13-4-2021   ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ

22ον
(Του Χαράλαμπου Μποσταντζόγλου)(1885—1916)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ
ΔΙΑΦΟΡΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ
Τα ονόματα έχουν σπουδαία θέση στην Αγία Γραφή.
Ο Θεός μετέτρεψε το όνομα του Άβραμ εις Αβραάμ επειδή θα το καθιστούσε «Πατέρα πλήθους Εθνών» (Γένεσης 17:5)5 και δεν θα αποκαλείται πλέον το όνομά σου Άβραμ, αλλά το όνομά σου θα είναι Αβραάμ· επειδή, σε κατέστησα πατέρα πολλών εθνών·

Επίσης μετέτρεψε το όνομα της Σάρας εις Σάρραν επειδή θα την καθιστούσε «Μητέρα Εθνών « Γένεσης 17:15—16). 15 Και ο Θεός είπε στον Αβραάμ: Τη γυναίκα σου Σάρα, δεν θα αποκαλέσεις πλέον το όνομά της Σάρα, αλλά το όνομά της θα είναι Σάρρα. 16 Και θα την ευλογήσω, κι ακόμα θα σου δώσω απ' αυτή έναν γιο· και θα την ευλογήσω, και θα γίνει μητέρα πολλών εθνών· βασιλιάδες λαών θα βγουν απ' αυτή.

Το όνομα του Ιακώβ μετέτρεψε εις Ισραήλ διότι στην πάλη του με τον άγγελο του Θεού ίσχυσε και νίκησε. (Γένεσης 32: 27 Και του είπε: Τι είναι το όνομά σου; Κι αυτός είπε: Ιακώβ. 28 Κι εκείνος είπε: Δεν θα αποκληθεί πλέον το όνομά σου Ιακώβ, αλλά Ισραήλ· επειδή, αγωνίστηκες δυνατά με τον Θεό, και με τους ανθρώπους θα είσαι δυνατός και Ωσηέ 12:4) 4 Ναι, ενίσχυσε με άγγελο, και υπερίσχυσε· έκλαψε, και δεήθηκε σ' αυτόν· τον βρήκε στη Βαιθήλ, και εκεί μίλησε σε μας·

Διέταξε τον Προφήτη Ησαΐα να ονομάσει το παιδί που θα γεννάτε από την Προφήτισσα: «Μαχέρ—σαλάλ—χαζ—βαζ διότι σύμφωνα με τη σημασία εκείνου του ονόματος θα εξεπληρώνετο μία μεγάλη προφητεία.
Τα ονόματα όλων των Προφητών είχαν σχέση με τη διακονία τους πχ Ησαΐας σήμαινε «Σωτηρία Θεού» Ιερεμίας σήμαινε
 « ο δοξολογών τον Θεόν» Ιεζεκιήλ « Δύναμις Θεού» Δανιήλ «Κρίσις Θεού» Ωσηέ «Σωτηρία Θεού» Ιωήλ «Κριτής» Αμώς «Μακροθυμία» Αβδιού «Δούλος Θεού» Ιωνάς «Περιστερά» Μιχαίας Πτωχός και Ταπεινός» Ναούμ σήμαινε «Παρηγορία» Αββακούμ «Ο Ευαγγελίζων» Σοφονίας «Τα κρυπτά του Θεού» Αγγαίος «Επίσημο Συμπόσιο» Ζαχαρίας «Ανάμνησης Κυρίου» Και Μαλαχίας σήμαινε «Αγγελιοφόρος».

Ο Κύριος τους κάλεσε και τους ονόμασε αναλόγως της διακονίας που θα εκτελούσαν. Έτσι και ο Ιησούς Χριστός μετέτρεψε το όνομα του μαθητού Του Σίμωνα εις Κηφάν δηλαδή Πέτρο. Και υπήρχε μεγάλη σημασία στην αλλαγή του ονόματος του(Ιωάννης 1:43)
Ο Απ. Παύλος έφερε το όνομα Σαύλος πριν από την επιστροφή του στο Χριστό. Αλλά το Άγιο Πνεύμα τον μετονόμασε Παύλον.
(Πράξεις 13:9)
Ακόμη και τα πονηρά Πνεύματα(ενώ είναι εχθροί του Θεού) έχουν διάφορα ονόματα). Ο Πρώτος από αυτά ονομαζόταν Σατάν και ως Αρχηγός έχει κάτω από την εξουσία του τα άλλα πονηρά πνεύματα ώστε δεν υπάρχει μαρτυρία γραφική από την οποία να προκύπτει ότι υπάρχουν πολλοί σατανάδες (διάβολοι) αλλά ένας και μόνος εξουσιάζει πάνω σε απειράριθμα ακάθαρτα πνεύματα. 
Αλλά  και αυτά έχουν ιδιαίτερα ονόματα πχ ο βασιλεύς της Αβύσσου ονομάζεται «Απολλύων» Αποκάλυψης 9:11 Ένα άλλο πνεύμα υποταγμένο στο Σατανά ονομάζεται Βεελζεβούλ και σημαίνει «Άρχων δαιμονίων» (Ματθαίος 12:.24 Οι Φαρισαίοι, όμως, όταν το άκουσαν, είπαν: Αυτός δεν βγάζει τα δαιμόνια, παρά μονάχα διαμέσου τού Βεελζεβούλ, του άρχοντα των δαιμονίων. 25 Καθώς, όμως, ο Ιησούς αντιλήφθηκε τους συλλογισμούς τους, τους είπε: Κάθε βασίλειο, που διαιρέθηκε σε αντιμαχόμενα μέρη, ερημώνεται· και κάθε πόλη ή σπίτι, που διαιρέθηκε σε αντιμαχόμενα μέρη, δεν θα σταθεί.

Ένα άλλο πνεύμα ονομάζεται Βελίαλ. (Β΄ Κορινθίους 6:14 Μη ομοζυγείτε με τους απίστους· επειδή, ποια συμμετοχή έχει η δικαιοσύνη με την ανομία; Και ποια κοινωνία έχει το φως προς το σκοτάδι; 15 Και ποια συμφωνία έχει ο Χριστός με τον Βελίαλ; Ή, ποια μερίδα έχει ο πιστός με τον άπιστο;
16 Και πώς να συμβιβαστεί ο ναός τού Θεού με τα είδωλα; Επειδή, εσείς είστε ναός τού ζωντανού Θεού, όπως είπε ο Θεός, ότι: «Θα κατοικώ ανάμεσα σ' αυτούς και θα περπατάω· και θα είμαι Θεός τους, κι αυτοί θα είναι λαός μου». Τα ονόματα των ειδώλων των Εθνικών κάθε ένα από αυτά αντιπροσωπεύουν τα ονόματα των πονηρών πνευμάτων.

 (Α΄ Κορινθίους 10:20)
  Αλλά και οι άγγελοι του Θεού φέρουν ονόματα πχ ο
Αρχάγγελος ονομάζεται Μιχαήλ,Επιστολή Ιούδα 9 Δανιήλ 12:1 αποκάλυψη 12:7). Ενός άλλου αγγέλου το όνομα είναι Γαβριήλ. Στο( Δανιήλ θ:21 και Λουκάς 1:26). Άλλοι άγγελοι που περιβάλλουν το θρόνο του Θεού ονομάζονται Χερουβείμ (Γένεση 3:24) και άλλοι ονομάζονται Σεραφείμ

(Ηασϊας 16:2—6).
   Και ο Θεός έχει διάφορα ονόματα μεταξύ των οποίων είναι τα εξής: «ΕΛ» που στην Εβραϊκή γλώσσα σημαίνει «Θεός». Αναφέρεται σε πολλά μέρη της Παλαιάς Διαθήκης και αποδίδεται στο Θεό με την έννοια του «Δυνατός» «ΕΛΑΧ» που σημαίνει:
« Ο Φυλάττων την Διαθήκη Αυτού ή Πιστός», «ΕΛΟΧΙΜ» είναι σε πληθυντικό αριθμό και σημαίνει «Θεοί». αναφέρεται δε συχνά στην Παλαιά Διαθήκη. Το Όνομα αυτό του Θεού αποκαλύπτει ότι η Θεότης απαρτίζεται από περισσότερα του ενός Πρόσωπα.
  «Αντονάϊ» δηλαδή «Κύριος ο Θεός». Αναφέρεται σε πολλά σημεία της Π. Διαθήκης.

  «Ιεοβά». Με το όνομα αυτό απεκαλύφθει ο Θεός στο Μωυσή και σημαίνει «Ων» (έξοδος 16:3 και 3:3—14). Άλλα ονόματα του Θεού είναι:
  «ΕΛ—ΣΑΝΔΑ» Δηλαδή «Θεός Ισχυρός».
  «ΕΛ—ΕΛΙΟ». «ο Ύψιστος» (Ψαλμός 91:1).
  «ΕΛ—ΟΛΑΜ» «ο Αιώνιος Θεός» 
  «ΙΕΟΒΑ—ΣΑΒΑΩΘ» «Θεός Δυνάμεως» (Ιάκωβος 5:1). Και Θεός Κραταιός» (Ψαλμός 24:10).
   Διάφορα ονόματα έχει και ο Ιησούς Χριστός πχ Ιησούς που σημαίνει «Σωτήρ» (Ματθαίος 1:21) «Εμμανουήλ» που σημαίνει «Ο Θεός μεθ’ ημών» (Ματθαίος α:23) «Χριστός» που σημαίνει «Κεχρισμένος» (Ιωάννης 1:42).

   Ώστε όπως αποδεικνύεται εκ των αναφερθέντων εδαφίων τόσο ο Πατήρ όσο και ο Υιός έχουν διάφορα χαρακτηριστικά ονόματα δηλωτικά της δυνάμεως και της εξουσίας των. Και το Άγιο Πνεύμα έχει ονόματα που θα αναφέρουμε αμέσως.

  1/. «Το Πνεύμα του Θεού» (Γένεσης 1:2—Ιώβ 33:4—Ματθαίος γ:16
  2/. «Το Πνεύμα του Ιεοβά» (Κριταί 3:10—Β΄ Σαμουήλ 23:2) 
Με το χαρακτηριστικό όνομα «Το Πνεύμα του Θεού» εννοείται αυτός ούτος ο Θεός που κατέχει ίσην εξουσία με τα άλλα Πρόσωπα της Θεότητος. Την ίδια σημασία έχει και το όνομα «Το Πνεύμα του Ιεοβά».
..............................................