατάλληλες και να χαρακτηρίζουν το αντικείμενο των σκέψεων μας. Αυτός είναι ο τρόπος  με τον οποίο ο ένας άνθρωπος καταλαβαίνει, τον άλλο.
  Κάθε άνθρωπος ενώ μελετά τον θεόπνευστο λόγο της Γραφής πρέπει να έχει υπ’ όψιν του τις συστάσεις και οδηγίες του Πνεύματος που δίδονται δια μέσου αυτού ώστε να μην παρασύρεται και δίνει ερμηνείες αντίθετες με την αποκάλυψη του θείου λόγου. Πρέπει ακόμη να προσέχει στον τρόπο με τον οποίο είναι συντεταγμένος ο λόγος που προσφέρει τις οδηγίες του Αγίου Πνεύματος.

  Παραδείγματος χάριν στην Α Επιστολή του Ιωάννου κεφ.α:7 αναφέρεται ότι: «Το αίμα του Ιησού Χριστού του Υιού Αυτούκαθαρίζει ημάς από πάσης αμαρτίας». Δεν λέγει «εκαθάρισεν ημάς κάποτε» αλλά ότι συνεχώς «καθαρίζει ημάς από πάσης αμαρτίας». Αν ήταν διαφορετικά δεν θα ήταν δυνατόν να συνεχισθεί μέσα μας η ζωή του Χριστού.
  Επίσης στο Ιωάννης ζ: 37 διαβάζουμε: «όστις διψά ας έρχεται κα ας πίνει». Αυτό σημαίνει να πίνει όχι μονάχα μια φορά αλλά να έρχεται επανειλημμένα και να πίνει. Επειδή αυτή είναι η βάσης της χριστιανικής ζωής. Και όσα αναφέραμε είναι λόγια του Αγίου Πνεύματος και όχι ανθρώπου.
  Είναι  γνωστό ότι η Αγία Γραφή έχει γραφτεί εν μέρει στην Εβραϊκή
γλώσσα και εν μέρει στην Ελληνική. Για να μη νομίσει λοιπόν κάποιος ότι σε όσα αναφέραμε για να βεβαιωθεί η δια του Πνεύματος συγγραφή της Βίβλου δηλαδή η θεοπνευστία της υπάρχει κάποια προσθήκη ας ανατρέχει στα αρχέτυπα κείμενα αν θέλει και από αυτά ας αντλεί τα σωστά μαθήματα που έχουν στα συμπεράσματα εκείνα τα οποία είναι αναγκαία για την πνευματική ανάταση και την οικοδομή της ψυχής εν Κυρίω.

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ ΕΒΔΟΜΟΝ
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΚΑΘΟΔΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑ
ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ
    Η έλευσης του Αγίου Πνεύματος στον κόσμο είναι ένα από τα πιο σπουδαία θέματα της Αγίας Γραφής.
  Αν υπάρχουν άνθρωποι που έχουν αντιρρήσεις σχετικά με το Πνεύμα το Άγιο τις έχουν επειδή είναι άπιστοι και οι τέτοιες αντιρρήσεις είναι η φυσική εκδήλωσης της απιστίας τους. Οι άνθρωποι αυτοί  δεν αποδίδουν ως όφειλαν την πρέπουσα εκτίμηση στο Λόγο του Θεού στο σύνολο του.
  Η έλευσης του Αγίου Πνεύματος εις τον κόσμο είναι το θεμέλιο της χριστιανικής πίστεως και βάσης της χριστιανικής πείρας. Και το έργο του Πνεύματος είναι ίσης αξίας με το έργο της σωτηρίας  που πραγματοποίησε ο Χριστός πάνω στο σταυρό υπέρ των αμαρτωλών.
  Κατά την οικονομία της Π. Διαθήκης το Άγιο Πνεύμα δεν έρχονταν στον κόσμο όπως ήλθε κατά την ήμερα της Πεντηκοστής.

  Στο Ιωάννης ζ: 38-39διαβάζουμε ότι επειδή ο Χριστός δεν είχε δοξαστεί το Άγιο Πνεύμα δεν είχε δοθεί. «τούτο δε είπε περί του Πνεύματος όπερ έμελλον να λαμβάνουσιν οι πιστεύοντες εις Αυτόν».
  Πως εργάστηκε το Πνεύμα κατά την Π. Διαθήκη και πως εργάζεται σήμερα;
  1/. Στην Π. Διαθήκη ο Αιώνιος Λόγος εργάστηκε όπως διεξοδικώς αναφέραμε σε προηγούμενο κεφάλαιο εμφανιζόμενος «ως Άγγελος Κυρίου» Πριν από την ενσάρκωση του π.χ. Γένεσης ις:7-14(εμφανίσθηκε στην Άγαρ, την δούλη της Σάρρας) Γένεσης λβ:24-30     (πάλεψε με τον Ιακώβ)
Γένεσης 32:24-28
 24/. Ο δε Ιακώβ έμεινε μόνος· και επάλαιε μετ' αυτού άνθρωπος έως τα
(Εμφανίστηκε στο Μωϋσή στη βάτο)
Έξοδος γ:1-15
2/.Εφάνη δε εις αυτόν άγγελος Κυρίου εν φλογί πυρός εκ μέσου της βάτου· και είδε και ιδού, η βάτος εκαίετο υπό του πυρός και η βάτος δεν κατεκαίετο.
(Εμφανίστηκε στους γονείς του Σαμψών) Κριταί β:1-4και ιη:15-22

  Ο Λόγος φανερωνόταν σαν «Άγγελος του Κυρίου» επειδή δεν είχε ενσαρκωθεί για να σταυρωθεί και να πραγματοποιήσει το έργο της Σωτηρίας.  Έτσι το Πνεύμα το Άγιο εργάσθηκε κατά πολλούς τρόπους στην Π. Διαθήκη αλλά κατά την ημέρα της Πεντηκοστής ήλθε στον κόσμο για να μείνει μόνιμα εις αυτόν. Αυτό το είχε υποσχεθεί ο Χριστός στους μαθητές Του Ιωάννης ιδ: 16-17-26 και ιε:26 και ις:7   
  2/. Κατά την Π. Διαθήκη το Άγιο Πνεύμα δεν κατοικούσε στις καρδιές των ανθρώπων. Τους       επισκέπτονταν προσωρινά για να τους κατευθύνει σε έργα αγαθά, αλλά δεν έμενε μόνιμα μαζί τους. Όταν  τελείωνε το έργο Του το Πνεύμα αποσυρόταν και έτσι οι άνθρωποι έμεναν και πάλι όπως ήταν και πριν από την επίσκεψι Του.   
  Από την Πεντηκοστή όμως και ύστερα το Άγιο Πνεύμα κατοικεί μέσα στις καρδιές των πιστών.
Ιωάννης ιδ: 16-17

Και εγώ θέλω παρακαλέσει τον Πατέρα, και θέλει σας δώσει άλλον Παράκλητον, διά να μένη μεθ' υμών εις τον αιώνα,
17 το Πνεύμα της αληθείας, το οποίον ο κόσμος δεν δύναται να λάβη, διότι δεν βλέπει αυτό ουδέ γνωρίζει αυτό· σεις όμως γνωρίζετε αυτό, διότι μένει μεθ' υμών και εν υμίν θέλει είσθαι.
  Κατά την Π. Διαθήκη το Άγιο Πνεύμα ερχόταν σαν επισκέπτης.
Μετά την Πεντηκοστή είναι αχώριστο από τους πιστούς.
  Και όπως ο κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη τροφής για να ζήσει έτσι και για κάθε πιστό το Άγιο Πνεύμα είναι στοιχείο απαραίτητο για την ύπαρξη του  3/.  Στην Π. Διαθήκη το Άγιο Πνεύμα επισκεπτόταν δικαίους αλλά και αμαρτωλούς. Παράδειγμα έχουμε το Βαλαάμ. Τα σχετικά με αυτόν υπάρχουν στην:

 Β΄ Πέτρου β: 15-16
15 αφήσαντες την ευθείαν οδόν, πλανήθηκαν και ηκολούθησαν την οδόν του Βαλαάμ υιού του Βοσόρ, όστις ηγάπησε τον μισθόν της αδικίας,
16 ηλέγχθη όμως διά την ιδίαν αυτού παρανομία, άφωνο υποζύγιο με φωνήν ανθρώπου λαλήσαν εμπόδισε την παραφροσύνη του προφήτου.
Και : Ιούδας 11.
11 Ουαί εις αυτούς διότι περιπάτησαν εις την οδόν του Κάϊν, και χάριν μισθού εξεχύθησαν εις την πλάνη του Βαλαάμ, και απωλέσθησαν εις την αντιλογία του Κορέ.
Αποκάλυψη β:14
14 Έχω όμως κατά σου ολίγα, διότι έχεις εκεί τινάς κρατούντες την διδαχήν του Βαλαάμ, όστις εδίδασκε τον Βαλάκ να βάλει σκάνδαλον ενώπιον των υιών Ισραήλ, ώστε να φάγωσιν ειδωλόθυτα και να πορνεύσουν.  Παρά τα τόσα επιβαρυντικά για τον Βαλαάμ χαρακτηριστικά ο Θεός του έστειλε το Άγιο Πνεύμα και τον χρησιμοποίησε όπως διαβάζουμε στο Αριθμοί κβ:32-33 και κδ:2 32 Και ο άγγελος του Κυρίου τού είπε: Γιατί χτύπησες το γαϊδούρι σου, για τρίτη φορά τώρα; Δες, εγώ βγήκα για να σου εναντιωθώ, επειδή, ο δρόμος σου μπροστά μου είναι διεστραμμένος·
33 και το γαϊδούρι βλέποντάς με παρέκκλινε από μένα για τρίτη φορά τώρα· διαφορετικά, αν δεν είχε παρεκκλίνει από μένα, τώρα εσένα μεν θα σε φόνευα, εκείνο όμως θα το άφηνα ζωντανό.
και κδ:2 Αριθμοί

1 ΚΑΙ βλέποντας ο Βαλαάμ, ότι ήταν αρεστό μπροστά στον Κύριο να ευλογήσει τον Ισραήλ, δεν πήγε, καθώς άλλοτε, να ζητήσει μαντείες, αλλά έστησε το πρόσωπό του προς την έρημο.
2 Και ο Βαλαάμ σήκωσε τα μάτια του ψηλά, και είδε τον Ισραήλ κατασκηνωμένο, σύμφωνα με τις φυλές τους· και ήρθε επάνω του το πνεύμα τού Θεού.
20—ΤΟ  ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ
 (Του Χαράλαμπου Μποσταντζόγλου)
Εκδόσεις (Ο Λόγος Αθήναι 1976)
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ Μποσταντζόγλου (1885—1916
   Άλλο παράδειγμα μας δίδεται στην Α΄ Σαμουήλ ιθ:21-24. είναι ο Σαούλ ο οποίος επιδίωκε την θανάτωση του Δαβίδ αλλά ο Θεός τον επισκέφθηκε με το Πνεύμα το Άγιο.
  Στην Καινή Διαθήκη η διακονία του Πνεύματος δίδεται στους πιστούς και τους πειθαρχούντας στο Θεό εν Χριστώ Ιησού.
Γαλάταςγ:14
14 Για νάρθει στα έθνη η ευλογία τού Αβραάμ διαμέσου τού Ιησού Χριστού, ώστε να λάβουμε την υπόσχεση του Πνεύματος διαμέσου τής πίστης.
Πράξεις ιε:8-9

8 Και ο καρδιογνώστης Θεός έδωσε σ' αυτούς μαρτυρία, χαρίζοντας σ' αυτούς το Πνεύμα το Άγιο όπως και σ' εμάς.
9 Και δεν έκανε καμιά διάκριση ανάμεσα σ' εμάς και σ' αυτούς, καθαρίζοντας τις καρδιές τους διαμέσου τής πίστης.
Α΄ Θεσσαλονικείς δ:8
8 Γι' αυτό, εκείνος που τα αθετεί αυτά, δεν αθετεί άνθρωπο, αλλά τον Θεό, ο οποίος και μας έδωσε το Πνεύμα του το Άγιο.
Α΄ Κορινθίους ς:11
11 Και μερικοί υπήρξατε τέτοιοι· αλλά λουστήκατε, αλλά αγιαστήκατε, αλλά δικαιωθήκατε, στο όνομα του Κυρίου Ιησού, και με το Πνεύμα τού Θεού μας.
  Το Άγιο πνεύμα καθαρίζει καρδιές.
  Για να λάβει κάποιος το Πνεύμα το Άγιο πρέπει να ταπεινωθεί και να μετανοήσει ειλικρινά. Πράξεις β:47-38 καιε:28
Διαβάζουμε ότι το Πνεύμα δίδεται εις τους πειθαρχούντας στον Κύριο.

4/. Κατά  την παλαιά Διαθήκη το Άγιο Πνεύμα δεν ερχόταν σε όλους τους ανθρώπους. Μετά την Πεντηκοστή όμως έρχεται σε κοινωνία με όλους τους ανθρώπους οι οποίοι θα Τον εκζητήσουν με μετάνοια και πίστη καθώς και προς όσους πεινούν και διψούν για την δικαιοσύνη και την αλήθεια εν Χριστώ Ιησού. Και ο Θεός τους λυτρωμένους που τους αναγνωρίζει σαν δικούς τους σφραγίζει δια του Αγίου Πνεύματος. Το έργο του Αγίου Πνεύματος είναι αδιάρρηκτα δεμένο με το έργο του Χριστού. Ιωάννης  ις:7
Ι 7 Εγώ, όμως, σας λέω την αλήθεια· σας συμφέρει να αναχωρήσω εγώ· επειδή, αν δεν αναχωρήσω, ο Παράκλητος δεν θάρθει σε σας· αλλά, αφού αναχωρήσω, θα τον στείλω σε σας.
Πράξειςβ:33
33 Αφού, λοιπόν, υψώθηκε με το δεξί χέρι τού Θεού, και πήρε από τον Πατέρα την υπόσχεση του Αγίου Πνεύματος, το ξέχυσε, αυτό που τώρα εσείς βλέπετε και ακούτε.

    Πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για το ιλαστήριο έργο του Χριστού και διότι ύστερα από αυτό αναλήφθηκε στον Ουρανό και σαν δώρο Του μας έστειλε το Άγιο Πνεύμα που ήλθε στην γη
  Το έργο αυτό ήταν προγραμματισμένο προ καταβολής κόσμου(πριν γίνει ο κόσμος)και αποδεικνύει την αρμονία και το αδιαχώριστο της Τριαδικής Θεότητος
 Όταν έφθασε οι καιρός της ενσαρκώσεως του Θείου Λόγου συνέβησαν πολλά θαυμάσια γεγονότα: στον ουρανό εμφανίστηκε το«Άστρον»
Άγγελοι ανεβοκατέβαιναν από τον ουρανό στην γη.
Ακούστηκαν αγγελικές χορωδίες κλπ. Έτσι και κατά την κάθοδον του Αγίου Πνεύματος κατά την ημέραν της Πεντηκοστής έγινε σεισμός ακούστηκε ήχος ως «ανέμου βιαίως φερομένου» και εφάνησαν «γλώσσαι πυρός».

 Όπως ο Χριστός έζησε μέσα στον κόσμο, έτσι και το Άγιο Πνεύμα είναι στον κόσμο και θα παραμείνει μέχρι της συντελείας του αιώνος.
Ιωάννης ιδ: 16 . Το Πνεύμα  θα διδάσκει και θα υπενθυμίζει τα λόγια του Ιηού Χριστού, Ιωάννης ιδ:26.
  Ο Χριστός εφώναξε από τον σταυρό. «Τετέλεσται»
Αυτό σήμαινε ότι τα πάντα που είχαν αμαρτία τελείωσαν δια της δικής Του θυσίας. Όμως το Άγιο Πνεύμα θα παραμείνει στον κόσμο ελέγχοντας τον κόσμο «Περί αμαρτίας και περί δικαιοσύνης και περί κρίσεως»
Ιωάννης ις:8 .

  Έτσι το Πνεύμα αντικατέστησε στη γη τον Χριστό. Και αναμφισβήτητο γεγονός που βεβαιώνει την παραμονή του Πνεύματος στον κόσμο, όπως εξεθέσαμε είναι το όραμα του πρωτομάρτυρα στέφανου. Διαβάζουμε ότι ενώ ο Στέφανος λιθοβολείτο υψώσας τα μάτια του στον ουρανό είδε το Θεό και τον Ιησού Χριστό.  αλλά το Άγιο Πνεύμα δεν το είδε. Γιατί; Επειδή ήταν μέσα του. ώστε αποδεδειγμένα το Πνεύμα το Άγιο παραμένει στην γη και θα μείνει μέχρι της αρπαγής της Εκκλησίας στον ουρανό.
  Πολλές φορές ακούμε μερικούς να προσεύχονται: «Κύριε έκχυσε Σε παρακαλούμε το Πνεύμα Σου το Άγιον εφ’ ημάς». Το αίτημα αυτό δεν είναι ορθό. Είναι μεγάλο σφάλμα διότι το Άγιο Πνεύμα ήλθε στη γη και πολιορκεί κάθε ψυχή. Αν το εκζητήσουμε θα κινηθεί ,θα απορρίψει κάθε εμπόδιο και θα μας επισκεφτεί.
  Όπως οι μαθητές και οι άλλοι πιστοί του Χριστού ενώ Εκείνος ήταν μαζί τους κανενός την βοήθειαν δεν ζητούσαν αφού είχαν την δική Του συντροφιά και ούτε ήταν δυνατόν να Τον ζητούν αφού απουσίαζε έτσι και εμείς σήμερα δεν έχουμε  ανάγκη να μας σταλεί το Άγιο Πνεύμα επειδή είναι κοντά μας γύρω μας και μέσα στην καρδιά μας. Και παρακαλεί για όλον τον κόσμο παρά την αποστασία του την βλασφημία και την περιφρόνηση του κόσμου.

Β΄ Κορινθίους ε:20-21
20 Είμαστε, λοιπόν, πρεσβευτές υπέρ τού Χριστού, ωσάν ο Θεός να σας παρακαλούσε μεταχειριζόμενους εμάς· δεόμαστε, λοιπόν, υπέρ τού Χριστού, συμφιλιωθείτε με τον Θεό.
21 Επειδή, εκείνον που δεν γνώρισε αμαρτία, τον έκανε για χάρη μας αμαρτία, για να γίνουμε εμείς δικαιοσύνη τού Θεού διαμέσου αυτού.
Επί πλέον το άγιο Πνεύμα χαρακτηρίζεται σαν «Παράκλητος». Αν κάποιος ασθενείς κατοικεί σε μέρος απομονωμένο και μακριά από πόλη και χρειάζεται βοήθεια ή περίθαλψη στρέφει  την προσοχή και τις ελπίδες του στο  χωριό ή την κωμόπολη και απ’ εκεί περιμένει την βοήθεια. Εκεί είναι η παρηγοριά του.
Αλλά ο πιστός έχει συνεχώς την παρηγοριά του Αγίου Πνεύματος επειδή είναι πάντοτε κοντά και παρέχει ¨ετοιμότατη βοήθειαν» (ψαλμός μς:1.
  Κάθε ένας από μας ας κάμει μια ενδοσκόπηση για να εξετάσει τον εαυτό του να ιδεί και να διαπιστώσει ποια η ακριβής σχέσης του με το Άγιο Πνεύμα. Και να ποια είναι τα σημεία που πρέπει να εξετασθούν.

 α/. πρέπει να έχουμε την βεβαιότητα ότι το Άγιο Πνεύμα είναι πάντοτε στον κόσμο και στην καρδιά των πιστών με όλη Του την δύναμη και την αγιότητα. Και είναι καθήκον όλων των πιστών έχοντες υπ’ όψιν των τις επαγγελίες του Πνεύματος του Αγίου.»να καθαρίζουν εαυτούς από παντός μολυσμού σαρκός και πνεύματος εκπληρούντες ούτω αγιοσύνη εν φόβω Θεού» β΄ Κορινθίους ζ: 1: φιλιπ.β:17
  β/.  Επειδή το Πνεύμα περιγράφεται σε ορισμένα μέρη της Αγίας Γραφής σαν «περιστερά»Ματθαίος γ:16 πρέπει να συμπεριφερόμαστε με αγιοσύνη ώστε να μην το λυπούμε. Εφεσίους δ: 30


  γ/. Αφού το Πνεύμα είναι και κινείται ανάμεσα μας πρέπει να Του προσφέρουμε ολοπρόθυμα την καρδιά μας σε πλήρη αφιέρωση και με τέλεια υπακοή. Πράξεις β:2-3.
δ/. Το Πνεύμα δόθηκε στον κόσμο κατά θεία οικονομία για να ελέγχει τους αμαρτωλούς και να τους φέρνει σε επίγνωση της αλήθειας ως προς το θέλημα του Θεού. Ιωάννης ις:8-11. εάν είμαστε πληρωμένοι δια του Πνεύματος πρέπει και ημείς μιμούμενοι Αυτόν να καταβάλουμε κάθε προσπάθεια για να εξαγγέλλομαι τις αρετές του Θεού και τα αγαθά που ακολούθησαν τη σωτηρία μας στον αμαρτωλό κόσμο μεταξύ του οποίου κινούμεθα και με τον οποίο ερχόμαστε σε σχέση και συνάφεια.