10--12--2015-----04---Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΚΛΑΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ Αγία Γραφή Σπύρος Φίλος------«Αγιασθήτω το όνομα σου, ελθέτω η βασιλεία σου γενηθήτω το θέλημα σου ως εν ουρανώ και επί της γης». Μετά την προσφώνηση ακολουθούν τα αιτήματα. Πρώτα όμως τα πνευματικά και μετά τα υλικά.



 

 Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΕΚΛΑΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ
Αγία Γραφή Σπύρος Φίλος
                  +
¨ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ¨ ΑΘΗΝΑ 1994
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ  Δημητρίου Κ. Καραγκούνη
04
¨Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς¨.             
              ¨Πάτερ ημών¨.
«Αγιασθήτω το όνομα σου, ελθέτω η βασιλεία σου γενηθήτω το θέλημα σου  ως εν ουρανώ και επί της γης».
Μετά την προσφώνηση ακολουθούν τα αιτήματα. Πρώτα όμως τα πνευματικά και μετά τα υλικά.
                                        *
«Αγιασθήτω το όνομα σου ελθέτω η βασιλεία σου γενηθήτω το θέλημα σου».
                                        *
 «Αγιασθήτω το όνομα σου»
  Ο Θεός είναι άγιος. Το διακηρύττει ο ίδιος στην αγία γραφή:
                                        * 
Λευιτικόν19:2
2 Μίλησε σε ολόκληρη τη συναγωγή των γιων Ισραήλ, και πες τους:
ΑΓΙΟΙ θα είστε· επειδή, άγιος είμαι εγώ, ο Κύριος ο Θεός σας.
                                        *
Οι άγγελοι αναγνωρίζοντας την αγιότητα του Θεού τον υμνούν με τον τρισάγιο ύμνο:
                                         *
Ησαϊας 6:3
3 Και το ένα έκραζε προς το άλλο, και έλεγε:
Άγιος, άγιος, άγιος ο Κύριος των δυνάμεων·
ολόκληρη η γη είναι πλήρης από τη δόξα του.
                                         *
Εμείς τι άλλο θα μπορούσαμε να προσθέσουμε στην αγιότητα του Θεού λέγοντας στην προσευχή μας.
«αγιασθήτω το όνομα σου;»
 Κατά την Αγία Γραφή η λέξη «αγιασθήτω» όταν αναφέρεται στο Θεό είναι συνώνυμη με τη λέξη «δοξασθήτω¨
                                          *
Λευιτικόν 10: 3
3 Τότε, ο Μωυσής είπε στον Ααρών: Αυτό είναι που ο Κύριος είπε, λέγοντας: Εγώ θα αγιαστώ σ' εκείνους που με πλησιάζουν, και θα δοξαστώ μπροστά σε ολόκληρο τον λαό. Και ο Ααρών σιώπησε.
Λευιτικόν 10: 3 Βάμβας
 Εγώ θέλω αγιασθή εις τους πλησιάζοντας εις εμέ, και έμπροσθεν παντός του λαού θέλω δοξασθή.
                                         *
Ιεζεκιήλ 28:22 -(Βάμβας) 
22 και ειπέ, Ούτω λέγει Κύριος ο Θεός· Ιδού, εγώ είμαι εναντίον σου, Σιδών· και θέλω δοξασθή εν μέσω σου· και θέλουσι γνωρίσει ότι εγώ είμαι ο Κύριος, όταν εκτελέσω κρίσεις εις αυτήν και αγιασθώ εν αυτή.
                                          *
Ιεζεκιήλ 28:22 –(Σ. Φίλος)
22 και πες: Έτσι λέει ο Κύριος ο Θεός: Δες, εγώ είμαι εναντίον σου, Σιδώνα· και θα δοξαστώ στο μέσον σου· και θα γνωρίσουν ότι εγώ είμαι ο Κύριος, όταν εκτελέσω σ' αυτή κρίσεις, και αγιαστώ μέσα σ' αυτή.
                                           *
Ώστε όταν προφέρουμε τη φράση «αγιασθήτω το όνομα σου» σημαίνει:  ευχόμαστε ποθούμε να δοξασθεί το όνομα σου όχι μόνο από εμάς αλλά και από όλο τον κόσμο.
                                           *

Γι αυτό ο Κύριος μας είπε:

Ματθαίος 16: (Βάμβας)
16 Ούτως ας λάμψη το φως σας έμπροσθεν των ανθρώπων, διά να ίδωσι τα καλά σας έργα και δοξάσωσι τον Πατέρα σας τον εν τοις ουρανοίς.
Ματθαίος 16 (Σ. Φίλος)
16 Έτσι ας λάμψει το φως σας μπροστά στους ανθρώπους, για να δουν τα καλά σας έργα, και να δοξάσουν τον Πατέρα σας που είναι στους ουρανούς.
                                            *
Έτσι ερμήνευσαν το εδάφιο αυτό και οι Πατέρες της Εκκλησίας.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος λέγει:

«το αγιασθήτω τούτο έστι δοξασθήτω. Την μεν γαρ οικείαν έχει δόξαν πεπληρωμένην και ωσαύτως αεί μένουσαν αξιούν δε κελευει  τον ευχόμενον και δια της ημετέρας αυτόν δοξάζεσθαι ζωής…καταξίωσον φησίν ούτως ημάς βιούν καθαρώς ως δι΄ημών άπαντας σε δοξάζειν».
                                         *
Δηλαδή:
Το αγιασθήτω τούτο σημαίνει δοξασθήτω. Βέβαια ο θεός είναι γεμάτος από δόξα την οποία έχει παντοτινή. Αλλά ο προσευχόμενος να τον αξιώσει ο Θεός να τον δοξάσει με την ζωή του…
Αξίωσε μας, λέγει να ζήσουμε μια καθαρή ζωή, ώστε εξ’ αιτίας μας όλοι οι άνθρωποι να σε δοξάσουν).
                                          *
Και ένας αρχαίος σχολιαστής γράφει:
Δοξασθήτω δια της ημετέρας ζωής ίνα πάντες ορώντες ημάς δοξάζωσι Σε».
                                           *
Δηλαδή:
(Να δοξασθείς με τη δική μας ζωή ώστε όλοι όσοι βλέπουν εμάς να δοξάσουν εσένα).
                                           *
  Υπάρχει άραγε αυτή η συναίσθηση στην προσευχή μας; Όταν προφέρουμε τις λέξεις «αγιασθήτω το όνομα σου» έχουμε συναίσθηση της ευθύνης μας ότι αντί να δοξασθεί ο Θεός γινόμαστε της ευθύνης μας ότι αντί να δοξασθεί ο Θεός γινόμαστε πολλές φορές αφορμή και αιτία να βλασφημηθεί από τους ανθρώπους;
                                           *

μεσα στα συννεφα ενα συννεφο περιστερι

Γι αυτό ο Απόστολος Παύλος λέει:
Ρωμαίους 2:24 (Βάμβας)
24 Διότι το όνομα του Θεού εξ αιτίας σας βλασφημείται μεταξύ των εθνών, καθώς είναι γεγραμμένον.
Ρωμαίους 2:24 ν (Σ. Φίλος)
24 Επειδή, όπως είναι γραμμένο, το όνομα του Θεού εξαιτίας σας δυσφημείται ανάμεσα στα έθνη.
                                        *
« Αγιασθήτω το όνομα σου»
 Ποιο είναι το όνομα του Θεού;
  Στην παλαια Διαθήκη συναντούμε πολλά ονόματα που αποδίδονται στο Θεό, όπως:
Ελωχείμ, Ιεχωβά (Γιαχβέ), Αδωναϊ, Σαβαώθ. Κλπ. Τα ονόματα όμως αυτά είναι Εβραϊκά και υπονοούν τις ιδιότητες του Θεού σε σχέση με τους Ιουδαίους ή με τους ανθρώπους γενικότερα.
  Η παλαιά Διαθήκη προγράφτηκε στην Εβραϊκή γλώσσα. Όταν όμως μεταφράστηκε στην Ελληνική τόσο από τους Εβδομήκοντα ελληνομαθείς δασκάλους τρεις αιώνες περίπου προ Χριστού όσο και από τον αρχιμανδρίτη και καθηγητή Νεόφυτο Βάμβα τον περασμένο αιώνα, μεταφραστήκαν και οι ανάλογες λέξεις που δηλώνουν το Θεό. Και η κυριαρχούσα λέξη σε ολόκληρη την Αγία Γραφή είναι «Κύριος ο Θεός¨, που σημαίνει κυριότητα κυριαρχία πάνω σε όλη τη δημιουργία.
                                       *
  Ονόματα στους θεούς τους έδιναν οι ειδωλολάτρες, επειδή πίστευαν στην ύπαρξη πολλών θεών και έπρεπε να τους ξεχωρίζουν. Οι χριστιανοί όμως πιστεύουν στον ένα  και μόνο αληθινό Θεό τον δημιουργό του σύμπαντος κόσμου ο οποίος δεν έχει κανένα συγκεκριμένο όνομα πέρα από το όνομα Πατέρας ή ουράνιος Πατέρας, που μας αποκάλυψε ο Ιησούς Χριστός.
Αλλά η λέξη πατέρας δεν είναι όνομααλλά μία από τις ιδιότητες του Θεού που υποδηλώνουν τη σχέση του μαζί μας.
                                        *
  Στην μεσιτική προσευχή του ο Χριστός απευθυνόμενος στον Πατέρα του λέγει:
Ιωάννης 17: 6 (Βάμβας)
6 Εφανέρωσα το όνομά σου εις τους ανθρώπους, τους οποίους μοι έδωκας εκ του κόσμου. Ιδικοί σου ήσαν και εις εμέ έδωκας αυτούς, και τον λόγον σου εφύλαξαν.
Ιωάννης 17: 6 (Σ. Φίλος)
6 Φανέρωσα το όνομά σου στους ανθρώπους, που μου έδωσες από τον κόσμο. Δικοί σου ήσαν, και τους έδωσες σε μένα, και φύλαξαν τον λόγο σου.
                                     

  Και όμως ο Χριστός ποτέ δεν μίλησε στους μαθητές του για το όνομα του Θεού.
Πάντοτε τους φανέρωνε κάτι από τον χαρακτήρα και τις ιδιότητες του Θεού. Πάντοτε τους φανέρωνε  κάτι από τον χαρακτήρα και τις ιδιότητες του Θεού. Και αυτό εννοούσε όταν έλεγε.
« εφανέρωσα το όνομα  σου εις τους ανθρώπους». Σαν να έλεγε: εφανέρωσα στους ανθρώπους την αγαθότητα σου τη σοφία σου τη δύναμή σου τη δικαιοσύνη σου την αγιότητα σου την αγάπη σου.
   Αυτό ήταν λοιπόν το όνο του Θεού που εκφράζεται ακόμα πιο καλά με τη λέξη Πατέρας  που σημαίνει Δημιουργός, γεννήτορας Τροφέας, Προστάτης, Συντηρητής της ζωής.
  Γι’ αυτό με τις λέξεις «όνομα του Θεού» υπονοείται η φύση του θεού η ίδια η ύπαρξη του χαρακτήρας του, το είναι του με όλες τις ιδιότητες που μας αποκάλυψε δια του Ιησού Χριστού.
 Όταν λοιπόν προσευχόμαστε και λέμε «αγιασθήτω το όνομα σου», σημαίνει πως τον παρακαλούμε να μας αξιώσει να ζήσουμε έτσι ώστε όχι μόνο εμείς αλλά και οι άλλοι άνθρωποι να τον αναγνωρίσουν και να τον δοξάσουν σαν Πατέρα.
                                      *

...................................................