4-2-2021----ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ Μεταφορά της Αγίας Γραφής Σπύρου Φίλου

ΛΥΤΡΩΣΗΣ
  Ο Γολγοθάς είναι το κέντρο του θείου σχεδίου περί της σωτηρίας του ανθρώπου. Μοιάζει μ’ ένα πολύτιμο πολύπλευρο πετράδι του οποίου η κάθε μια πλευρά αντιπροσωπεύει και κάποια όψη του έργου του Χριστού.
Επί του σταυρού. Κάθε μία σπινθηροβολεί με τη ιδιαίτερη της λάμψη. Μια λοιπόν απ’ αυτές τις πλευρές είναι και η λύτρωσης.
 Η λύτρωσης είναι ουσιώδες μέρος του σχεδίου του Θεού όσον αφορά τους αιώνιους σκοπούς Του για τον άνθρωπο. Τον Θεό αφορά η φράσης «τον λυτρώνοντα εκ της φθοράς την ζωή  σου» .
Ψαλμός 103:
4 αυτόν που λυτρώνει από τη φθορά τη ζωή σου· αυτόν που σε στεφανώνει με έλεος και οικτιρμούς·
..
Ο  άνθρωπος έχει άμεσο κι αιώνιο συμφέρον να κατανοήσει το τι ο Θεός έκαμε  γι αυτόν για να μπορέσει έτσι να σώσει τη ζωή του απ’ την φθορά.
 Υπάρχει γενικώς μια πολύ χαλαρή αντίληψη όσον αφορά τη λύτρωση. Όμως η πράξης της λυτρώσεως είναι μια σοβαρά και επίσημη πράξης που προϋποθέτει δύο συμβαλλόμενα μέρη και περιλαμβάνει συμφωνίες καθορισμούς τιμών και πληρωμές. Οι  άνθρωποι προσπάθησαν να τη μετατρέψουν σε μια αόριστη συναισθηματικότητα αφαιρώντας έτσι απ’ αυτήν κάθε κύρος και σοβαρότητα. «Λυτρωμένη ζωή» είναι μια φράσης που συχνά αλλά λανθασμένα αποδίδεται σε μια ζωή αγάπης καλών έργων και θυσιών. Μια  τέτοια ζωή μπορεί να είναι αξιέπαινη αλλά όχι απαραιτήτως  και «Λυτρωμένη»
…..
Α΄ Η Έννοια Της Λυτρώσεως
 
  Η λέξης λύτρωση σημαίνει απελευθέρωσης δια καταβολής λύτρων.
 
Κάποιος λόγου χάρι είναι δούλος στα χέρια ενός κυρίου. Για να μεταβιβαστεί η κυριότητα επί του δούλου αυτού από τον έναν κύριο σε κάποιον άλλον απαιτείται η μεσολάβησης μιας πράξεως πληρωμής της τιμής με την οποία πωλείται. Όταν λοιπόν καταβληθεί το αντίτιμων η θέσης του δούλου αμέσως μεταβάλλεται. Αυτή η πράξης της πληρωμής που δεν είναι διόλου μία στάσης καλοσύνης αλλά μια ψυχρή οριστική πράξης διακανόνισεις του ζητήματος αποτελεί και την έννοια της λυτρώσεως. Η Βίβλος είναι γεμάτη από εικόνες που δείχνουν αυτήν ακριβώς την έννοια της λέξεως.

  1/. Τα πρωτότοκα των Ιουδαίων κατά την οδηγία του Κυρίου έπρεπε να αφιερώνονται στον θεό εις απόδειξη ευγνωμοσύνης του λαού προς Αυτόν για την απελευθέρωση του από την δουλεία της Αιγύπτου.
Έξοδος 13:15
15 και όταν ο Φαραώ επέμεινε στο να μη μας εξαποστείλει, ο Κύριος θανάτωσε κάθε πρωτότοκο στη γη τής Αιγύπτου, από πρωτότοκο ανθρώπου μέχρι πρωτότοκο κτήνους· γι' αυτό, θυσιάζω στον Κύριο κάθε αρσενικό, που ανοίγει τη μήτρα, και κάθε πρωτότοκο των γιων μου το εξαγοράζω.

Αυτός  ο Θεός τα εξαγόραζε. Η δε τιμή που καταβάλλονταν για την εξαγορά ήταν διάφορες θυσίες ζώων. Η  λύτρωσης τότε ήταν μόνο τέλεια όταν το ζώο θυσιάζονταν.

  2/. Η δούλη «8 Εάν δεν αρέσει εις τον κύριον αυτής, όστις ηρραβωνίσθη αυτήν εις εαυτόν,» δεν έπρεπε να πωλούνταν σε ξένο έθνος, αλλά μπορούσε π κύριος της να την απελευθερώσει και αποδώσει στον πατέρα της απαιτώντας όμως απ’ αυτόν την καταβολή κάποιας αξίας.
Έξοδος 21:7—8
7 ΚΑΙ αν κάποιος πουλήσει τη θυγατέρα του για δούλη, δεν θα αφεθεί όπως αφήνονται οι δούλοι.
8 Αν δεν αρέσει στο αφεντικό της, που την αρραβωνιάστηκε για τον εαυτό του, τότε θα την απολυτρώσει· δεν έχει εξουσία να την πουλήσει σε ξένο έθνος, επειδή της φέρθηκε άπιστα.

  3/. Ο Θεός εξέλεξε τους Λευίτες να υπηρετήσουν στο θυσιαστήριο.
Αυτοί αντικαθιστούσαν το σώμα των πρωτοτόκων του λαού.
Τα πρωτότοκα των άλλων φυλών αποδεσμεύονταν της υποχρεώσεως να υπηρετήσουν στο θυσιαστήριο, δια μιας πράξεως εξαγοράς. Πληρωνόταν η τιμή πέντε σίκλων κατά κεφαλήν.
Αριθμοί 3
44 Και ο Κύριος μίλησε στον Μωυσή, λέγοντας:
45 Πάρε τους Λευίτες, στη θέση όλων των πρωτοτόκων των γιων Ισραήλ, και τα κτήνη των Λευιτών στη θέση των κτηνών τους· και οι Λευίτες θα είναι δικοί μου. Εγώ είμαι ο Κύριος.
46 Και για την εξαγορά των 273 από τα πρωτότοκα των γιων Ισραήλ, που υπερβαίνουν τον αριθμό των Λευιτών,
47 θα πάρεις από πέντε σίκλους ανά κεφαλή, σύμφωνα με τον άγιο σίκλο θα τους πάρεις (ο σίκλος είναι 20 γερά)·
48 και θα δώσεις το ασήμι τής εξαγοράς τού αριθμού τους που περισσεύει, στον Ααρών και στους γιους του.
49 Και ο Μωυσής πήρε το ασήμι τής εξαγοράς εκείνων που υπερέβαιναν τον αριθμό αυτών που εξαγοράστηκαν σε ανταλλαγή των Λευιτών·
50 από τα πρωτότοκα των γιων Ισραήλ πήρε το ασήμι, 1.365 σίκλους, σύμφωνα με τον άγιο σίκλο·
….
Σε καμιά Βιβλική περίπτωση εξαγοράς δεν υπάρχει στο μέσον κάποια αοριστία. Η πράξης είναι πάντοτε αποσαφηνισμένη, και εκτελείται μέσα σε νόμιμα πλαίσια.
 
Β΄ Η Κατάστασης Των Ανθρώπων που Ζητούν  Λύτρωση
  Ο άνθρωπος ανήκει στον Θεό ως ένα δημιούργημα Του. με την πτώση εισήλθε σε μια κατάσταση δουλείας και είναι τώρα πια φύσει ένας δούλος.
Μέχρι που να αποκτήσει την απελευθέρωση του βρίσκεται κάτω από σκληρό κύριο. Αυτή η δουλεία συχνά μέσα στη βίβλο αναφέρεται και περιγράφεται ως μία πικρή ανηλεής και δυστυχισμένη πείρα. Η αμαρτία είναι ο κύριος που μαστιγώνει ανηλεώς τον δούλο του. Η κατάστασης αυτή στην οποία βρίσκεται ο άνθρωπος φέρουσα επάνω της την κατάρα του νόμου καταλήγει σε θάνατο. Ο Απ. Παύλος γράφει:
«υπήρχετε δούλοι της αμαρτίας»,
Ρωμαίους 6:17
17 Ευχαριστία, όμως, ανήκει στον Θεό, επειδή υπήρχατε δούλοι τής αμαρτίας, πλην υπακούσατε από καρδιάς στον τύπο τής διδασκαλίας, στον οποίο και παραδοθήκατε.
….
Λόγια που αποτελούν την ηχώ των λόγων του Ιησού:
«πας όστις πράττει την αμαρτίαν δούλος είναι της αμαρτίας.»
Ιωάννης 8:34
34 Τους αποκρίθηκε ο Ιησούς: Σας διαβεβαιώνω απόλυτα, ότι: Καθένας που πράττει την αμαρτία, είναι δούλος της αμαρτίας.
Ρωμαίους 6:
23 Διότι ο μισθός της αμαρτίας είναι θάνατος, το δε χάρισμα του Θεού ζωή αιώνιος διά Ιησού Χριστού του Κυρίου ημών.
….
23 Επειδή, ο μισθός τής αμαρτίας είναι θάνατος· το χάρισμα, όμως, του Θεού αιώνια ζωή διαμέσου τού Ιησού Χριστού τού Κυρίου μας.
….
Γ΄ Το Μέσον Της Λυτρώσεως Του Ανθρώπου
  1/. Η λύτρωσης πηγάζει απ’ τον Θεό και είναι ένα δώρο χάριτος.
Ο Δαβίδ ονομάζει τον Κύριο φρούριο του και Λυτρωτή του.
Ψαλμοί 19:
14 Ας είναι ευάρεστα τα λόγια τού στόματός μου και η μελέτη τής καρδιάς μου μπροστά σε σένα,
Κύριε, φρούριό μου, και Λυτρωτή μου.
Ο Θεός μιλά δια του:
 Ησαϊας:49:26
26 Τους δε καταθλίβοντάς σε θέλω κάμει να φάγωσι τας ιδίας αυτών σάρκας· και θέλουσι μεθυσθή με το ίδιον αυτών αίμα, ως με νέον οίνον· και θέλει γνωρίσει πάσα σαρξ, ότι εγώ ο Κύριος είμαι ο Σωτήρ σου και ο Λυτρωτής σου, ο Ισχυρός του Ιακώβ.
Ο Ιώβ δηλώνει προφητικά:
Ιώβ 19:25
25 Επειδή, ξέρω ότι ο Λυτρωτής μου ζει, και θα εγερθεί στους έσχατους καιρούς επάνω στη γη·
Ναι είναι ο Θεός που λυτρώνει!
Ψαλμός 34:22
22 Ο Κύριος λυτρώνει την ψυχή των δούλων του, και δεν θα χαθούν όλοι εκείνοι που ελπίζουν σ' αυτόν.
Ψαλμός 130:7-8
6 Η ψυχή μου προσμένει τον Κύριο, περισσότερο από ό,τι εκείνοι που προσμένουν την αυγή, ναι, εκείνοι που προσμένουν την αυγή.
7 Ας ελπίζει ο Ισραήλ στον Κύριο· επειδή, κοντά στον Κύριο υπάρχει έλεος, και κοντά του υπάρχει πολλή λύτρωση·
….
  Τίποτε άλλο δεν εμπνέει στον αμαρτωλό μια τόσο μεγάλη εμπιστοσύνη απο την γνώση ότι τα λυτρωτικά ωφελήματα που πηγάζουν απ΄ το Γολγοθά έχουν την προέλευση τους όχι στην ενοχή και αναξιόπιστη καρδιά κάποιου ανθρώπου, αλλά στην γεμάτη αγάπη καρδιά του Θεού. Όχι σε κάποιο ανθρώπινο έργο αλλά στο έργο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.
  2/. Η Λύτρωσης δίδεται δια του Χριστού.
Α΄ Κορινθίους 1:30
30 Αλλά, εσείς είστε απ' αυτόν εν Χριστώ Ιησού, που έγινε σε μας σοφία από τον Θεό, και δικαιοσύνη και αγιασμός και απολύτρωση·
ΓΑΛΑΤΑΣ 3: 13
13 Ο Χριστός μάς εξαγόρασε από την κατάρα τού νόμου, καθώς έγινε κατάρα για χάρη μας· επειδή, είναι γραμμένο: «Επικατάρατος καθένας που κρεμιέται επάνω σε ξύλο».
Εφεσίους 1:7
7 με τον οποίο έχουμε την απολύτρωση διαμέσου τού αίματός του, την άφεση των αμαρτημάτων, σύμφωνα με τον πλούτο τής χάρης του·
  Ο σκοπός της ενσαρκώσεως του Υιού του Θεού ήταν η λύτρωσης του ανθρώπου.
ΓΑΛΑΤΑΣ 4:4-5
4 όταν, όμως, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, ο Θεός εξαπέστειλε τον Υιό του, ο οποίος γεννήθηκε από γυναίκα και υποτάχθηκε στον νόμο·
5 για να εξαγοράσει αυτούς που ήσαν κάτω από τον νόμο, ώστε να λάβουμε την υιοθεσία.
Στο  Γολγοθά έγινε το έργο αυτό πλήρες. Ο Χριστός «Έδωκε..»
Τίτος 2:14
14 ο οποίος έδωσε τον εαυτό του για χάρη μας, για να μας λυτρώσει από κάθε ανομία, και να μας καθαρίσει για τον εαυτό του λαόν εκλεκτό, ζηλωτή καλών έργων.
Η θεία υπόσχεσης «εκ χειρός..»
Ωσηέ 13:14
14 Θα τους ελευθερώσω από το χέρι τού άδη· θα τους σώσω από τον θάνατο. Θάνατε, πού είναι ο όλεθρός σου; Άδη, πού είναι η φθορά σου; Η μεταμέλεια θα κρύβεται από τα μάτια μου.
Εκπληρώθηκε τελείως στο Γολγοθά.
…..
Δ΄ Το Κόστος  Της Λυτρώσεως
 
Το κόστος λυτρώσεως του ανθρώπου έφθασε σ’ ένα ανυπολόγιστο ύψος. Η αμαρτία κατέλαβε όλην την έκταση της ανθρώπινης ζωής και την οδήγησε σε πλήρη και ταπεινωτική κάτω απ’ αυτήν δουλεία. Έτσι το ζήτημα της λυτρώσεως του ανθρώπου απ΄ τις συνέπειες της αμαρτίας καθώς και το της εξαγοράς ολόκληρου του ανθρώπινου γένους απ την κυριαρχία της έγινε ένα ζήτημα  τρομερά μεγάλο και δύσκολο. Για την λύση του απαιτείτε η πληρωμή μιας τιμής που να ήταν ανάλογη με την ανθρώπινη αθλιότητα. Ο Θεός λοιπόν στην άπειρη σοφία και αγάπη Του την είχε καθορίσει. Τίποτε άλλο εκτός απ το αίμα του Υιού Του δεν θα επαρκούσε ως λύτρο για την εξαγορά. Αυτό ήταν το κόστος της λυτρώσεως μας.
Α΄ Πέτρου 1:18—19
18 ξέροντας ότι δεν λυτρωθήκατε από τη μάταιη πατροπαράδοτη διαγωγή σας με φθαρτά, ασήμι ή χρυσάφι,
19 αλλά με το πολύτιμο αίμα τού Χριστού, ως αμνού χωρίς ψεγάδι και χωρίς κηλίδα·

Τέσσαρες Αλήθειες Πρέπει Να Τονιστούν Όσον Αφορά Αυτή Την Τιμή
  1/. Δεν μας λύτρωσε το αίμα, τη στιγμή που απλώς έτρεχε απ’ τις πληγές του Χριστού, αλλ’ όταν αυτό μετά το θάνατο Του χρησιμοποιήθηκε για ραντισμό μέσα στα άγια των αγίων.
Αυτός ο διαχωρισμός πρέπει να τονιστεί διότι πολλοί πάνω
σ’ αυτό το σημείο πλανήθηκαν.
  2/. Το αίμα του Χριστού είναι ανεκτίμητης αξίας. Είναι ικανό να πληρώσει την ανάγκη ισχυρό στα μάτια του Θεού και πολύτιμο στην καρδιά του πιστού.
  3/. Ο  θυσιαζόμενος αμνός στις θυσίες των Εβραίων έπρεπε να είναι τέλειος και χωρίς ελάττωμα. Ο  ευλογητός μας Κύριος ανταποκρίθηκε πλήρως στις απαιτήσεις αυτές.
Η ζωή Του από πλευράς φυσικής ,ηθικής και πνευματικής ήταν τελεία και εκτός πάσης μομφής.
  4/. Δίδοντας τη ζωή Του ήταν σαν να κατέθετε τα λύτρα για την αμαρτία και τα φοβερά της αποτελέσματα.
Μάρκος 10:45
45 επειδή, ο Υιός τού ανθρώπου δεν ήρθε για να υπηρετηθεί, αλλά για να υπηρετήσει και να δώσει τη ζωή του λύτρο για πολλούς.
Α΄ Τιμοθέου 2:6:
6 ο οποίος έδωσε τον εαυτό του αντίλυτρο για χάρη όλων, μια μαρτυρία που έγινε σε ορισμένους καιρούς,
….
Στο Μάρκο και στο Α΄ Τιμόθεο  τα εδάφια το αποσαφηνίζουν.
Το αίμα Του εξαγόρασε τον αιχμάλωτο και τον επανέφερε στον Θεό.
….
Ε΄ Η αποτελείωσης Της Λυτρώσεως
   Η τιμή πληρώθηκε για πάντα. Οι  ψυχές των πιστών έχουν
Ασφαλώς και αιωνίως λυτρωθεί.  Η κυριότητα έχει μεταβιβαστεί στον Χριστό δια της εξαγοράς. Όμως συχνά οι Γραφές αναφέρονται σε κάποια μελλοντική μας λύτρωση.
Εφεσίους 4:30
30 Και μη λυπείτε το Πνεύμα το Άγιο του Θεού, με το οποίο σφραγιστήκατε για την ημέρα τής απολύτρωσης.
Ρωμαίους 8:23
23 Και όχι μονάχα αυτή, αλλά και εμείς οι ίδιοι που έχουμε την απαρχή τού Πνεύματος, και εμείς οι ίδιοι στενάζουμε μέσα μας, περιμένοντας την υιοθεσία, την απολύτρωση του σώματός μας.( Ζούμε). περιμένοντας την υιοθεσία, την απολύτρωση του σώματός μας.
Όταν θα αρχίσουν να συμβαίνουν ορισμένα γεγονότα τότε είπε  ο Κύριος:
Λουκάς 21:28
28 Κι όταν αυτά αρχίσουν να γίνονται, ανασηκωθείτε και σηκώστε ψηλά τα κεφάλια σας· επειδή, πλησιάζει η απολύτρωσή σας.
   Καμιά ασυμφωνία δεν υπάρχει μεταξύ των χωρίων της Γραφής που μιλούν περί λυτρώσεως που έγινε στο παρελθόν και που θα γίνει και στο μέλλον. Εκείνα τα χωρία που αναφέρονται στο μέλλον μιλούν για την απολύτρωση του σώματος των πιστών. Όμως βρισκόμαστε ακόμα στη ζωή του σώματος.
Ρωμαίους 8:23
23 Και όχι μονάχα αυτή, αλλά και εμείς οι ίδιοι που έχουμε την απαρχή τού Πνεύματος, και εμείς οι ίδιοι στενάζουμε μέσα μας, περιμένοντας την υιοθεσία, την απολύτρωση του σώματός μας.

  Τα σώματα μας είναι ακόμα πήλινα αγγεία, υποκείμενα σε παθήματα και φθορά. Ενώ αυτά κρύβουν μέσα τους ψυχές λυτρωμένες, όμως ακόμα στενάζουν κάτω απ΄ την πίεση της κατάρας που δόθηκε στον Αδάμ και στο σπέρμα του. Αλλά ζουν με μια ελπίδα. Η λύτρωσης των η οποία έχει ήδη επιτευχτεί, θα τελειωθεί την ημέρα της παρουσίας του Χριστού. Τα τέκνα του Θεού θα αποκτήσουν την αφθαρσία. Τα αδύναμα σώματα τους θα μεταμορφωθούν και θα ντυθούν την αθανασία. Η θλίψης και ο πόνος θα εκλείψουν αιωνίως.
  Αυτή είναι η απολύτρωσης του σώματος την οποία τόσο διακαώς περιμένουμε.
….
Στ΄ Το Αποτέλεσμα Της  Λυτρώσεως
  1/. Κάποτε ανήκαμε στο Σατανά, τώρα ανήκουμε στον Θεό. Να μια παρήγορη αλήθεια. Ο Απ.  Παύλος ισχυρίζεται ότι οι χριστιανοί δεν ανήκουν στον εαυτό τους. «Διότι ηγοράσθητε διά τιμής…»
Α΄ Κορινθίους 6:2
20 Επειδή, αγοραστήκατε με τιμή· δοξάστε, λοιπόν, τον Θεό με το σώμα σας, και με το πνεύμα σας, τα οποία είναι τού Θεού.
..
Τι καταπληκτική στ’ αλήθεια τιμή! Ο Ίδιος ο Κύριος μας αγόρασε και τώρα ανήκουμε σ’ Αυτόν!
Β Πέτρου 2:1
1 Υπήρξαν, όμως, και ψευδοπροφήτες ανάμεσα στον λαό, όπως και μεταξύ σας θα υπάρξουν ψευδοδάσκαλοι, οι οποίοι θα εισαγάγουν με πλάγιο τρόπο αιρέσεις απώλειας, καθώς θα αρνούνται και τον Δεσπότη που τους αγόρασε, φέρνοντας επάνω στον εαυτό τους γρήγορη απώλεια.
….
Σ’ αυτό το μέρος του εδαφίου τονίζεται ότι η άρνησης του λυτρωτικού έργου του Χριστού αποτελεί μία «αίρεση απώλειας».
  2/. Ο ύψιστος σκοπός της ζωής του πιστού είναι να δοξάσει Εκείνον που τον εξαγόρασε να Τον τιμήσει με τις με τις σκέψεις τα λόγια και τα έργα Του και να κάμει το όνομα Του γνωστό και ένδοξο μέχρι τα πέρατα της οικουμένης.
Α΄ Κορινθίους 6:20
20 Επειδή, αγοραστήκατε με τιμή· δοξάστε, λοιπόν, τον Θεό με το σώμα σας, και με το πνεύμα σας, τα οποία είναι τού Θεού.
  Ας δοξάζουμε ακαταπαύστως τον ουράνιο Πατέρα μας για το ότι ο Χριστός μας λύτρωσε για το ότι η λύτρωσης αυτή είναι βεβαία και για το ότι  σώματα μας γρήγορα θα μεταμορφωθούνε στην ομοιότητα της δόξας Του. ας επιδιώκουμε δε εν Πνεύματι να δοξάζουμε και τον Λυτρωτή μας κάθε μέρα και κάθε ώρα με την εν γένει ζωή μας.
synexizetai
 
       ΜΕΤΑΝΟΙΑ
 Ένα βασικό δόγμα που έχει απορριφθεί στις ημέρες μας είναι η μετάνοια. Ένα  μεγάλο ποσοστό κηρύγματος του Ευαγγελίου ανά τον κόσμο δείχνει πως παραβλέπει την αλήθεια ότι η μετάνοια είναι ένα ουσιώδες στοιχείο της σωτηρίας. Η Βίβλος διδάσκει ότι κανείς δεν μπορεί να σωθεί να αναγεννηθεί και να δικαιωθεί χωρίς πρώτα να μετανοήσει. Δεν είναι βέβαια η μετάνοια που δίνει τη σωτηρία στον άνθρωπο, αλλ’ αυτή απλώς τον φέρνει στη θέση εκείνη, όπου ο θεός βάσει του λυτρωτικού έργου του Χριστού τον συγχωρεί και τον κάνει τέκνο του. 
  Α΄ Η Σπουδαιότητα Της  μετάνοιας
  Σε κανένα μέρος της Καινής Διαθήκης δεν παραβλέπεται η σπουδαιότητα της μετάνοιας. Τα ευαγγέλια, οι Πράξεις των Αποστόλων και οι Επιστολές, όλα την ξέρουν. Και μία ακόμα επιπόλαιη ακόμη μελέτη του Λόγου του Θεού και εκείνη φέρνει εις φως την σπουδαιότητα της.
  1/. Τα Ευαγγέλια. Σ’ αυτά πολύ συχνά τονίζεται: 
Ματθαίος 3:1-2
1 ΚΑΙ κατά τις ημέρες εκείνες έρχεται ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, κηρύττοντας στην έρημο της Ιουδαίας,
2 και λέγοντας: Μετανοείτε· επειδή, πλησίασε η βασιλεία των ουρανών.
Ματθαίος 4:17
17 Από τότε ο Ιησούς άρχισε να κηρύττει και να λέει: Μετανοείτε· επειδή, πλησίασε η βασιλεία των ουρανών.
Μάρκος 6:12
12 Και αφού βγήκαν έξω, κήρυτταν να μετανοήσουν·
Λουκάς 24: 46—47
45 Τότε, διάνοιξε τον νου τους, για να καταλάβουν τις γραφές.
46 Και τους είπε: Έτσι είναι γραμμένο, και έτσι έπρεπε να πάθει ο Χριστός, και να αναστηθεί από τους νεκρούς την τρίτη ημέρα,
47 και να κηρυχθεί στο όνομά του μετάνοια και άφεση αμαρτιών σε όλα τα έθνη, ξεκινώντας από την Ιερουσαλήμ.
48 Κι εσείς είστε μάρτυρες γι' αυτά.
Βέβαια, αν ο Κύριος μας και οι σύντροφοί Του κήρυτταν τόσο επίμονα το δόγμα αυτό της αλήθειας έτσι κι εμείς θ’ άπρεπε να κάνουμε.
  2/.  Οι Πράξεις των Αποστόλων.
Όπως φαίνεται από τη Γραφή, οι Απόστολοι κήρυτταν την ίδια αλήθεια και μετά την ανάληψη του Κυρίου.
Πράξεις 2: 38
38 Και ο Πέτρος είπε σ' αυτούς: Να μετανοήσετε, και κάθε ένας από σας να βαπτιστεί στο όνομα του Ιησού Χριστού, σε άφεση αμαρτιών· και θα λάβετε τη δωρεά τού Αγίου Πνεύματος·
Πράξεις 17:30
30 Παραβλέποντας, λοιπόν, ο Θεός τούς καιρούς τής άγνοιας, παραγγέλλει τώρα σε όλους τούς ανθρώπους, οπουδήποτε και αν είναι, να μετανοούν·
Πράξεις 20:21
21 προτρέποντας έντονα και τους Ιουδαίους και τους Έλληνες για τη μετάνοια προς τον Θεό, και την πίστη, αυτή προς τον Κύριό μας Ιησού Χριστό.
  3/. Οι επιστολές.
 Οι επιστολικές εντολές προς τις Εκκλησίες αντηχούν το δόγμα αυτό της πίστεως
Ρωμαίους 2:4
4 Ή καταφρονείς τον πλούτο τής αγαθότητάς του και της υπομονής και της μακροθυμίας, αγνοώντας ότι η αγαθότητα του Θεού σε φέρνει σε μετάνοια;
Β΄ Κορινθίους 7:9—10
9 Τώρα χαίρομαι, όχι επειδή λυπηθήκατε, αλλ' ότι λυπηθήκατε προς μετάνοια· επειδή λυπηθήκατε κατά Θεόν, για να μη ζημιωθείτε από μας σε τίποτε.
10 Δεδομένου ότι, η λύπη κατά Θεόν γεννάει μετάνοια προς αμεταμέλητη σωτηρία· η λύπη, όμως, του κόσμου γεννάει θάνατο.
Β΄ Πέτρου 3:8—9
8 Όμως, αυτό το ένα ας μη σας διαφεύγει, αγαπητοί, ότι στον Κύριο μία ημέρα είναι σαν 1.000 χρόνια, και 1.000 χρόνια σαν μία ημέρα.
9 Δεν βραδύνει ο Κύριος την υπόσχεσή του, όπως μερικοί το θεωρούν αυτό βραδύτητα· αλλά μακροθυμεί σε μας, μη θέλοντας μερικοί να απολεστούν, αλλά όλοι ν’ αρθούν σε μετάνοια.
     Β΄ Η Έννοια Της Μετάνοιας
1/.  Μετάνοια σημαίνει μεταβολή γνώμης και συνεπάγεται αλλαγή κατευθύνσεως. Ότι κάποιος έκανε μέχρι τώρα, αποφασίζει να μην το κάμει ποτέ ξανά. Αυτό σημαίνει αλλαγή κατευθύνσεως και συμπεριφοράς.
Σημείωσε τις παρακάτω παραστατικές εικόνες:
α) Η παραβολή των δύο υιών.
Ματθαίος 21:28—32
28 Αλλά, τι γνώμη έχετε; Ένας άνθρωπος είχε δύο γιους· και καθώς ήρθε στον πρώτο, είπε: Παιδί μου, πήγαινε σήμερα να δουλέψεις στον αμπελώνα μου.
29 Και εκείνος απαντώντας, είπε: Δεν θέλω· ύστερα, όμως, μετανιώνοντας, πήγε.
30 Και καθώς ήρθε στον δεύτερο, του μίλησε κατά παρόμοιο τρόπο. Και εκείνος απαντώντας, είπε: Εγώ, θα πάω, κύριε· και δεν πήγε.
31 Ποιος από τους δύο έκανε το θέλημα του πατέρα;
Του λένε: Ο πρώτος.
Λέει σ' αυτούς ο Ιησούς: Σας διαβεβαιώνω, ότι οι τελώνες και οι πόρνες πηγαίνουν πριν από σας στη βασιλεία τού Θεού·
32 επειδή, ήρθε σε σας ο Ιωάννης με δρόμο δικαιοσύνης, και δεν πιστέψατε σ' αυτόν· όμως, οι τελώνες και οι πόρνες πίστεψαν σ' αυτόν· εσείς, όμως, όταν το είδατε, δεν μεταμεληθήκατε κατόπιν, ώστε να πιστέψετε σ' αυτόν.
  Ο υιός που είπε ότι δεν θα πήγαινε άλλαξε γνώμη και πήγε.
β) Η παραβολή του ασώτου.
Ο νεώτερος γιος πήρε το μέρος της περιουσίας  που του ανήκε και το δαπάνησε σ’ έναν άσωτο βίο.
Λουκάς 15:
…16 Και επιθυμούσε να γεμίσει την κοιλιά του από τα ξυλοκέρατα που έτρωγαν τα γουρούνια· και κανένας δεν έδινε σ' αυτόν τίποτε.
17 Και αφού ήρθε στον εαυτό του, είπε: Πόσοι μισθωτοί τού πατέρα μου έχουν περίσσιο ψωμί, και εγώ χάνομαι από την πείνα!
18 Αφού σηκωθώ, θα πάω στον πατέρα μου, και θα του πω: Πατέρα, αμάρτησα στον ουρανό και μπροστά σου·
19 και δεν είμαι πια άξιος να ονομαστώ γιος σου· κάνε με σαν έναν από τους μισθωτούς σου.
20 Και αφού σηκώθηκε, ήρθε στον πατέρα του. Και ενώ ακόμα απείχε μακριά, ο πατέρας του τον είδε, και τον σπλαχνίστηκε· και τρέχοντας, έπεσε επάνω στον τράχηλό του και τον καταφίλησε.
21 Και ο γιος είπε σ' αυτόν: Πατέρα, αμάρτησα στον ουρανό και μπροστά σου, και δεν είμαι πια άξιος να ονομαστώ γιος σου…
 Προφανώς μετανόησε άλλαξε γνώμη και ξεκίνησε το δρόμο της νέας του αποφάσεως.
γ) το πρώτο αποστολικό κήρυγμα.
Ο Πέτρος κήρυξε τον Χριστό στο συναθροισμένο πλήθος. Το ακροατήριο του πίστευε ότι ο Ιησούς ήταν ο προσδοκώμενος Μεσσίας. Όμως πριν ακόμα αυτός τελειώσει το κήρυγμα του, το Άγιο Πνεύμα είχε ήδη ελέγξει τις καρδιές που τον άκουγαν, και τότε ρώτησαν τον απόστολο τι θα έπρεπε να κάμουν. Κι αυτός τους απάντησε «Μετανοείτε…» τους είπε να αλλάξουν γνώμη και κατεύθυνση και να πιστέψουν ότι ο Ιησούς ήταν ο αναμενόμενος Μεσσίας. Πράγμα που και έκαμαν και δια της πίστεως αναγεννήθηκαν στη βασιλεία του Θεού.
2/. Η μετάνοια περικλείει μια βαθιά λύπη για την αμαρτία. Όταν ο άνθρωπος δει τον εαυτό του και τις αμαρτίες του τότε επακολουθεί συντριβεί και ταπείνωσης. Η Βίβλος διακηρύσσει πως η πραγματική συναίσθησης της αμαρτωλότητος του ανθρώπου ακολουθείται πάντοτε από δριμύ εσωτερικό έλεγχο και λύπη καρδιάς.
  Ο Δαβίδ κάποτε φώναζε:
Ψαλμός 38:
18 Επειδή, εγώ θα αναγγέλλω την ανομία μου, και θα λυπάμαι για την αμαρτία μου.
Στην παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου, ο Ιησούς μας λέγει ότι ο φαρισαίος δεν δοκίμασε καμία αληθινή συντριβεί. Θεωρούσε τον εαυτό του δίκαιο. Ο Τελώνης όμως: Λουκάς 18:9—14
9 Είπε δε και σε μερικούς, που είχαν το θάρρος στον εαυτό τους ότι είναι δίκαιοι, και καταφρονούσαν τούς υπόλοιπους, τούτη την παραβολή:
10 Δύο άνθρωποι ανέβηκαν στο ιερό για να προσευχηθούν· ο ένας ήταν Φαρισαίος και ο άλλος τελώνης.
11 Ο Φαρισαίος, καθώς στάθηκε, προσευχόταν από μέσα του τα εξής: 28 Σε ευχαριστώ, Θεέ, ότι δεν είμαι όπως και οι λοιποί άνθρωποι, άρπαγες, άδικοι, μοιχοί ή και όπως αυτός ο τελώνης.
12 Νηστεύω δύο φορές την εβδομάδα, αποδεκατίζω όλα όσα έχω.
13 Και ο τελώνης, που στεκόταν από μακριά δεν ήθελε ούτε τα μάτια του να υψώσει στον ουρανό, αλλά χτυπούσε στο στήθος του, λέγοντας: Θεέ μου, σκέπασε με έλεος εμένα τον αμαρτωλό.
14 Σας λέω: Αυτός κατέβηκε στο σπίτι του δικαιωμένος, παρά εκείνος· επειδή, όποιος υψώνει τον εαυτό του, θα ταπεινωθεί· και εκείνος που ταπεινώνει τον εαυτό του, θα υψωθεί. 
….
  Ο Κύριος μας λέγει ότι ο Τελώνης κατέβηκε στο οίκον του δικαιωμένος …
  Ο Σωτήρας μας προειδοποιεί για τις συνέπειες που έχει η έλλειψης μετανοίας.
Λουκάς 10:13—14
13 Αλλοίμονο σε σένα, Χοραζίν· αλλοίμονο σε σένα, Βηθσαϊδά· επειδή, αν τα θαύματα, που έγιναν ανάμεσά σας, γίνονταν στην Τύρο και στη Σιδώνα, πριν από πολύ καιρό θα μετανοούσαν, καθισμένες με σάκο και στάχτη.
14 Όμως, στην Τύρο και στη Σιδώνα ελαφρότερη θα είναι η τιμωρία στην κρίση, παρά σε σας.
….
Το να  κάθεται κάποιος «εν σάκκω και σποδώ»
Ήταν μία εικόνα που έδειχνε την αληθινή λύπη της καρδιάς για την αμαρτία της. Η πραγματική μετάνοια πάντοτε συνοδεύεται από κατά «Θεόν»λύπη για την αμαρτία.
 
  3/. Η μετάνοια περικλείει την εξομολόγηση της αμαρτίας εις τον Θεό κάποτε δε και στους ανθρώπους αν βέβαια οι περιστάσεις το απαιτούν.
Ο ψαλμωδός φώναξε:
Ψαλμός 38:18
18 Επειδή, εγώ θα αναγγέλλω την ανομία μου, και θα λυπάμαι για την αμαρτία μου.
Ο άσωτος ομολόγησε:
Λουκάς 15:18—19
18 Αφού σηκωθώ, θα πάω στον πατέρα μου, και θα του πω: Πατέρα, αμάρτησα στον ουρανό και μπροστά σου·
19 και δεν είμαι πια άξιος να ονομαστώ γιος σου· κάνε με σαν έναν από τους μισθωτούς σου.
Ο Τελώνης παρρησία ανεγνώρισε ότι είχε παραβεί το νόμο του Θεού.
Λουκάς 18:13
13 Και ο τελώνης, που στεκόταν από μακριά δεν ήθελε ούτε τα μάτια του να υψώσει στον ουρανό, αλλά χτυπούσε στο στήθος του, λέγοντας: Θεέ μου, σκέπασε με έλεος εμένα τον αμαρτωλό.
  Θρησκευτικοί λειτουργοί ή άλλοι Χριστιανοί δεν έχουν το δικαίωμα ούτε την δύναμη να συγχωρούν αμαρτίες, παρ’ όλον που κάτω από ειδικές συνθήκες η εξομολόγηση σ’ αυτούς από βαίνει βοηθητική. Κάθε Χριστιανός όμως έχει την εξουσία να διαβεβαιώνει έναν μετανοούντα αμαρτωλό ότι οι αμαρτίες του έχουν συγχωρεθεί δια του έργου της χάρητος του χριστού.
  4/. Η μετάνοια περικλείει απάρνηση της αμαρτίας.
Ο μετανοών αμαρτωλός υπακούει στην εντολή του Ιησού:
Ιωάννης 8:11
11 Και εκείνη είπε: Κανένας, Κύριε.
Και ο Ιησούς είπε σ' αυτήν: Ούτε εγώ σε καταδικάζω· πήγαινε, και στο εξής μη αμάρτανε.
Οι σχετικές προτροπές των Γραφών είναι γεμάτες με έμφαση: Παροιμίες 28:13
 13 Αυτός που κρύβει τις αμαρτίες του, δεν θα ευοδωθεί· αλλ' αυτός, που τις εξομολογείται και τις εγκαταλείπει, θα ελεηθεί.
Α΄ Σαμουήλ 7:3
3 Και ο Σαμουήλ είπε σε ολόκληρο τον οίκο Ισραήλ, λέγοντας: Αν εσείς επιστρέφετε με ολόκληρη την καρδιά σας προς τον Κύριο, αποβάλατε από ανάμεσά σας τους ξένους θεούς, και τις Ασταρώθ, και ετοιμάστε τις καρδιές σας προς τον Κύριο, και λατρεύετε μονάχα αυτόν· και θα σας ελευθερώσει από το χέρι των Φιλισταίων.
Ησαίας 55:7
7 Ο ασεβής ας εγκαταλείπει τον δρόμο του, και ο άδικος τις βουλές του· κι ας επιστρέψει στον Κύριο, και θα τον ελεήσει· και στον Θεό μας, για τον λόγο ότι αυτός θα συγχωρήσει άφθονα.
 5/. Η μετάνοια περικλείει την επιστροφή του αμαρτωλού στο Θεό.
Μόνο ο Θεός μπορεί να χορηγήσει συγνώμη και να δώσει ειρήνη στον άνθρωπο που μετανοεί για τις αμαρτίες του και επιστρέφει σ’ Αυτόν. Ο απ. Παύλος εξαίρει τούτο. Ο σκοπός του κηρύγματος του στα έθνη ήταν:  
Πράξεις 28-18
18 για να ανοίξεις τα μάτια τους, ώστε να επιστρέψουν από το σκοτάδι στο φως, και από την εξουσία τού σατανά στον Θεό, για να πάρουν άφεση αμαρτιών, και κληρονομιά ανάμεσα στους αγιασμένους, διαμέσου τής πίστης σε μένα.
Οι προσπάθειες του δε δεν πήγαν μάταια. Στους Θεσσαλονικείς λόγου χάριν γράφει:
Α΄ Θεσσαλονικείς 1:9—10
9 επειδή, οι ίδιοι διηγούνται για μας, τι είδους είσοδο είχαμε προς εσάς, και πώς επιστρέψατε στον Θεό από τα είδωλα, για να δουλεύετε έναν Θεό ζωντανό και αληθινό,
10 και να προσμένετε τον Υιό του από τους ουρανούς, που τον ανέστησε από τους νεκρούς, τον Ιησού, που μας ελευθερώνει από τη μέλλουσα οργή.
    Γ΄ οι συνέπειες της μετάνοιας
 1/. Ακολουθεί συγνώμη και συγχώρησης.
Ησαίας 55:7
7 Ο ασεβής ας εγκαταλείπει τον δρόμο του, και ο άδικος τις βουλές του· κι ας επιστρέψει στον Κύριο, και θα τον ελεήσει· και στον Θεό μας, για τον λόγο ότι αυτός θα συγχωρήσει άφθονα.
Πράξεις 3:19
19 Μετανοήστε, λοιπόν, και επιστρέψτε, για να εξαλειφθούν οι αμαρτίες σας, για να’ ρθουν καιροί αναψυχής από την παρουσία τού Κυρίου,
  2/. Το Άγιον Πνεύμα δίνεται σε εκείνους
Που πραγματικά μετανοούν.
Πράξεις 2:38
38 Και ο Πέτρος είπε σ' αυτούς: Να μετανοήσετε, και κάθε ένας από σας να βαπτιστεί στο όνομα του Ιησού Χριστού, σε άφεση αμαρτιών· και θα λάβετε τη δωρεά τού Αγίου Πνεύματος·
 
      Δ΄ η κλήσης σε μετάνοια
 
  Όλη η ανθρωπότητα έχει ανάγκη να μετανοήσει. Πολιτικοί   επιστήμονες κληρικοί οικονομολόγοι και κοινωνιολόγοι προβλέπουν ένα σκοτεινό μέλλον για τον άνθρωπο. Στο μέσον απ΄ την φθίνουσα πρόοδο τα παρακμάζοντα επίπεδα ηθικής
Και την διαρκώς αυξανομένη ανυπακοή στους νόμους, πρακτικώς συμφωνούν όλοι οι άνθρωποι στο ότι η ελπίδα του μέλλοντος εξαρτάται απ’ την θέση την οποία θα πάρουν στην ανθρώπινη ζωή οι πνευματικές αξίες. Το σάλπισμα της ώρας εκείνης είναι για μετάνοια.
 1/. ΕΘΝΙΚΗ Μετάνοια. Ολόκληρα έθνη, ως έθνη πρέπει να γυρίσουν στον Θεό. Εθνικές αμαρτίες πρέπει να ομολογηθούν και να εγκαταλειφθούν. Ο ψαλμωδός δια κηρύσσει:
Ψαλμός 9:17
17 Οι ασεβείς θα επιστραφούν στον άδη· όλα τα έθνη που ξεχνούν τον Θεό.

Κανένα έθνος δεν θα μπορέσει να ξεφύγει την τελική κρίση του Θεού, εκτός μόνον αν μετανοήσει.
 2/.  Προσωπική μετάνοια. Ένα έθνος συνίσταται από πολλά άτομα τον αριθμό του συνόλου αυτών. Η εθνική μετάνοια αρχίζει απ΄ την ατομική μετάνοια. Πρέπει να παρουσιαστεί πρώτα στις καρδιές των παιδιών του Θεού, να επεκταθεί στους απίστους και τελικά να μεταβληθεί σε ένα ισχυρό εθνικό ρεύμα αθρόας μετανοίας.  Όμως το άτομο είναι το κλειδί του προβλήματος. Ας χορηγήσει ο Θεός το πνεύμα της μετανοίας και είθε ν’ αρχίσει σήμερα απ΄ την δική μου καρδιά και την δική σου καρδιά.
……..
συνεχιζεται