4-2-2021----ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Μεταφορά της Αγίας Γραφής Σπύρου Φίλου
Το μέρος αυτό του στα χέρια μας βιβλίο καταγίνεται με την μελέτη της σωτηρίας την οποία ο Κύριος Ιησούς πέτυχε για τον αμαρτωλό. Ο Παύλος διακηρύσσει ότι ο Χριστός :
Α΄ Κορινθίους 1:30
30 Αλλά, εσείς είστε απ' αυτόν εν Χριστώ Ιησού, που έγινε σε μας σοφία από τον Θεό, και δικαιοσύνη και αγιασμός και απολύτρωση•
Τα κεφάλαια που ακολουθούν πραγματεύονται τα διάφορα δόγματα της σωτηριολογίας. Το σωτήριο έργο του Χριστού αλλάζει την εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου, τη θέση του απέναντι του Θεού και την όψη
Τα κεφάλαια που ακολουθούν πραγματεύονται τα διάφορα δόγματα της σωτηριολογιας. Το σωτήριο έργο του Χριστού αλλάζει την εσωτερική κατάσταση του ανθρώπου, τη θέση του απέναντι του Θεού και την όψη των πραγμάτων ολόγυρα του.
Κάθε κεφάλαιο έχει και το ιδιαίτερο νόημα του και την έμφαση του. Μία κόκκινη γραμμή δε, διαγράφεται απ’ άκρου εις άκρον στο μέρος αυτό του βιβλίου. Είναι το αίμα του Χριστού που χύθηκε επάνω στο Γολγοθά η μόνη ελπίδα του αμαρτωλού. Το θέμα τούτο είτε ονομαστεί εξιλέωσης είτε λύτρωσης είτε αναγέννησης είτε δικαίωσης ένα είναι το γεγονός ότι ο σταυρός του Χριστού είναι το καταφύγιο του ανθρώπου απ’ την τρικυμία της επικείμενης οργής, η βάσης
Της μεταβολής καταστάσεως του απ΄ τον θάνατο στη ζωή το έδαφος της αιώνιας εμπιστοσύνης και η βεβαιότητα της εισόδου του στους ουρανούς. Δεν είναι λοιπόν διόλου παράδοξος η διακήρυξης του Παύλου:
Α΄ Κορινθίους 2:2
2 Επειδή, αποφάσισα να μη ξέρω ανάμεσά σας τίποτε άλλο, παρά μονάχα τον Ιησού Χριστό, κι αυτόν σταυρωμένον.
ΣΤΕΝΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟΣ ΜΕ ΤΟΝ Γολγοθά είναι και ο άδειος τάφος. Την σταύρωση την ακλούθησε η ανάστασης. Ο Πατέρας έθεσε την σφραγίδα Του για πάντα πάνω επάνω στο τέλειο έργο του Υιού. Το έργο της συμφιλιώσεως που ο ο Χριστός ανέλαβε να φέρει εις πέρας είναι ήδη τέλειο με αποτέλεσμα και απόδειξη την ανάσταση Του. Η θεώρησης λοιπόν του κατορθώματος Του αυτού που πέτυχε η αγία Του θυσία για μια εχθρική προς τον Θεό ανθρωπότητα ας μας οδηγήσει άλλη μία φορά στα γόνατα σε ευγνώμονα προς Αυτόν λατρεία και υποταγή:
Αποκάλυψης 5:9
9 και ψάλλουν μια καινούργια ωδή, λέγοντας: Άξιος είσαι να πάρεις το βιβλίο, και να ανοίξεις τις σφραγίδες του• επειδή, σφάχτηκες, και μας αγόρασες στον Θεό με το αίμα σου, από κάθε φυλή και γλώσσα και λαό και έθνος•
 ……………….
ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Μεταφορά της Αγίας Γραφής Σπύρου Φίλου
102
ΚΕΦΑΛΑΙΟ—26
—εξιλασμός
   Α΄ Κορινθίους 15:2—3 –4
2 διαμέσου τού οποίου και σώζεστε, με ποιον τρόπο σας το κήρυξα, αν το τηρείτε· εκτός αν πιστέψατε μάταια.
3 Επειδή, εν πρώτοις, σας παρέδωσα εκείνο, το οποίο και παρέλαβα, ότι ο Χριστός πέθανε εξαιτίας των αμαρτιών μας σύμφωνα με τις γραφές·
4 και ότι θάφτηκε, και ότι την τρίτη ημέρα αναστήθηκε, σύμφωνα με τις γραφές·
  Η εξιλέωσης της αμαρτίας στην καρδιά του Ευαγγελίου.
Η ένδοξη αυτή αλήθεια συχνά παρανοείται και παρερμηνεύεται. Τούτο είναι πολύ τραγικό, διότι έξω από την εξιλέωση την οποία ο Σωτήρας μας πέτυχε στο σταυρό ο άνθρωπος είναι ένας χαμένος αμαρτωλός χωρίς ελπίδα και καταδικασμένος σε αιώνιο αποχωρισμό από τον Θεό.
 Ο απόστολος Παύλος πίστευε ότι το δόγμα του εξιλασμού είναι ουσιώδες και γι’ αυτό το περιλαμβάνει στον κλασσικό ορισμό που του έδωσε περί του Ευαγγελίου στα πρώτα εδάφια του 15 κεφαλαίου της Α΄ προς Κορινθίους επιστολής. Παρ’ όλα αυτά όμως οι άνθρωποι προσπάθησαν να υπεκφύγουν τον ορισμό αυτό ή οποιονδήποτε να εξασθενήσουν τη δυνατή του επίδραση μέσα στην ανθρώπινη καρδιά .
Α΄ Κορινθίους  15:
1 ΣΑΣ φανερώνω δε, αδελφοί, το ευαγγέλιο, που σας κήρυξα, το οποίο και παραλάβατε, στο οποίο και στέκεστε·
2 διαμέσου τού οποίου και σώζεστε, με ποιον τρόπο σας το κήρυξα, αν το τηρείτε· εκτός αν πιστέψατε μάταια.
3 Επειδή, εν πρώτοις, σας παρέδωσα εκείνο, το οποίο και παρέλαβα, ότι ο Χριστός πέθανε εξαιτίας των αμαρτιών μας σύμφωνα με τις γραφές·
4 και ότι θάφτηκε, και ότι την τρίτη ημέρα αναστήθηκε, σύμφωνα με τις γραφές·
  Πως το πέτυχαν αυτό; Το πέτυχαν διαδίδοντας θεωρίες περί εξιλασμού που δεν περιέχουν στοιχεία αληθείας όμως είναι επικίνδυνες είτε λόγω της εσφαλμένης διατάξεως των αληθειών που περιέχουν είτε διότι παραβλέπουν ή αρνούνται πολλές φορές τα βασικά στοιχεία του Βιβλικού εξιλασμού χωρίς τα οποία η όλη αλήθεια χάνει την πραγματική της σημασία.  Προφυλαχτείτε απ’ αυτές τις πλανημένες και καταστρεπτικές δια την ψυχή ανθρώπινες διδασκαλίες.
  Μια απ’ τις θεωρίες αυτές ισχυρίζεται ότι ο θάνατος του Χριστού στο Γολγοθά «εξιλεώνει» κατά το ότι ασκεί μια «ηθική επίδραση» πάνω στην πνευματικώς  ευαίσθητη ψυχή. Ο άνθρωπος κατ’ αυτήν μαθαίνει τα ανιδιοτελή παθήματα του Κυρίου και παρακινεί έτσι να μιμηθεί το παράδειγμα της υπομονής Του.  Είν’ αλήθεια ότι ο Κύριος μας—μας άφησε παράδειγμα της υπομονής στην ώρα της δοκιμασίας.
Α΄ Πέτρου 4:1
 1 Επειδή, λοιπόν, ο Χριστός έπαθε κατά σάρκα για χάρη μας, οπλιστείτε κι εσείς το ίδιο φρόνημα· δεδομένου ότι, αυτός που έπαθε κατά σάρκα, έπαυσε από την αμαρτία·
…..
Όμως χαρακτηρίζοντας κάποιος ως πρωτεύον αυτό το δευτερευούσης σημασίας αποτέλεσμα της θυσίας του Γολγοθά διαστρέφει τον Λόγο του Θεού. Εκείνο που έκαμε επάνω στο σταυρό ο Χριστός είναι κάτι πολύ περισσότερο από το να μας διδάξει υπομονή στα παθήματα. Εξιλέωσε τις αμαρτίες μας.
   Μια άλλη θεωρεία υποστηρίζει ότι το αίμα του Χριστού που χύθηκε επάνω στο σκληρό σταυρό έχει τη σημασία της θυσίας κι αυτής της ζωής του ανθρώπου ακόμα προς χάριν των άλλων.
Παράδειγμα που καλείτε να μιμηθεί ο κάθε άνθρωπος αν θέλει να λέγεται χριστιανός. Μην εξαπατηθείτε να νομίσετε ότι πράγματι αυτή είναι η κεντρική έννοια του Ευαγγελίου. Φυσικά ο πιστός έχει λάβει ζωή ως αποτέλεσμα του θανάτου του Ιησού Χριστού. Φυσικά πρέπει να ζει μια ζωή αυταπαρνήσεως και υπηρεσίας.
Αλλά αυτά δεν αποτελούν την κύρια έννοια του εδαφίου:
«…ότι ο Χριστός απέθανε διά τας αμαρτίας ημών κατά τας γραφάς»
Κορινθίους Α' 15:3
3 Επειδή, εν πρώτοις, σας παρέδωσα εκείνο, το οποίο και παρέλαβα, ότι ο Χριστός πέθανε εξαιτίας των αμαρτιών μας σύμφωνα με τις γραφές·
……..
Α΄ Η Σημασία Του Εξιλασμού
Τρεις έννοιες εμπεριέχονται στον εξιλασμό που έχουν στενή σχέση με την έννοια της αμαρτίας.
 1/. Η έννοια της «συγκαλύψεως». Το αίμα του Ιησού Χριστού που χύθηκε στο σταυρό καλύπτει τις αμαρτίες αυτού πιστεύει. Έξω απ΄ το αίμα του Σωτήρος οι αμαρτίες του ανθρώπου παραμένουν ανοικτές εκτεθειμένες στην δυσαρέσκεια και την κρίση του Θεού. Αλλά το αίμα προσφέρεται να τις καλύψει. Ευρισκόμενος ο αμαρτωλός κάτω απ’ τη σκέπη του αίματος ή κάτω απ’ τη σκιά του σταυρού όπως συνήθως λέγομαι είναι απολύτως ασφαλής.
2/. Η έννοια της  «συγκαλύψεως»δια της πληρωμής της τιμωρίας. Ο αμαρτωλός απομακρύνθηκε απ΄ τον Δημιουργό Του. Η κρίσης η οποία έπεσε πάνω στον αγαπητό Υιό του Θεού και η ικανοποίησης που αποδόθηκε στη θεία δικαιοσύνη δια της τιμωρίας Του το έλυσε το πρόβλημα της αποστασίας του ανθρώπου. Έτσι αποκαταστάθηκε η διακοπείσα μεταξύ Θεού και ανθρώπου σχέσης και επήλθε μία πλήρης μεταξύ τους συμφιλίωσης.
 3/. Η έννοια «της αντικαταστάσεως». Ο Χριστός πέθανε όχι σαν ένας μάρτυρας για κάποια «ιδέα» ούτε σαν ένας πιστός οπαδός μιας θρησκείας ούτε ακόμα σαν ένας προφήτης που επισφράγιζε με το αίμα του τη μαρτυρία του αλλά σαν ένας αντικαταστάτης των αμαρτωλών. Πέθανε στη δική μας θέση. Πήρε  επάνω Του το θάνατο που εμείς αξίζαμε.  Κινούμενος από θεία αγάπη για τον αμαρτωλό δέχθηκε Αυτός να υποστεί το θανατηφόρο κτύπημα.
Ησαϊας 53:3—7  
3 Καταφρονημένος και απορριμμένος από τους ανθρώπους· άνθρωπος θλίψεων και δόκιμος ασθένειας· και σαν άνθρωπος από τον οποίο κάποιος αποστρέφει το πρόσωπο, καταφρονήθηκε, και τον θεωρήσαμε σαν ένα τίποτα.
4 Αυτός, στην πραγματικότητα, βάσταξε τις ασθένειές μας, και επιφορτίστηκε τις θλίψεις μας· ενώ, εμείς τον θεωρήσαμε τραυματισμένον, πληγωμένον από τον Θεό, και ταλαιπωρημένον.
5 Αυτός, όμως, τραυματίστηκε για τις παραβάσεις μας· ταλαιπωρήθηκε για τις ανομίες μας· η τιμωρία, που έφερε τη δική μας ειρήνη, ήταν επάνω σ' αυτόν· και διαμέσου των πληγών του γιατρευτήκαμε εμείς.
6 Όλοι εμείς πλανηθήκαμε σαν πρόβατα· στραφήκαμε κάθε ένας στον δικό του δρόμο· ο Κύριος, όμως, έβαλε επάνω σ' αυτόν την ανομία όλων μας.
7 Αυτός ήταν καταθλιμμένος και βασανισμένος, αλλά δεν άνοιξε το στόμα του· φέρθηκε σαν αρνί σε σφαγή, και σαν άφωνο πρόβατο μπροστά σ' εκείνον που το κουρεύει, έτσι δεν άνοιξε το στόμα του.
  Εξιλέωσης δι’ αντικαταστάσεως είναι εκείνο ακριβώς που η Βίβλος διδάσκει.
…………………………
ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Μεταφορά της Αγίας Γραφής Σπύρου Φίλου
103
ΚΕΦΑΛΑΙΟ—26
Β΄ αντίληψης Περί Εξιλασμού Στην Παλαια Διαθήκη (συνέχεια)
  Ο Χριστός πέθανε για τις αμαρτίες μας «κατά τας Γραφάς».
Το όλο σύστημα θυσιών και ιερατείο της Π. Διαθήκης ήταν η σκιά του έργου της σωτηρίας του Χριστού. Οι έννοιες που παραπάνω αναφέραμε—οι σχετιζόμενες με την αμαρτία—αποτελούν και τη σκιαγράφηση της βάση θυσίας λατρείας των Εβραίων. Οι διάφορες απεικονίσεις της Π. Διαθήκης μας βοηθούν να καταλάβουμε πληρέστερα τη σημασία του θανάτου του Χριστού. Δύο απ’ αυτές είναι οι πιο ζωντανές:
 1/. Το Πάσχα των Εβραίων.
Έξοδος 12 3—14
3 Να μιλήσετε σε ολόκληρη τη συναγωγή τού Ισραήλ, λέγοντας: Τη δέκατη ημέρα αυτού του μήνα ας πάρουν για τον εαυτό τους κάθε ένας ένα αρνί, σύμφωνα με τις οικογένειες των πατριών τους, ένα αρνί για κάθε οικογένεια.
4 Αν, όμως, εκείνοι που είναι στην οικογένεια είναι λιγοστοί για το αρνί, αυτός και ο γείτονάς του, που είναι πλησιέστερος στο σπίτι του, ας το πάρουν σύμφωνα με τον αριθμό των ψυχών· κάθε ένας θα συγκαταριθμείται για το αρνί, ανάλογα με όσο του χρειάζεται να φάει.
5 Και το αρνί σας θα είναι τέλειο, αρσενικό, χρονιάρικο· από τα πρόβατα ή από τις κατσίκες θα το πάρετε.
6 Και θα το διαφυλάττε μέχρι τη 14η ημέρα τού ίδιου μήνα· και τότε, ολόκληρο το πλήθος τής συναγωγής τού Ισραήλ θα το σφάξει προς την εσπέρα.
7 Και θα πάρουν από το αίμα και θα βάλουν επάνω στους δύο παραστάτες, κι επάνω στο ανώφλι τής θύρας των σπιτιών, όπου θα το φάνε.
8 Και θα φάνε το κρέας εκείνη τη νύχτα, ψητό στη φωτιά· με άζυμα, και με χόρτα πικρά, θα το φάνε·
9 μη φάτε απ' αυτό ωμό ούτε βραστό σε νερό, αλλά ψητό σε φωτιά· το κεφάλι του μαζί με τα πόδια του και μαζί με τα εντόσθιά του·
10 και μη αφήσετε υπόλοιπο απ' αυτό μέχρι το πρωί· και ό,τι περισσεύσει απ' αυτό μέχρι το πρωί, κάψτε το στη φωτιά.
11 Και θα το φάτε ως εξής· ζωσμένοι τις οσφύες σας, έχοντας τα υποδήματά σας στα πόδια σας, και τη ράβδο σας στο χέρι σας· και θα το φάτε με βιασύνη· είναι Πάσχα τού Κυρίου.
12 Επειδή, αυτή τη νύχτα θα περάσω μέσα από τη γη τής Αιγύπτου, και θα χτυπήσω κάθε πρωτότοκο στη γη τής Αιγύπτου, από άνθρωπο μέχρι κτήνος· και θα κάνω κρίσεις ενάντια σε όλους τους θεούς τής Αιγύπτου. Εγώ ο Κύριος.
13 Και το αίμα θα είναι σε σας για σημείο επάνω στα σπίτια σας, στα οποία κατοικείτε· και όταν δω το αίμα, θα σας παρατρέξω, και η πληγή δεν θα είναι σε σας για να σας εξολοθρεύσει, όταν χτυπήσω τη γη τής Αιγύπτου.
14 Και η ημέρα αυτή θα είναι σε σας σε ενθύμηση· και θα γιορτάσετε αυτή τη γιορτή στον Κύριο στις γενεές σας· ως έναν παντοτινό νόμο θα τη γιορτάζετε.
….
Σε συσχετισμό με το: Α΄ Κορινθίους 5:7
7 Καθαριστείτε, λοιπόν, από την παλιά ζύμη, για να είστε νέο φύραμα, καθώς είστε άζυμοι· επειδή, το δικό μας Πάσχα, θυσιάστηκε για χάρη μας, ο Χριστός.
….
Κατά την εποχή που ο Θεός επρόκειτο να εξαγάγει τον λαό
Του απ’ την Αίγυπτο σύμφωνα με την εντολή Του κάθε εβραϊκό σπίτι έσφαξε ένα αρνί που να μην έχει κανένα ελάττωμα και με το αίμα του άλειψε τους δύο παραστάτες και το ανώφλιον της θύρας του σπιτιού. Μετά δε τους ο Θεός:
Έξοδος 12:12
12 Διότι την νύκτα ταύτην θέλω περάσει διά μέσου της γης της Αιγύπτου και θέλω πατάξει παν πρωτότοκον εν τη γη της Αιγύπτου, από ανθρώπου έως κτήνους· και θέλω κάμει κρίσεις εναντίον πάντων των θεών της Αιγύπτου. Εγώ ο Κύριος.
13 Και το αίμα θέλει είσθαι εις εσάς διά σημείον επί των οικιών, εις τας οποίας κατοικείτε· και όταν ίδω το αίμα, θέλω σας παρατρέξει, και η πληγή δεν θέλει είσθαι εις εσάς διά να σας εξολοθρεύση, όταν πατάξω την γην της Αιγύπτου.
Έξοδος 12:22—23—24
 22 έπειτα, πάρτε μια δέσμη από ύσσωπο, και βουτήξτε την στο αίμα, που θα είναι σε μια λεκάνη· και από το αίμα που θα είναι μέσα στη λεκάνη, χτυπήστε το ανώφλι και τους δύο παραστάτες των θυρών· και κανένας από σας δεν θα βγει έξω από τη θύρα τού σπιτιού του μέχρι το πρωί·
23 επειδή, ο Κύριος θα περάσει για να χτυπήσει τους Αιγυπτίους· και όταν δει το αίμα επάνω στο ανώφλι και επάνω στους δύο παραστάτες, ο Κύριος θα παρατρέξει τη θύρα, και δεν θα αφήσει τον εξολοθρευτή να μπει μέσα στα σπίτια σας, για να χτυπήσει.
24 Και θα φυλάξετε αυτό το πράγμα ως νόμον, στον εαυτό σου και στους γιους σου, μέχρι τον αιώνα.
………………………
ΤΑ ΘΕΜΕΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
Μεταφορά της Αγίας Γραφής Σπύρου Φίλου
104
ΚΕΦΑΛΑΙΟ—26
Β΄ αντίληψης Περί Εξιλασμού Στην Παλαια Διαθήκη(συνέχεια)
Η ασφάλεια ισραηλιτών εξαρτιόταν τελείως απ΄ την έκχυση και την χρήση του αίματος του αρνίου και απ’ τα σημάδια του αίματος.
Ο παραλληλισμός είναι σαφής. Το αίμα του σταυρού του ποίου η χρήσης έγινε στους ουρανούς, γινόμενο αποδεκτό απ’ τον αμαρτωλό, δια ζώσης πίστεως αποτελεί την εγγύηση της εισόδου του στην κοινωνία των λυτρωμένων.
  Σημείωσε προσεκτικά το εξής: δεν οφειλόταν στον καλό χαρακτήρα των Ιουδαίων η διάσωσης των απ’ την καταστροφή αλλά από το αίμα του αρνίου.
Α΄ Κορινθίους 5: 7
7 Καθαριστείτε, λοιπόν, από την παλιά ζύμη, για να είστε νέο φύραμα, καθώς είστε άζυμοι· επειδή, το δικό μας Πάσχα, θυσιάστηκε για χάρη μας, ο Χριστός.
….
Ούτε ο χαρακτήρας ούτε η διαγωγή μας, μας σώζει παρά μόνο το αίμα του Αμνού του Θεού που (αίρει) παίρνει επάνω του την αμαρτία του κόσμου. «Ιδού, ο Αμνός του Θεού ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου».
Ιωάννης 1:29
29 Κατά την επόμενη ημέρα, ο Ιωάννης βλέπει τον Ιησού να έρχεται προς αυτόν, και λέει: Δέστε, ο Αμνός τού Θεού, που σηκώνει την αμαρτία τού κόσμου.
Πότε επιτέλους θα το ομολογήσει αυτό η υπερήφανη καρδιά του και θα πέσει σε λατρεία στα πόδια του Υιού του Θεού, ο οποίος και μόνο είναι η Ασφάλεια η προστασία η εγγύησης και η ειρήνη του πιστεύοντος
2/. Η ημέρα του εξιλασμού των Εβραίων(μελέτησε προσεκτικά Λευτικό16 :που την περιγράφει λεπτωμερώς).
Λευτικό16:
1 ΚΑΙ ο Κύριος μίλησε στον Μωυσή, μετά τον θάνατο των δύο γιων τού Ααρών, όταν έκαναν προσφορά μπροστά στον Κύριο, και πέθαναν·
2 και ο Κύριος είπε στον Μωυσή: Να μιλήσεις στον Ααρών, τον αδελφό σου, να μη μπαίνει όλη την ώρα μέσα στο αγιαστήριο, που είναι από το μέσα μέρος του καταπετάσματος, μπροστά στο ιλαστήριο, που βρίσκεται επάνω στην κιβωτό, για να μη πεθάνει· επειδή, μέσα σε νεφέλη θα εμφανίζομαι επάνω στο ιλαστήριο.
3 Έτσι θα μπαίνει ο Ααρών μέσα στο αγιαστήριο, μαζί με ένα μοσχάρι από βόδια για προσφορά περί αμαρτίας, και ένα κριάρι για ολοκαύτωμα.
4 Θα ντύνεται με λινόν χιτώνα, αγιασμένο, και λινές περισκελίδες θα είναι επάνω στη σάρκα του, και θα είναι ζωσμένος με ζώνη λινή και θα φοράει λινή μίτρα· αυτά είναι άγια ενδύματα· και θα λούζει το σώμα του με νερό, και θα τα ντύνεται.
5 Και θα πάρει από τη συναγωγή των γιων Ισραήλ δύο τράγους από κατσίκια για προσφορά περί αμαρτίας, και ένα κριάρι για ολοκαύτωμα.
6 Και ο Ααρών θα προσφέρει το μοσχάρι τής προσφοράς περί αμαρτίας, που είναι για τον εαυτό του, και θα κάνει εξιλέωση για τον εαυτό του, και για την οικογένειά του.
7 Και θα πάρει τους δύο τράγους, και θα τους στήσει μπροστά στον Κύριο, στη θύρα τής σκηνής τού μαρτυρίου.
8 Και ο Ααρών θα ρίξει κλήρους στους δύο τράγους· έναν κλήρο για τον Κύριο, και έναν κλήρο για τον τράγο που πρέπει να απολυθεί.
9 Και ο Ααρών θα φέρει τον τράγο, στον οποίο έπεσε ο κλήρος τού Κυρίου, και θα τον προσφέρει ως προσφορά περί αμαρτίας.
10 Και τον τράγο, στον οποίο έπεσε ο κλήρος στο να απολυθεί, θα τον παραστήσει ζωντανό μπροστά στον Κύριο, για να κάνει εξιλέωση επάνω του, ώστε να τον εξαποστείλει ελεύθερο στην έρημο.
11 Και ο Ααρών θα φέρει το μοσχάρι τής προσφοράς περί αμαρτίας, που είναι για τον εαυτό του, και θα κάνει εξιλέωση για τον εαυτό του, και για την οικογένειά του· και θα σφάξει το μοσχάρι τής προσφοράς περί αμαρτίας, που είναι για τον εαυτό του.
12 Και θα πάρει το θυμιατήρι γεμάτο από κάρβουνα φωτιάς από το θυσιαστήριο, μπροστά από τον Κύριο· και θα γεμίσει τα χέρια του με ευώδες θυμίαμα λεπτοτριμμένο, και θα το φέρει στο εσωτερικό τού καταπετάσματος.
13 Και θα βάλει το θυμίαμα επάνω στη φωτιά μπροστά στον Κύριο, και ο καπνός τού θυμιάματος θα σκεπάσει το ιλαστήριο, που είναι επάνω στο μαρτύριο, για να μη πεθάνει.
14 Και θα πάρει από το αίμα τού μοσχαριού, και θα ραντίσει με το δάχτυλό του επάνω στο ιλαστήριο, προς τα ανατολικά· και μπροστά στο ιλαστήριο θα ραντίσει επτά φορές από το αίμα, με το δάχτυλό του.
15 Τότε, θα σφάξει τον τράγο τής προσφοράς περί αμαρτίας, αυτόν που είναι για τον λαό· και θα φέρει το αίμα του στο εσωτερικό τού καταπετάσματος, και θα κάνει με το αίμα του, όπως έκανε με το αίμα τού μοσχαριού, και θα το ραντίσει επάνω στο ιλαστήριο, και μπροστά από το ιλαστήριο.
16 Και θα κάνει εξιλέωση για το αγιαστήριο, για τις ακαθαρσίες των γιων Ισραήλ, και για τις παραβάσεις τους σε όλες τους τις αμαρτίες· το ίδιο θα κάνει και για τη σκηνή τού μαρτυρίου, που κατοικεί μεταξύ τους, ανάμεσα στην ακαθαρσία τους.
17 Και κανένας άνθρωπος δεν θα είναι στη σκηνή τού μαρτυρίου, όταν αυτός μπαίνει για να κάνει την εξιλέωση στο αγιαστήριο, μέχρις ότου βγει, αφού κάνει την εξιλέωση για τον εαυτό του, και για την οικογένειά του, και για ολόκληρη τη συναγωγή τού Ισραήλ.
18 Τότε, θα βγει προς το θυσιαστήριο, που είναι μπροστά στον Κύριο, και θα κάνει εξιλέωση γι' αυτό· και θα πάρει από το αίμα τού μοσχαριού και από το αίμα τού τράγου, και θα βάλει επάνω στα κέρατα του θυσιαστηρίου, ολόγυρα.
19 Και θα ραντίσει επάνω σ' αυτό με το δάχτυλό του από το αίμα επτά φορές, και θα το καθαρίσει, και θα το αγιάσει από τις ακαθαρσίες των γιων Ισραήλ.
20 Και αφού τελειώσει να κάνει εξιλέωση για το αγιαστήριο, και τη σκηνή τού μαρτυρίου, και το θυσιαστήριο, θα φέρει τον ζωντανό τράγο·
21 και ο Ααρών θα βάλει τα δυο του χέρια επάνω στο κεφάλι τού ζωντανού τράγου, και θα εξομολογηθεί επάνω σ' αυτόν όλες τις αμαρτίες των γιων Ισραήλ, και όλες τις παραβάσεις τους σε όλες τους τις αμαρτίες· και θα τις βάλει στο κεφάλι τού τράγου· και θα τον εξαποστείλει, με διορισμένο άνθρωπο, στην έρημο.
22 Και ο τράγος θα βαστάξει επάνω του όλες τις ανομίες τους σε ακατοίκητη γη· και θα απολύσει τον τράγο στην έρημο.
23 Και θα μπει ο Ααρών μέσα στη σκηνή τού μαρτυρίου, και θα βγάλει τη λινή στολή, που φόρεσε μπαίνοντας μέσα στο αγιαστήριο, και θα την αποθέσει εκεί·
24 και θα λούσει το σώμα του με νερό σε έναν άγιο τόπο, και θα ντυθεί τα ιμάτιά του, και θάρθει, και θα προσφέρει το ολοκαύτωμά του και το ολοκαύτωμα του λαού, και θα κάνει εξιλέωση για τον εαυτό του, και για τον λαό.
Συνεχίστε αν θέλετε στην γραφή σας
Σημείωσε την επανειλημμένη και σκόπιμη χρήση των λέξεων
«προσφορά περί αμαρτίας» και «εξιλέωσης».
Ο αρχιερέας έσφαζε το θυσιαζόμενον ζώο ως προσφορά περί αμαρτίας, εισερχόταν στον άγιο τόπο της σκηνής του μαρτυρίου» ένδον του καταπετάσματος και έμπροσθεν του ιλαστηρίου» και εκεί ράντιζε με το αίμα το ιλαστήριο στην παρουσία του Θεού. Μέσα σ’ αυτή την πράξη περιέρχονται
Οι έννοιες: «ενοχής» και «αντιπροσωπεύσεως». Οι αμαρτίες του λαού μεταβιβάζονταν στο ζώο-θύμα κι’ επιβάρυναν πια αυτό. Ο δε αρχιερέας ήταν εκλεγμένος αντιπρόσωπος του λαού για τη διαδικασία της εξιλεώσεως.
  Πόσο μεγάλος πρέπει να είναι ο θαυμαστός μας για το ότι ο Κύριος Ιησούς έγινε και θυσία και αρχιερέας.
Αυτός είναι ο αμνός του Θεού του οποίου το Αίμα χύθηκε για την αμαρτία του κόσμου. Σήμερα είναι ο Μέγας Αρχιερέας μας που βρίσκεται στα δεξιά του Θεού μέσα στα Άγια των Αγίων τα αληθινά ζωντανά και ο οποίος δείχνοντας το αίμα Του  επικαλείται για λογαριασμό μας τα δικαιώματα των πληγών Του.
Β΄ αντίληψης Περί Εξιλασμού Στην Παλαια Διαθήκη
 
Γ ΄ Η Μοναδικότητα  Του Εξιλασμού Του Χριστού.
  Για δύο λόγους ο επιτελεσθείς δια του Σωτήρος μας εξιλασμός είναι μοναδικός.
  1/. Διότι είναι η μόνη βάσιμη μέθοδος διαπραγματεύσεως με την αμαρτία. «Χωρίς χύσεως αίματος δεν γίνεται άφεσης».
Εβραίους 9:22
22 Και σχεδόν με αίμα καθαρίζονται όλα σύμφωνα με τον νόμο, και χωρίς χύση αίματος δεν γίνεται άφεση.
23 Ήταν, λοιπόν, ανάγκη οι μεν τύποι των επουρανίων να καθαρίζονται μ' αυτά· όμως, αυτά τα επουράνια με θυσίες ανώτερες από ό,τι αυτές.
24 Επειδή, ο Χριστός δεν μπήκε μέσα σε χειροποίητα άγια, αντίτυπα των αληθινών, αλλά στον ίδιο τον ουρανό, για να εμφανιστεί τώρα μπροστά στον Θεό για χάρη μας·
….
Ο άνθρωπος που βρίσκεται σε αποστασία απ’ τον Θεό ίσως να θεωρεί την αλήθεια αυτή σκανδαλώδη. Όμως οι ταπεινές καρδιές που κατανοούν έστω ένα μέρος της αγιότητας του Θεού αφ’ ενός και του τρομερού βάθους της αμαρτίας αφ’ ετέρου, χαίρονται διότι ο ουράνιος Πατέρας τους συνέλαβε και πραγματοποίησε μια τέλεια σωτηρία δια του θανάτου του Υιού Του. Η  απόρριψης αυτής της αλήθειας σημαίνει άρνησης της αποκαλύψεως του Θεού.
  2/. Διότι διαφέρει ακόμα κι απ το πρωτότυπο του της Π. Διαθήκης (μελέτησε εβραίους 8: και 9:)
1 Η ΣΥΝΟΨΙΣΕΙ, όμως, όλων αυτών που λέγονται είναι τούτη: Έχουμε τέτοιου είδους αρχιερέα, ο οποίος κάθισε στα δεξιά τού θρόνου τής μεγαλοσύνης μέσα στους ουρανούς,
2 λειτουργός στα άγια, και στην αληθινή σκηνή, την οποία ο Κύριος κατασκεύασε, και όχι άνθρωπος.
3 Επειδή, κάθε αρχιερέας εγκαθίσταται για να προσφέρει δώρα και θυσίες· γι' αυτό, είναι αναγκαίο να έχει κι αυτός κάτι, που να προσφέρει.
4 Επειδή, αν ήταν επάνω στη γη, ούτε θα υπήρχε ιερέας, δεδομένου ότι υπήρχαν ιερείς που πρόσφεραν τα δώρα, σύμφωνα με τον νόμο·
5 οι οποίοι λειτουργούν ως υπόδειγμα και σκιά των επουρανίων, όπως ειπώθηκε στον Μωυσή, όταν επρόκειτο να κατασκευάσει τη σκηνή· επειδή, λέει: «Πρόσεχε να τα κάνεις όλα σύμφωνα με τον τύπο που σου δείχθηκε στο βουνό».
6 Τώρα, όμως, ο Χριστός έλαβε μια εξοχότερη υπηρεσία, καθόσον είναι και μεσίτης μιας ανώτερης διαθήκης, που νομοθετήθηκε με ανώτερες υποσχέσεις.
7 Επειδή, αν η πρώτη εκείνη σκηνή ήταν άμεμπτη, δεν θα υπήρχε ανάγκη να ζητηθεί τόπος για μια δεύτερη·
8 επειδή, καθώς τούς κατηγορεί, λέει: «Δέστε, έρχονται ημέρες, λέει ο Κύριος, και θα πραγματοποιήσω επάνω στον οίκο Ισραήλ κι επάνω στον οίκο Ιούδα μια καινούργια διαθήκη·
9 όχι σύμφωνα με τη διαθήκη που έκανα προς τους πατέρες τους, κατά την ημέρα που τους έπιασα από το χέρι, για να τους βγάλω έξω από τη γη τής Αιγύπτου· δεδομένου ότι, αυτοί δεν έμειναν στη διαθήκη μου, και εγώ τους παραμέλησα, λέει ο Κύριος.
10 Επειδή, αυτή είναι η διαθήκη που θα κάνω προς τον οίκο τού Ισραήλ ύστερα από τις ημέρες εκείνες, λέει ο Κύριος: Θα δώσω τους νόμους μου στη διάνοιά τους, και θα τους γράψω επάνω στην καρδιά τους, και θα είμαι σ' αυτούς Θεός, κι αυτοί θα είναι σε μένα λαός.
11 Και δεν θα διδάσκουν κάθε ένας τον πλησίον του, και κάθε ένας τον αδελφό του, λέγοντας: Γνώρισε τον Κύριο· για τον λόγο ότι, όλοι τους θα με γνωρίζουν, από μικρόν μέχρι μεγάλον.
12 Επειδή, θα είμαι ελεήμονας στις αδικίες τους, και τις αμαρτίες τους, και τις ανομίες τους δεν θα τις θυμάμαι πλέον».
13 Λέγοντας, όμως, «καινούργια», έκανε παλιά την πρώτη· αυτό δε που παλιώνει και γερνάει, είναι κοντά σε αφανισμό.
Εβραίους 9:
1 Και όταν ήρθε ο Χριστός, ο αρχιερέας των αγαθών που επρόκειτο να ακολουθήσουν, διαμέσου τής μεγαλύτερης και τελειότερης σκηνής, όχι χειροποίητης, δηλαδή, όχι αυτής τής κατασκευής,
12 ούτε με αίμα τράγων και μοσχαριών, αλλά διαμέσου τού δικού του αίματος, μια φορά για πάντα μπήκε μέσα στα άγια, αφού απέκτησε αιώνια λύτρωση.
13 Επειδή, αν το αίμα των ταύρων και των τράγων και η στάχτη τής δάμαλης, που ραντίζει τούς μολυσμένους, αγιάζει προς την καθαρότητα της σάρκας,
14 πόσο μάλλον το αίμα τού Χριστού, ο οποίος διαμέσου τού αιωνίου Πνεύματος πρόσφερε τον εαυτό του χωρίς ψεγάδι στον Θεό, θα καθαρίσει τη συνείδησή σας από νεκρά έργα, στο να λατρεύετε τον ζωντανό Θεό;
15 Και γι' αυτό είναι μεσίτης καινούργιας διαθήκης, ώστε, διαμέσου τού θανάτου, που έγινε για απολύτρωση των παραβάσεων κατά την πρώτη διαθήκη, να πάρουν την υπόσχεση οι καλεσμένοι τής αιώνιας κληρονομιάς.
16 Επειδή, όπου υπάρχει διαθήκη, είναι ανάγκη να υπάρχει ο θάνατος εκείνου που έκανε τη διαθήκη·
17 δεδομένου ότι, η διαθήκη είναι ισχυρή για όσους έχουν πεθάνει· επειδή, ποτέ δεν ισχύει ενόσω ο διαθέτης ζει.
18 Γι' αυτό, ούτε η πρώτη δεν ήταν εγκαινιασμένη χωρίς αίμα·
19 επειδή, αφού κάθε εντολή τού νόμου ειπώθηκε από τον Μωυσή σε ολόκληρο τον λαό, παίρνοντας το αίμα των μοσχαριών και των τράγων, με νερό και κόκκινο μαλλί και ύσσωπο, ράντισε και το ίδιο το βιβλίο και ολόκληρο τον λαό,
20 λέγοντας: «Αυτό είναι το αίμα τής διαθήκης, που ο Θεός διέταξε σε σας».
21 Μάλιστα, και τη σκηνή και όλα τα σκεύη τής υπηρεσίας, κατά τον ίδιο τρόπο, τα ράντισε με αίμα.
22 Και σχεδόν με αίμα καθαρίζονται όλα σύμφωνα με τον νόμο, και χωρίς χύση αίματος δεν γίνεται άφεση.
23 Ήταν, λοιπόν, ανάγκη οι μεν τύποι των επουρανίων να καθαρίζονται μ' αυτά· όμως, αυτά τα επουράνια με θυσίες ανώτερες από ό,τι αυτές.
24 Επειδή, ο Χριστός δεν μπήκε μέσα σε χειροποίητα άγια, αντίτυπα των αληθινών, αλλά στον ίδιο τον ουρανό, για να εμφανιστεί τώρα μπροστά στον Θεό για χάρη μας·
25 ούτε για να προσφέρει πολλές φορές τον εαυτό του, όπως ο αρχιερέας μπαίνει μέσα στα άγια κάθε χρόνο με ξένο αίμα·
26 (επειδή, έπρεπε τότε, από τη δημιουργία τού κόσμου, να πάθει πολλές φορές)· τώρα, όμως, φανερώθηκε μια φορά, στο τέλος των αιώνων, για να αθετήσει την αμαρτία διαμέσου τής δικής του θυσίας.
27 Και καθώς είναι αποφασισμένο στους ανθρώπους μια φορά να πεθάνουν, ύστερα δε από τούτο είναι κρίση·
28 έτσι και ο Χριστός, ο οποίος μια φορά για πάντα προσφέρθηκε για να σηκώσει τις αμαρτίες πολλών, θα φανεί για μια δεύτερη φορά χωρίς αμαρτία σ' εκείνους που τον προσμένουν για σωτηρία.
Ο Χριστός ανέλαβε μία πολύ εξοχότερη υπηρεσία από εκείνης της αρχαίας ιερατείας «καθ’ όσον είναι και ανωτέρας διαθήκης μεσίτης ήτις  ενομοθετήθη με ανωτέρας  επαγγελίας»
Εβραίους 8:6
6 Τώρα, όμως, ο Χριστός έλαβε μια εξοχότερη υπηρεσία, καθόσον είναι και μεσίτης μιας ανώτερης διαθήκης, που νομοθετήθηκε με ανώτερες υποσχέσεις.
Ο ιερεύς της Π. Διαθήκης έχυνε το αίμα ενός ζώου ο Χριστός έχυσε το δικό Του πολύτιμο αίμα. Ο  Εβραίος ιερεύς έκανε εξιλέωση πρώτα για τις αμαρτίες του και μετά του λαού ο αναμάρτητος Χριστός δεν χρειαζόταν προσωπικό εξιλασμό αλλά προσέφερε το αίμα Του για τις ανομίες του ανθρωπίνου γένους. Καμία άλλη οδός δεν μας φέρει στον ουρανό.
Β΄ αντίληψης Περί Εξιλασμού Στην Παλαια Διαθήκη(συνέχεια)
Δ΄ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟΥ ΕΞΙΛΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
  Ο εβραίος Ιερεύς  εισερχόταν στα Άγια των Αγίων μόνο μια φορά το χρόνο, η δε θυσία για τον εξιλασμό γινόταν κάθε χρόνο. Όμως ο Χριστός προσέφερε τον Εαυτό Του ως θυσία μόνο μια φορά, η δε προσφορά αυτή ήταν αρκετήγια να εξιλεώσει μια για πάντα τις αμαρτίες όλου του κόσμου, και όλων των αιώνων.
Εβραίους 9:24—26
24 Επειδή, ο Χριστός δεν μπήκε μέσα σε χειροποίητα άγια, αντίτυπα των αληθινών, αλλά στον ίδιο τον ουρανό, για να εμφανιστεί τώρα μπροστά στον Θεό για χάρη μας·
25 ούτε για να προσφέρει πολλές φορές τον εαυτό του, όπως ο αρχιερέας μπαίνει μέσα στα άγια κάθε χρόνο με ξένο αίμα·
26 (επειδή, έπρεπε τότε, από τη δημιουργία τού κόσμου, να πάθει πολλές φορές)· τώρα, όμως, φανερώθηκε μια φορά, στο τέλος των αιώνων, για να αθετήσει την αμαρτία διαμέσου τής δικής του θυσίας.
Σημείωσε τα εξής τρία σημεία.
  1/. Οι αμαρτίες των πιστών της παλαιάς οικονομίας καλύπτονταν με το αίμα των διαφόρων θυσιών μέχρις ότου ήλθε ο Αμνός του Θεού κι’ έχυσε το πολύτιμο Του αίμα, για τις αμαρτίες όλων των πιστών του παρελθόντος του παρόντος και του μέλλοντος. Όταν  ο ευλογητός μας Κύριος επάνω στο σταυρό φώναξε: «Τετέλεσται»
Δεν εννοούσε ότι είχε τελειώσει η ανθρώπινη ζωή Του αλλά ότι είχε τελεστεί η τελική θυσία για την αμαρτία του κόσμου.
Η ολοκληρωτική και τελική εξιλέωσης  είχε γίνει πια ιστορικό γεγονός.
  2/. Κάθε προσπάθεια εξευρέσεως κάποιου άλλου μέσου σωτηρίας αντίθετος προς την βουλή του Θεού κι’ αποτελεί άρνηση της αποκαλύψεως του Παντοδυνάμου και περιφρόνηση του αιωνίου σχεδίου εν Χριστώ Ιησού. Ο Σωτήρας μας, μας έλουσε «από των αμαρτιών ημών με το αίμα αυτού,»
Αποκάλυψης 1:5
5 και από τον Ιησού Χριστό, ο οποίος είναι ο μάρτυρας ο πιστός, ο πρωτότοκος από τους νεκρούς, και ο άρχοντας των βασιλιάδων τής γης· σ' αυτόν που μας αγάπησε, και μας έλουσε από τις αμαρτίες μας με το αίμα του,
….
Ο Γολγοθάς είναι ο μόνος βωμός εξιλασμού μη αναζήτησης κάποιον άλλον.
  3/. Το «άπαξ διαπαντός» αποτελεί ένα βασικό συστατικό στοιχείο της σωτηρίας που απετέλεσε η θυσία του Χριστού.
Οποιαδήποτε τυχόν θυσία επανάληψης του έργου του Γολγοθά αναίμακτη ή άλλη άσχετα με το ποιός  θα έπαιζε
σ΄ αυτήν τον πρωτεύοντα ρόλο και κάτω από ποιες μυστηριακές περιστάσεις θα γινόταν, θα ήταν  βλάσφημος άρνησης προς το τέλειο και αιώνιο εξιλασμό του Χριστού.
……
Ε΄ Οικειοποίησης Των ευλογιών Του Εξιλασμού Του Χριστού
Ο εξιλασμός τον οποίο ο Χριστός εργάστηκε επάνω στο ξύλο, ήταν η πραγματοποίησης ενός προαιώνιου σχεδίου του Θεού.
Εκεί ο Θεός απέδειξε την ανεξερεύνητη σοφία Του και την άπειρη αγάπη Του. στο Γολγοθά ο Δημιουργός γεμάτος ευσπλαχνία έσκυψε να υπηρετήσει την ανάγκη μιας αμαρτωλής ανθρωπότητας.
Εφεσίους 2:4—7  
4 Ο Θεός, όμως, επειδή είναι πλούσιος σε έλεος, εξαιτίας τής πολλής του αγάπης, με την οποία μάς αγάπησε,
5 και ενώ ήμασταν νεκροί εξαιτίας των αμαρτημάτων, μας ζωοποίησε μαζί με τον Χριστό· (κατά χάρη είστε σωσμένοι)·
6 και μας ανέστησε μαζί του, και μας κάθισε μαζί του στα επουράνια διαμέσου τού Ιησού Χριστού·
7 για να δείξει στους επερχόμενους αιώνες τον υπερβολικό πλούτο τής χάρης του με την αγαθότητά του σε μας εν Χριστώ Ιησού.
….
  Και ορθώνεται η ερώτησης: Πως μπορώ να είμαι βέβαιος ότι η περί αμαρτίας θυσία του Χριστού αφορούσε προσωπικά εμένα;» Διότι πράγματι άλλο είναι να καταλάβει κανείς μια γενική αρχή και άλλο το να την οικειοποιηθεί και να τη ζήσει στην πρακτική της εφαρμογή.
  Ο Θεός διακηρύσσει ότι ο μεγαλύτερος παράγων για τη ζωή του ανθρώπου είναι η σχέσης του με το πρόσωπο του Χριστού. Άκουσε το Λόγο της Σωτηρίας. Άνοιξε την καρδιά σου στον Κύριο Ιησού. Αναγνώρισε Τον ως Υιόν του Θεού, του οποίου τα αίμα εξιλέωσε την αμαρτία σου και δέξου Τον τώρα ως Σωτήρα σου. Οι ευλογίες του εξιλασμού του Χριστού αποκτώνται μόνο δια της πίστεως.
Ιωάννης 1:12
12 Όσοι, όμως, τον δέχθηκαν, σ' αυτούς έδωσε εξουσία να γίνουν παιδιά τού Θεού, σ' αυτούς που πιστεύουν στο όνομά του·
Ιωάννης 3: 16
16 Επειδή, με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
Ιωάννης 5:24
24 Σας διαβεβαιώνω απόλυτα, ότι εκείνος που ακούει τον λόγο μου, και πιστεύει σ' αυτόν που με απέστειλε, έχει αιώνια ζωή, και σε κρίση δεν έρχεται, αλλά έχει ήδη μεταβεί από τον θάνατο στη ζωή.
Ιωάννης 14:6
6 Ο Ιησούς λέει σ' αυτόν: Εγώ είμαι ο δρόμος, και η αλήθεια, και η ζωή· κανένας δεν έρχεται στον Πατέρα, παρά μόνον διαμέσου εμού
Εφεσίους 2:8
8 Επειδή, κατά χάρη είστε σωσμένοι, διαμέσου τής πίστης· κι αυτό δεν είναι από σας· είναι δώρο τού Θεού·