9-1--207-----ΜΕΡΟΣ -ΠΡΩΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΡΙΤΟ----4--ΤΥΧΙΚΟΣ-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2002




04/.            Ορθοτομώντας τον λόγο της αλήθειας
            Το Αίνιγμα του Μιχαήλ
                 Γιατί ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να είναι ο Χριστός;

ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
                           Συμπεράσματα
            Ολα τα παραπάνω είναι απαγορευτικά για οποιαδήποτε εξομοίωση του Κυρίου Ιησού Χριστού με τον αρχάγγελο Μιχαήλ. Η προσεκτική μελέτη των σχετικών χωρίων αποκλείει κάθε τέτοια ταύτιση.
            Βεβαίως ο καθένας είναι ελεύθερος να πιστεύει Ο,ΤΙ θέλει. Αυτό όμως με κανένα τρόπο δε μπορεί να αλλάξει τους νόμους της γλώσσας, της ερμηνευτικής και της γραμματικής.

 Ο λόγος του Θεού μας καλεί να ΟΡΘΟΤΟΜΟΥΜΕ τον λόγο της αλήθειας και μάλιστα σε θέματα που έχουν τόσο μεγάλη σημασία όπως το αν κάποιος με τις διδαχές του –εκκουσίως ή ακουσίως–  ΜΕΙΩΝΕΙ «τον Κύριον της δόξης» (Α~ Κορ. 2/β/8).
            Αρκετές πληγές δέχεται η Εκκλησία του Χριστού ανά τους αιώνες από τους εξωτερικούς εχθρούς^ δεν υπάρχει λόγος να προστίθενται και άλλες «εκ των έσω» εξαιτίας παρανοήσεων και περιορισμένης γνώσης κάποιων.
                         ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ


            [1] Ας σημειωθεί ότι αρχικά δίδασκαν ότι «ο Μιχαήλ δεν είναι ο Υιός του Θεού» («Σκοπιά», Νοέμ. 1879). Αργότερα δήλωναν ότι ο Ιησούς έχει «μια φύση ανώτερη από τους αγγέλους» («Σκοπιά» Μάρτ. 1883). Αντίθετα στο βιβλίο «Το Τετελεσμένον Μυστήριον» (1926), ο Μιχαήλ ταυτιζόταν με «τον Πάπα» της Ρώμης. Στο πέρασμα των χρόνων η διδασκαλία τους άλλαξε ξανά. Από το 1974 οι «Μάρτυρες» διδάσκουν ότι αυτός ήταν το πρώτο και ανώτερο από όλα τα όντα που δημιούργησε ο Θεός, και ύστερα από τη δική του δημιουργία, ο Μιχαήλ δημιούργησε όλα τα υπόλοιπα. Στο βιβλίο «Ο `Αιώνιος Σκοπός’ του Θεού Θριαμβεύει τώρα για το Καλό του Ανθρώπου» γράφουν: «Ορθά ονομάστηκε Μιχαήλ ο Αρχάγγελος. Η δική του ενεργός δύναμη της ζωής έχοντας μεταφερθεί στο ωάριο της Μαρίας με τη δύναμη του Παντοδύναμου Θεού που επισκίασε τη Μαρία σημαίνοντας ότι αυτός, ο Μιχαήλ, εξαφανίστηκε από τον ουρανό. 

Με την ανθρώπινη γέννηση από την Μαρία, την Ιουδαία παρθένα, έπρεπε να γίνει μια ανθρώπινη ψυχή» («God’s `Eternal Purpose’ Now Triumphing For Man’s Good», σελ. 137-138, στην αγγλική). Και στο βιβλίο «Πώς να Συζητάτε Λογικά από τις Γραφές» αναφέρουν, «ο Γιος του Θεού ήταν γνωστός ως Μιχαήλ προτού έρθει στη γη και είναι γνωστός επίσης μ’ αυτό το όνομα μετά την επάνοδό του στον ουρανό όπου κατοικεί ως ο δοξασμένος πνευματικός Γιος του Θεού» (1987, σελ. 251).
            [2] Είναι σημαντικό να προσεχτεί η γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Δανιήλ στα σχετικά χωρία. Στο 8/η/25 όπου ο λόγος είναι προφανώς για τον Αντίχριστο, γράφει «θέλει σηκωθή κατά του Άρχοντος των αρχόντων [=του ανώτερου από όλους τους άρχοντες]» αλλά στο 10/ι/13 όπου ο λόγος για τον Μιχαήλ γράφει «εις των πρώτων αρχόντων [=ένας ανάμεσα σε πολλούς ομοίους ή ισάξιούς του]».


            [3] Η λέξη «αρχάγγελος» που χρησιμοποιεί ο Ιούδας, με κανένα τρόπο δεν υπονοεί ότι αυτός είναι «ο μόνος αρχάγγελος». Το πρόθεμα «αρχι-» δεν σημαίνει ότι υπάρχει μόνον ένας του αυτού είδους (πρβλ. αρχιεπίσκοπός, αρχίατρος, αρχισυνάγωγος, αρχιεργάτης, αρχισυντάκτης, αρχιτέκτων κ.λπ.). Για τον λόγο αυτό και δεν υπήρξε καμία δυσκολία στην ιουδαϊκή και εκκλησιαστική γραμματεία να ονομαστούν «αρχάγγελοι» και άλλα πνευματικά όντα όπως οι Γαβριήλ και Ραφαήλ. Ας μην ξεχνούμε δε ότι στις Γραφές αναφέρονται και άλλες τάξεις ή τάγματα αγγέλων (Ρωμ. 8/η/37, Α~ Κορ. 15/ιε/24, Κολ. 1.α.15 κ.ά.). Επίσης, υπό μία έννοια, θα μπορούσε να λεχθεί ότι ο Γαβριήλ ίσως είναι είναι ανώτερος από τον Μιχαήλ, αφού παρουσιάζεται ως «Ο ΠΑΡΙΣΤΑΜΕΝΟΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ» (Λουκ. 1/α/19, όμως αυτή η λογισκή δεν οδηγεί σε ασφαλή συμπεράσματα.





9--1--2017----ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ----04/ ΤΥΧΙΚΟΣ-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2002



04/.            Ορθοτομώντας τον λόγο της αλήθειας
            Το Αίνιγμα του Μιχαήλ
                 Γιατί ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να είναι ο Χριστός;
ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ

 ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΜΙΧΑΗΛ
               Εδάφιο Δανιήλ 10/ι/13
   Παρατηρήσεις

        Δανιήλ 10/ι/13 «...ο Μιχαήλ, εις των πρώτων αρχόντων, ήλθε διά να μοι βοηθήση^ και εγώ έμεινα εκεί πλησίον των βασιλέων της Περσίας»[2]
         Ο Μιχαήλ είναι μόνο ένας από αρκετούς άλλους «πρώτους άρχοντες» και συνεπώς δεν είναι μοναδικός.
        1. Ο Ιησούς πουθενά στη Βίβλο δεν ονομάζεται «Πρώτος Άρχοντας». Αντίθετα ονομάζεται «Κύριος των κυρίων και Βασιλεύς των βασιλέων» (Αποκ. 19/ιθ/16). 

        2. Ο Κύριος Ιησούς είναι «ο μονογενής Υιός» του Θεού (Ιωάν. 1/α/14,18, 3/γ/16,18, Α~ Ιωάν. 4/δ/9), γεγονός που αποκλείει την κατάταξή Του μεταξύ άλλων «αρχόντων» αφού υπερέχει όλων των άλλων. 
        3. Ο Κύριος Ιησούς δέχεται προσκύνηση: «Όταν δε πάλιν εισαγάγη τον πρωτότοκον εις την οικουμένην, λέγει, `Και ας προσκυνήσωσιν εις αυτόν πάντες οι άγγελοι του Θεού’» κάτι που δεν συμβαίνει σε κανέναν άγγελο οποιασδήποτε βαθμίδας, οι οποίοι μάλιστα αρνούνται συστηματικά να δεχτούν προσκύνηση (βλ. Αποκ. 19/ιθ/10, 22/κβ/9).
        Δανιήλ 10/ι/21 «...και δεν είναι ουδείς ο αγωνιζόμενος μετ’ εμού υπέρ τούτων, ειμή ο Μιχαήλ ο άρχων υμών»
                      Ο Μιχαήλ εικονίζεται εδώ ως «ο άρχων υμών», που σημαίνει ότι είναι υπερβατικός «άρχοντας» του λαού Ισραήλ, ο οποίος μάχεται γι’ αυτούς στο πνευματικό στερεώμα.

        Αν και ο Ιησούς συνοδεύεται από αγγελικές δυνάμεις όταν πολεμά (βλ. Ματθ. 25/κε/31), δεν ονομάζεται «άρχων» αλλά μάλλον «βασιλεύς» τους (εδ. 34).
        Ιούδας 9 «Ο δε Μιχαήλ ο αρχάγγελος, ότε αγωνιζόμενος με τον διάβολον εφιλονείκει περί του σώματος του Μωϋσέως, δεν ετόλμησε να επιφέρη εναντίον αυτού κατηγορίαν βλάσφημον, αλλ’ είπεν, `Ο Κύριος να σε επιτιμήση’».
                      1. Ο Μιχαήλ είναι «ο Αρχάγγελος» (=αρχηγός αγγέλων) –γεγονός που συμφωνεί και με το Δαν. 10/ι/13– δεν παύει να είναι ο ίδιος ΑΓΓΕΛΟΣ.[3]
        2. Ο Μιχαήλ δεν τόλμησε να επιτιμήσει τον Σατανά.
        3. Ο Μιχαήλ άφησε στον «Κύριο» να επιτιμήσει τον Σατανά.
        1. Ο Ιησούς δεν είναι ένας «αρχάγγελος» ούτε ο «αρχηγός των αγγέλων».
        2. Ο Ιησούς έχει επιτιμήσει πολλές φορές τον Σατανά (βλ. Ματθ. 17/ιζ/18, Μάρκ. 9/θ/25 κ.λπ.). Συνεπώς ο Ιησούς δεν μπορεί να είναι ο Μιχαήλ.

        3. Ο Μιχαήλ επικαλείται τον «Κύριο» αλλά η Καινή Διαθήκη αναφέρει ως «Κύριο» τον Ιησού, τον Λόγο του Θεού.
        Αποκάλυψη 12/ιβ/7 «Και έγεινε πόλεμος εν τω ουρανώ^ ο Μιχαήλ και οι άγγελοι αυτού επολέμησαν κατά του δράκοντος, και ο δράκων επολέμησε και οι άγγελοι αυτού»
        «Ο Μιχαήλ και οι άγγελοι αυτού» στο ένα στρατόπεδο και «ο δράκων και οι άγγελοι αυτού» στο αντίπαλο. Συνεπώς είναι όντα της ίδιας ιεραρχικής τάξης και άρα ο Μιχαήλ είναι ισόβαθμος με τον «δράκοντα». Ο πρώτος ηγείται των αγαθών αγγέλων και ο δράκων ηγείται των πονηρών (πρβλ. Ματθ. 9/θ/34)
        Πουθενά στο βιβλίο της Αποκάλυψης ο Κύριος Ιησούς δεν ονομάζεται «άγγελος».
        Α~ Θεσσαλονικείς 4/δ/16 «Επειδή αυτός ο Κύριος θέλει καταβεί απ’ ουρανού με κέλευσμα, με φωνήν αρχαγγέλου και με σάλπιγγα Θεού»
     
         
        1. Κατεβαίνει ο Κύριος Ιησούς που συνοδεύεται:
        α. «Με» κέλευσμα.
        β. «Με» φωνή αρχαγγέλου.
        γ. «Με» σάλπιγγα Θεού
        Ο Ιησούς κατεβαίνει, συνοδευόμενος από «κέλευσμα», «φωνή αρχαγγέλου» και «σάλπιγγα Θεού». Όλα αυτά είναι ΜΕ τον Χριστό αλλά ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ο Χριστός. Αν πούμε ότι ο Ιησούς είναι ο αρχάγγελος επειδή συνοδεύεται από φωνή αρχαγγέλου, τότε πρέπει να πούμε ότι είναι επίσης «κέλευσμα» και «σάλπιγγα». Εντελώς παράλογο!


            Και μόνον η απλή ανάγνωση και αντιπαραβολή των βιβλικών περικοπών υποχρεώνει να δεχτούμε αυτό που σε κάθε περίπτωση προκύπτει από τα συμφραζόμενα, και αυτό είναι ότι ο ΜΙΧΑΗΛ δεν είναι περισσότερο από μια αγγελική προσωπικότητα, αναμφίβολα ιδιαίτερα μεγάλης δυνάμεως, ικανή να βοηθήσει άλλους αγγέλους και να ηγείται αυτών, όπως προκύπτει από τους σχετικούς προσδιορισμούς: «εις των πρώτων αρχόντων»–Δαν. 10/ι/13, «ο άρχων υμών»–Δαν. 10/ι/21, «ο άρχων ο μέγας»–Δαν. 12/ιβ/1, «αρχάγγελος»–Ιούδα 1/α/9 και «ο Μιχαήλ και οι άγγελοι αυτού»–Αποκ. 12/ιβ/7 και τίποτα περισσότερο από αυτό.


9--1--2017----ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ---04/. ---ΤΥΧΙΚΟΣ-ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2002


ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟ ΧΩΡΙΣΑ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
04/.            Ορθοτομώντας τον λόγο της αλήθειας
            Το Αίνιγμα του Μιχαήλ
                 Γιατί ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να είναι ο Χριστός;

                    Είναι αρκετός καιρός που θέλαμε να αναφερθούμε στο ερμηνευτικό «πρόβλημα» που υπάρχει όσον αφορά την ταυτότητα του Αρχαγγέλου ΜΙΧΑΗΛ, όμως προηγήθηκαν άλλες προτεραιότητες. Την αφορμή για το παρόν άρθρο έδωσε η πρόσφατη δημοσίευση στο περιοδικό «ΞΥΠΝΑ!» (8-2-2002, σελ. 16-17) ενός άρθρου που με τίτλο «Ποιος είναι ο Μιχαήλ ο Αρχάγγελος;», αναφέρεται σ’ αυτό ακριβώς το θέμα και, ως συνήθως, προβάλλει την λανθασμένη ερμηνεία της Εταιρείας «Σκοπιά».[1]

            Είναι γεγονός ότι κατά περίεργο τρόπο και χωρίς να υπάρχει κάποια σοβαρή αφορμή, έχει αναπτυχθεί μια «φιλολογία» γύρω από την ταυτότητα του υπερβατικού αυτού όντος που φέρει το όνομα ΜΙΧΑΗΛ, κυρίως για να υποστηριχτούν συγκεκριμένες δογματικές θέσεις. Ανάμεσα σ’ αυτές τις απόψεις ξεχωρίζουν οι εξής τέσσερις:
            • (1) Ο Μιχαήλ είναι ο μεγαλύτερος από όλους τους αγγέλους όλων των τάξεων και ο μοναδικός αρχάγγελος.
            • (2) Ο Μιχαήλ ως αρχάγγελος είναι μόνο αρχηγός των αγγέλων και συνεπώς κατώτερος από άλλες πνευματικές υπάρξεις όπως π.χ. τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ.
    MICHAEL


    Περιοδικό "Ξύπνα" / 8-2-2002, σελ. 16-17 Έκδοση "Σκοπιά".

            • (3) Ο Μιχαήλ είναι ένα άλλο όνομα του Υιού του Θεού στην προ και μετά ανθρώπινη ιστορία Του, χωρίς να μειώνεται η θεία Του φύση. (Την άποψη αυτή υποστήριζε ο γνωστός σχολιαστής Matthew Henry, οι Αντβεντιστές της 7ης Ημέρας κ.ά.).
            • (4) Ο Μιχαήλ είναι το πρώτο κτίσμα του Θεού, που ενσαρκώθηκε ως ο Ιησούς Χριστός. Την άποψη αυτή υποστηρίζουν όσοι αρνούνται τη θεία φύση του Υιού του Θεού και θέλουν να μειώσουν την προσωπικότητα του Κυρίου Ιησού Χριστού (κυρίως η «Σκοπιά» και άλλοι ομοϊδεάτες της).
            • Υπάρχουν και άλλες απόψεις, όπως π.χ. εκείνη των Μορμόνων, που διδάσκουν ότι ο Μιχαήλ ήταν ο Αδάμ κ.λπ., τις οποίες προσπερνούμε ως εντελώς φανταστικές.

            Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η αλήθεια βρίσκεται μέσα στη Βίβλο, αρκεί αυτή να μελετηθεί χωρίς δογματικές παρωπίδες και προκαταλήψεις, γεγονός ιδιαίτερα σπάνιο στους καιρούς μας, όπου οι περισσότεροι δυστυχώς ενδιαφέρονται περισσότερο για τα δόγματα της εκκλησίας τους και όχι για την Αλήθεια της Βίβλου.
           Όπως φαίνεται και από τα λεξικά, το όνομα ΜΙΧΑΗΛ σημαίνει «Ποιος είναι όπως ο Θεός;» ή «Ποιος είναι σαν τον Θεό;». Αυτή η σημασία παρέσυρε κάποιους να υποθέσουν ότι ένα τέτοιο όνομα δε θα μπορούσε να το έχει μια οποιαδήποτε προσωπικότητα και, σαν αποτέλεσμα, καταλήγουν στη θέση ότι ο Μιχαήλ θα μπορούσε να είναι μόνο Εκείνος που δήλωσε για τον εαυτό Του, «Όστις είδεν εμέ, είδε τον Πατέρα» (Ιωάν. 14/ιδ/9). Αλλά συμβαίνει πράγματι αυτό;

AGGELOS-1

Βιβλίο "Δώστε Προσοχή στην Προφητεία του Δανιήλ"
( Έκδοση "Σκοπιά", σελ. 204-205 )
            Ας σημειωθεί στο προκείμενο ότι στη Βίβλο υπάρχουν και άλλα ονόματα, η σημασία των οποίων είναι πολύ σπουδαιότερη από αυτή του Μιχαήλ, και όμως αφορούν αποκλειστικά ανθρώπους, όπως π.χ. Μισαήλ =«Ποιος είναι ό,τι ο Θεός είναι;», και Μιχαίας, Μιχαΐας και Μιχά που όλα τους σημαίνουν «Ποιος είναι σαν τον Γιαχ; [Γιαχβέ]».


            Για να απαντηθεί ορθά το ερώτημα του τίτλου μας, είναι απαραίτητο να δούμε προσεκτικά ΟΛΕΣ τις περικοπές που σχετίζονται με το όνομα «Μιχαήλ» και για το σκοπό αυτό παρατέθηκαν οι σχετικοί Πίνακες, τους οποίους ο αναγνώστης παρακαλείται να μελετήσει με την πρέπουσα προσοχή. Οι υπόλοιπες αναφέρονται σε πραγματικούς ανθρώπους.