5-12-2015---ΑΠΟ ΤΟ 1---ΕΩΣ ΤΟ 3-----Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΚΛΑΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ Αγία Γραφή Σπύρος Φίλος


Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΚΛΑΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Αγία Γραφή Σπύρος Φίλος
                  +
¨ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ¨ ΑΘΗΝΑ 1994
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  Δημητρίου Κ. Καραγκούνη
01              Πρόλογος
Η ¨Κυριακή προσευχή « είναι το «Πάτερ ημών» που αποστηθίζουν σχεδόν όλοι οι Έλληνες αλλά ελάχιστοι γνωρίζουν τη βαθύτερη έννοια που περιέχει.
 Λέγεται «Κυριακή Προσευχή» επειδή μας τη δίδαξε ο Κύριος, αλλά ουσιαστικά δεν είναι προσευχή αλλά υπόδειγμα προσευχής, πλαίσιο προσευχής μέσα στο οποίο θα πρέπει να περιστρέφονται όλες οι προσευχές μας.
Με το βιβλιαράκι αυτό επιχειρούμε μια εκλαΐκευση σύντομη ερμηνεία για να βοηθήσουμε τον Έλληνα
Αναγνώστη να καταλάβει καλύτερα τον πλούτο που κρύβει η Κυριακή Προσευχή και εφόσον αναθεωρήσει τη στάση του να ωφεληθεί πραγματικά μαθαίνοντας πώς να προσεύχεται.
  Αυτός ήταν και ο σκοπός που την δίδαξε ο Χριστός.

                     Η ¨χριστιανική Εκδοτική Διακονία¨.

                                   * 
 Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
       ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός προτού διδάξει τους μαθητές του πώς να προσεύχονται τους δίδαξε πώς να μη προσεύχονται. Και είπε:
Α/. Να μη προσεύχονται όπως οι υποκριτές.
Ματθαίος 6:5:
5 Και όταν προσεύχεσαι, να μη είσαι σαν τους υποκριτές· επειδή, αρέσκονται να προσεύχονται όρθιοι στις συναγωγές και στις γωνίες των πλατειών, για να φανούν στους ανθρώπους· σας διαβεβαιώνω ότι, έχουν ήδη τον μισθό τους·
                                        *
 Προσευχή τυπική χωρίς συναίσθηση άδεια από πνεύμα μόνο γι αυτό προβολή και αυτοδιαφήμιση στα μάτια των ανθρώπων. Έτσι προσεύχονταν οι Φαρισαίοι
  1/. Στις συναγωγές. Στα χρόνια του Χριστού δεν υπήρχαν εξ’ επαγγέλματος υπεύθυνοι προσευχής αλλά στις διάφορες τελετές της συναγωγής αναλάμβανε κάποιο μέλος να προσευχηθεί το οποίο στεκόταν όρθιο μπροστά στο κιβώτιο που φυλάσσονταν τα χειρόγραφα του Νόμου τα λεγόμενα «ειλητάρια».
Οι Φαρισαίοι λοιπόν επιδίωκαν να πιάνουν αυτή τη θέση της προσευχής για να τους βλέπουν όλοι μέσα στη συναγωγή.

                                       *
2/. Στις γωνίες των πλατειών.
Οι Ιουδαίοι είχαν ορισμένες ώρες της ημέρας για προσευχή όπως οι Μωαμεθανοί μέχρι σήμερα.
Τις ώρες λοιπόν εκείνες της προσευχής οι Φαρισαίοι που βρίσκονταν στις πλατείες ή στα σταυροδρόμια στέκονταν επιδεικτικά όρθιοι σε μια άκρη και προσεύχονταν πολλή ώρα για να τους βλέπει ο κόσμος και να τους θαυμάζει για την ευσέβεια τους.
  Αυτές ήταν οι δημόσιες προσευχές των Φαρισαίων που δεν ήταν τίποτε άλλο παρά αποστήθιση των Ψαλμών του Δαβίδ.
 Ο Κύριος εδώ δεν καταδικάζει την δημόσια λατρεία αλλά τις ιδιωτικές προσευχές στις οποίες χωρίς να υπάρχει ανάγκη προσδίδεται δημοσιότητα με σκοπό την επίδειξη.

                                  *
Β/.   να μη προσεύχονται όπως οι εθνικοί.

Ματθαίος 6:7
7 Και όταν προσεύχεστε, μη επαναλαμβάνετε τα ίδια και τα ίδια, όπως οι Εθνικοί· επειδή, νομίζουν ότι με την πολυλογία τους θα εισακουστούν.
                                       *
 Προσευχή μηχανική επαναληπτική ανούσια βαρετή και στο Θεό και στους ανθρώπους. Έτσι προσεύχονταν οι εθνικοί, δηλαδή οι ειδωλολάτρες επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τις ίδιες λέξεις σαν μαγικές επωδές μπροστά στα αγάλματα των θεών τους.
  Έτσι προσεύχονται και οι καθολικοί με το ροζάριο μπροστά στα αγάλματα της Παναγίας ή των αγίων.
Έτσι προσεύχονται κι οι καλόγεροι με το κομποσκοίνι επαναλαμβάνοντας χιλιάδες φορές κάθε μέρα τις ίδιες φράσεις όπως: ¨Κύριε ημών Ιησού Χριστέ Υιέ του Θεού ελέησαν με¨ ή  ¨ Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς¨ ή ¨Άγιε τάδε πρέσβευε υπέρ ημών¨.
  Αλλά και αυτές οι φράσεις προφέρονται με τέτοια ταχύτητα που δεν ξεχωρίζουν οι λέξεις, αλλά ακούγεται ένας ακαταλαβίστικος μακρόσυρτος ήχος που κάθε άλλο παρά προσευχή μπορεί να ειπωθεί.
  Η συριακή μετάφραση του Σινά της Καινής Διαθήκης τη φράση του Χριστού ¨μη βαττολογήσητε¨ την αποδίδει ως εξής: ¨μη λέγετε μπαταλαθά¨.  Ή όπως θα λέγαμε σήμερα: ¨Μην αρχίζετε το μπλα –μπλα-μπλα¨. Η έννοια είναι να μη λέτε πολλά λόγια ανόητα και ανωφελή στην προσευχή.
  Ο Ιησούς Χριστός λοιπόν για να μας προφυλάξει απ’ τις αυταπάτες μας έδωσε ένα υπόδειγμα προσευχής μέσα στο πλαίσιο του οποίου θα πρέπει να περιστρέφονται όλες οι αυτοσχέδιες προσευχές μας δημόσιες και ιδιωτικές.
   Το υπόδειγμα αυτό επειδή μας το παρέδωσε ο Κύριος ονομάστηκε ¨Κυριακή Προσευχή¨. Αυτό το περίφημο ¨Πάτερ Ημών¨ το οποίο θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε με απλά λόγια για να το καταλάβουμε καλύτερα και να μάθουμε να προσευχόμεθα όπως θέλει ο Θεός ώστε οι προσευχές μα να εισακούονται και να μη χάνονται στο κενό.

………………………………………..

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΚΛΑΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Αγία Γραφή Σπύρος Φίλος
2-12-2015            +
¨ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ¨ ΑΘΗΝΑ 1994
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  Δημητρίου Κ. Καραγκούνη
02
¨Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς¨.             
              ¨Πάτερ ημών¨.
Σε καμιά θρησκεία οι προσευχόμενοι δεν αποκαλούν το Θεό Πατέρα. Σε όλες τις θρησκείες προσφωνούν το Θεό ή τους Θεούς, με διάφορα ονόματα, ανάλογα με τις δραστηριότητες που αποδίδονται.
  Και τούτο διότι σε καμιά θρησκεία οι άνθρωποι δεν έχουν γνωρίσει ποιος είναι ο αληθινός Θεός. Ούτε εμείς θα τον γνωρίζαμε αν ο Ιησούς Χριστός δεν μας τον φανέρωνε.
                                 *
  Ιωάννης 1: 18
18 Κανένας δεν είδε ποτέ τον Θεό· ο Μονογενής Υιός, που είναι στην αγκαλιά τού Πατέρα, εκείνος τον φανέρωσε.
  Και ο Χριστός μας φανέρωσε για το Θεό τρία βασικά πράγματα:
1/. Ότι ο Θεός είναι πνεύμα.
Ιωάννης δ: 24
24 Ο Θεός είναι πνεύμα· και εκείνοι που τον προσκυνούν με πνεύμα και με αλήθεια πρέπει να τον προσκυνούν.
2/. Ότι ο Θεός είναι αγάπη.
Ιωάννης 3:16
16 Επειδή, με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
3/. Ότι ο Θεός είναι Πατέρας μας.
   Γι’ αυτό όχι μόνο ο Χριστός αποκαλούσε τον Θεό Πατέρα αλλά δίδαξε και τους μαθητές του να τον προσφωνούν Πατέρα τους:
                                     *
Ματθαίος 6:9
9 Έτσι, λοιπόν, να προσεύχεστε εσείς:
Πατέρα μας, που είσαι στους ουρανούς, ας αγιαστεί το όνομά σου·
  Ο Θεός λοιπόν είναι Πατέρας μας με δύο έννοιες.
Πρώτα σαν φυσικός δημιουργός του κόσμου και δεύτερον σαν πνευματικός αναδημιουργός των πιστών.

                                   *
Η Αγία Γραφή λέει:
Ιωάννης  12:
12 Όσοι, όμως, τον δέχθηκαν,( Τον Χριστό ως Σωτήρα τους), σ' αυτούς έδωσε εξουσία να γίνουν παιδιά τού Θεού, σ' αυτούς που πιστεύουν στο όνομά του·
Ιάκωβος 1:18
18 Από τη δική του θέληση μας γέννησε διαμέσου τού λόγου τής αλήθειας, για να είμαστε εμείς κάποια απαρχή των κτισμάτων του.
Γαλάτες 3:26
26 Επειδή, όλοι είστε γιοι τού Θεού διαμέσου τής πίστης στον Ιησού Χριστό.
Ρωμαίους 8: 15-16
15 Δεδομένου ότι, δεν λάβατε πνεύμα δουλείας, ώστε πάλι να φοβάστε, αλλά λάβατε πνεύμα υιοθεσίας, με το οποίο κράζουμε: Αββά, Πατέρα.
16 Το ίδιο το Πνεύμα δίνει μαρτυρία, μαζί με το πνεύμα μας, ότι είμαστε παιδιά τού Θεού.
Γαλάτες 4:6-7
6 Και επειδή είστε γιοι, ο Θεός έστειλε το Πνεύμα τού Υιού του στις καρδιές σας, το οποίο κράζει: Αββά, Πατέρα.
7 Ώστε, δεν είσαι πλέον δούλος, αλλά γιος· αν, όμως, είσαι γιος, είσαι και κληρονόμος τού Θεού διαμέσου τού Χριστού.
                              *
  Με αυτή την ιδιότητα λοιπόν της πνευματικής γέννησης που λέγεται αναγέννηση, καλούμεθα όταν απευθυνόμαστε στο Θεό με την προσευχή μας να τον αποκαλούμε Πατέρα μας
  Η προσφώνηση αυτή δεσμεύει πρώτα εμάς με το Θεό
Διότι αν τν θεωρούμε Πατέρα μας οφείλομε να συμπροφερόμαστε σαν παιδιά του: δηλαδή να τον αγαπούμε να τον σεβόμαστε και να τον υπακούμε. Έπειτα  δεσμεύει και το Θεό μαζί μας διότι σαν  Πατέρας υπόσχεται να αναλάβει τη ζωή μας με όλα μας τα προβλήματα:

                              *
 Εβραίους 13:5  
5 Ο τρόπος σας ας είναι αφιλάργυρος· αρκείστε στα παρόντα· επειδή, αυτός είπε: «Δεν θα σε αφήσω ούτε θα σε εγκαταλείψω»·
Ματθαίος 6: 25-26-31-32
25 Γι' αυτό, σας λέω: Μη μεριμνάτε για τη ζωή σας, τι να φάτε και τι να πιείτε· ούτε για το σώμα σας τι να ντυθείτε. Δεν είναι η ζωή πολυτιμότερη από την τροφή, και το σώμα από το ένδυμα;
26 Κοιτάξτε με προσοχή στα πουλιά τού ουρανού, ότι δεν σπείρουν ούτε θερίζουν ούτε συγκεντρώνουν σε αποθήκες, και ο ουράνιος Πατέρας σας τα τρέφει· εσείς, δεν είστε πολύ ανώτεροι απ' αυτά;…
..31 Μη μεριμνήσετε, λοιπόν, λέγοντας: Τι να φάμε ή τι να πιούμε ή τι να ντυθούμε;
32 Δεδομένου ότι, όλα αυτά τα ζητούν οι Εθνικοί· επειδή, ο ουράνιος Πατέρας σας ξέρει ότι έχετε ανάγκη απ' όλα αυτά.
Αυτό δεν σημαίνει ότι στη ζωή μας δεν θα έχουμε δυσκολίες προβλήματα δοκιμασίες κλπ. Αλλά όσο περισσότερο εδραιώνεται μέσα μας η βεβαιότητα ότι ο Θεός είναι Πατέρας μας, τόσο περισσότερο δεχόμαστε όλα τα συμβάντα της ζωής μας σαν παιδαγωγικά μέσα για τη μόρφωση του χαρακτήρα μας και την ηθική τελειοποίηση μας.
 Εβραίους 12:6-8
6 Επειδή, όποιον ο Κύριος αγαπάει, τον περνάει από παιδεία· και μαστιγώνει κάθε γιο τον οποίο παραδέχεται».
7 Αν υπομένετε την παιδεία, ο Θεός συμπεριφέρεται απέναντί σας ως προς γιους· επειδή, ποιος γιος υπάρχει, τον οποίο ο πατέρας του δεν τον παιδαγωγεί;
8 Αν, όμως, είστε χωρίς παιδεία, της οποίας όλοι έγιναν μέτοχοι, άρα είστε νόθοι και όχι γιοι.
                                        *
Όσο περισσότερο λοιπόν καλλιεργούμε τις σχέσεις μας στον Θεό –Πατέρα με την υπακοή μας στο γνωστό θέλημα του τόσο μεγαλύτερη παρρησία έχουμε στο θρόνο της χάρητος να ζητήσουμε τις ευλογίες του.
                                         *
Εβραίους 4: 16
16 Ας πλησιάζουμε, λοιπόν, με παρρησία στον θρόνο τής χάρης, για να πάρουμε έλεος, και να βρούμε χάρη προς βοήθεια σε καιρό ανάγκης.

……………………………… 
Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΚΛΑΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Αγία Γραφή Σπύρος Φίλος
                  +  
¨ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ¨ ΑΘΗΝΑ 1994
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  Δημητρίου Κ. Καραγκούνη
03
¨Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς¨.             
              ¨Πάτερ ημών¨.
Εφόσον ο θεός είναι Πατέρας μας τότε οι πιστοί είμαστε παιδιά του. Άρα αποτελούμε μία οικογένεια: την Εκκλησία του. Γι’ αυτό όταν απευθυνόμαστε σ’ Αυτόν ομαδικά χρησιμοποιούμε πληθυντικό αριθμό. Δεν λέμε Πατέρα μου αλλά Πατέρα μας.
                                       *
  Οπότε εκτός από τις σχέσεις των παιδιών προς τον Πατέρα δημιουργούνται και οι σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους: λέγονται αδελφοί.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είναι ανάλογη και η συμπεριφορά τους προς αλλήλους.  Η αγάπη τους προς τον Πατέρα –Θεό πρέπει να αντανακλά και σε αγάπη μεταξύ τους. Ο Ιωάννης λέει:
Α΄ Ιωάννου δ:20-21
20 Αν κάποιος πει, ότι: Αγαπάω τον Θεό, όμως μισεί τον αδελφό του, είναι ψεύτης· επειδή, όποιος δεν αγαπάει τον αδελφό του, που τον είδε, τον Θεό που δεν τον είδε, πώς μπορεί να τον αγαπάει;
21 Και απ' αυτόν έχουμε τούτη την εντολή, δηλαδή, εκείνος που αγαπάει τον Θεό, να αγαπάει και τον αδελφό του.
                                      *
Η ιδιότητα του αδελφού δεν είναι τυπική. Είναι ουσιαστική.  Κατά κόσμο αδελφοί λέγονται όσοι έχουν γεννηθεί απο έναν κοινό Πατέρα. Το ίδιο ισχύει και στην πνευματική γέννηση. Αλλά η συγγένεια που δημιουργείται μεταξύ αδελφών γεννά υποχρεώσεις και ενδιαφέροντα που αγγίζουν την αυτοθυσία. Μια οικογένεια που αναγνωρίζει και σέβεται τον πατέρα το αποδεικνύει από την αγάπη που εκδηλώνουν τα’ αδέλφια μεταξύ τους.
  Η Αγία Γραφή λέει ότι ο Χριστός δεν ντράπηκε να μας αποκαλέσει αδελφούς Του.

                                      *
 Εβραίους 2: 11—12
«11 Επειδή, κι αυτός που αγιάζει κι αυτοί που αγιάζονται είναι όλοι από έναν· για την οποία αιτία δεν ντρέπεται να τους ονομάζει αδελφούς,
12 λέγοντας: «Θα αναγγείλω το όνομά σου προς τους αδελφούς μου, μέσα σε εκκλησία θα σε υμνήσω».
                                         *
  Αλλά όπως ο Χριστός αγάπησε εμάς έτσι πρέπει και εμείς να αγαπούμε αλλήλους.
                                         *
Ιωάννης 13:34—35
«34 Καινούργια εντολή σάς δίνω: Να αγαπάτε ο ένας τον άλλον· όπως εγώ σας αγάπησα, κι εσείς να αγαπάτε ο ένας τον άλλον.
35 Από τούτο θα γνωρίσουν όλοι ότι είστε μαθητές μου, εάν έχετε αγάπη ο ένας προς τον άλλον».
                                         *
  Εάν δεν υπάρχει ανυπόκριτη έντονη και έκδηλη η αγάπη μεταξύ αδελφών είναι αμφίβολη και η αγάπη προς τον Πατέρα Θεό. Οπότε  δεν έχουμε δικαίωμα να απευθυνθούμε προς αυτόν με τη φράση «Πάτερ ημών κλπ».

                                         *
                             « ο εν τοις ουρανοίς
                                         *  
  Ουρανός λέγεται γενικά η έκταση του διαστήματος γύρω από τη γη. Ο Χριστός όμως χρησιμοποιεί τη λέξη στον πληθυντικό. Άρα πρόκειται για περισσότερους από έναν ουρανούς.
  Στα Ιουδαϊκά βιβλία και στα ραβινικά κείμενα γίνεται λόγος για τρεις ουρανούς ή για πέντε ουρανούς ή επτά ουρανούς.  Εμείς για να μη πελαγοδρομούμε με ανθρώπινες θεωρίες περί ουρανών καλύτερα να περιοριστούμε σε όσα μας αποκαλύπτει η Αγία Γραφή.
  Κατά την Αγία Γραφή λοιπόν υπάρχουν τρεις ουρανοί.
Πρώτος είναι ο ατμοσφαιρικός ουρανός όπου πετούν τα πουλιά και κινούνται τα σύννεφα.
                                        *
Γένεσης 1:20
20 Και είπε ο Θεός: Ας γεννήσουν τα νερά θαλάσσια ζώα σε αφθονία και πουλιά που πετούν επάνω από τη γη προς το στερέωμα του ουρανού.
Γένεσης 27:
28 Λοιπόν, ο Θεός να σου δώσει από τη δρόσο τού ουρανού, και από το πάχος τής γης, και αφθονία σιταριού και κρασιού·
                                         *
Δεύτερος είναι ο ουρανός των αστέρων δηλαδή του υλικού σύμπαντος.
                                         *
Γένεσης 1: 8—14 —15
8 Και ονόμασε ο Θεός το στερέωμα ουρανό.
Και έγινε εσπέρα, και έγινε πρωί, ημέρα δεύτερη…
.. 14 Και είπε ο Θεός: Ας γίνουν φωστήρες στο στερέωμα του ουρανού, για να διαχωρίζουν την ημέρα από τη νύχτα· κι ας είναι για σημεία, και καιρούς, και ημέρες, και χρόνους·
15 και ας είναι για φωστήρες στο στερέωμα του ουρανού, για να φέγγουν επάνω στη γη. Και έγινε έτσι.

                                          *
Τρίτος είναι ο Πνευματικός ουρανός των αγγέλων που δημιουργήθηκε πριν από τον υλικό ουρανό και όπου ο Θεός αποκαλύπτει κατά τρόπο εξαιρετικό τη δόξα του.
                                          *
Γένεσης 1:1
1 ΣΤΗΝ αρχή δημιούργησε ο Θεός τον ουρανό και τη γη.
Πράξεις 7:49
49 «Ο ουρανός είναι ο θρόνος μου, η δε γη το υποπόδιο των ποδιών μου· ποιον οίκο θα οικοδομήσετε σε μένα; λέει ο Κύριος· ή, ποιος είναι ο τόπος τής ανάπαυσής μου;
Ματθαίος 5:34
34 Εγώ, όμως, σας λέω, να μη ορκιστείτε καθόλου· ούτε στον ουρανό, επειδή είναι θρόνος τού Θεού·
Ματθαίος23:22
22 και εκείνος που ορκίστηκε στον ουρανό, ορκίζεται στον θρόνο τού Θεού, και σ' εκείνον που κάθεται επάνω σ' αυτόν.
Ιώβ 38:7
7 οτε εγενηθησαν αστρα ηνεσαν με φωνη μεγαλη παντες αγγελοι μου
(μετάφραση Ο΄)
                                         *
(Μετάφραση του Βάμβα)
7 ότε τα άστρα της αυγής έψαλλον ομού και πάντες οι υιοί του Θεού ηλάλαζον;
                                          *
(Μεταφορά Σ Φίλου)
7 όταν τα άστρα τής αυγής έψαλλαν μαζί, και όλοι οι γιοι τού Θεού αλάλαζαν;
Α΄ Τιμοθέου 6:16 (Βάμβας)
16 όστις μόνος έχει την αθανασίαν, κατοικών φως απρόσιτον, τον οποίον ουδείς των ανθρώπων είδεν ουδέ δύναται να ίδη· εις τον οποίον έστω τιμή και κράτος αιώνιον· αμήν.

                                       *
Α΄ Τιμοθέου 6:16 Σ. Φίλος
16 ο οποίος αυτός μόνος έχει την αθανασία, που κατοικεί σε απρόσιτο φως, τον οποίο κανένας από τους ανθρώπους δεν είδε ούτε μπορεί να δει· στον οποίο ας είναι τιμή και αιώνια κυριαρχική εξουσία. Αμήν.

                                        *
Ο Απόστολος Παύλος μας αποκαλύπτει ότι ηρπαγη μέχρι τρίτου ουρανού, το οποίο ταυτίζει με τον παράδεισο και όπου άκουσε «άρρητα ρήματα», δηλαδή λόγια που δεν μπορεί να επαναλάβει.                                       
                                        *
Κορινθίους Β' 12:2—4
2 Γνωρίζω έναν άνθρωπο εν Χριστώ πριν από 14 χρόνια, (είτε μέσα στο σώμα, δεν ξέρω· είτε έξω από το σώμα, δεν ξέρω· ο Θεός ξέρει)· ότι αυτού τού είδους ο άνθρωπος αρπάχτηκε μέχρι τον τρίτο ουρανό.
3 Και γνωρίζω αυτού τού είδους τον άνθρωπο, (είτε μέσα στο σώμα, είτε έξω από το σώμα, δεν ξέρω, ο Θεός ξέρει)·
4 ότι αρπάχτηκε στον παράδεισο, και άκουσε λόγια ανεκλάλητα, που δεν επιτρέπεται σε έναν άνθρωπο να μιλήσει.
   Αλλά όταν λέμε «ο εν τοις ουρανοίς» δεν σημαίνει ότι ο Θεός είναι αποτραβηγμένος κάπου μακριά στα βάθη του Σύμπαντος σε άγνωστους ουρανούς.

                                        *
Ο Ιερός Χρυσόστομος λέγει:
«Το δε τοις Ουρανοίς όταν είπη ουκ εκεί τον Θεόν συγκλείων τούτο φησίν αλά της γης απάγων το ευχόμενον και τοις υψηλοίς προσηλών χωρίοις και τοις άνω διατριβαίς.
(Δηλαδή. Όταν  λέει « εν τοις ουρανοίς» δεν σημαίνει ότι έχει κλίσει το Θεό αλλά από τη γη ανεβάζει τον προσευχόμενο και τον προσηλώνει στα ψηλά μέρη και στην άνω ζωή του ουρανού).
                                      *
Και ο Θεοφύλακτος προσθέτει:
«Εν τω ειπείν εν τοις ουρανοίς έδειξε σοι την πατρίδα σου και τον οίκον τον πατρικόν».
(δηλαδή : με το να πει «εν τοις ουρανοίς» σου έδειξε την πατρίδα σου και το πατρικό σου σπίτι).
                                       *
 Με αυτό το πνεύμα ο Απόστολος Παύλος μας προτρέπει:
Κολοσσαείς 3
1 Αν, λοιπόν, συναναστηθήκατε μαζί με τον Χριστό, τα άνω ζητάτε, όπου είναι ο Χριστός καθισμένος στα δεξιά τού Θεού.
2 Τα άνω φρονείτε, όχι αυτά που είναι επάνω στη γη.
                                        *

Ακόμα λέγοντας «εν τοις ουρανοίς» αντικρούομε και την περί Θεού ιδέα των εθνικών κατά την οποία οι θεοί κατοικούσαν στις κυφές των βουνών όπως ο Όλυμπος.  Τέλος με τη φράση «εν τοις ουρανοίς» εννοούμε ότι η παρουσία του εκεί είναι περισσότερο αισθητή. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι ταυτόχρονα και στη γη και σε όλο το σύμπαν αφού ο Θεός σαν πνεύμα που είναι πανταχού παρών και τα πάντα πληρών.