11-4-2021
ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ 19ον-- (Του Χαράλαμπου Μποσταντζόγλου)- (1885—1916)
19ον
Εκ της Εκκλησιαστικής Ιστορίας πληροφορούμαστε ότι κατά την εξέταση της περί Αγίου Πνεύματος αληθείας έγιναν πολλές συζητήσεις και σημειώθηκαν διαφωνίες και αντεγκλήσεις. Πολλοί στηριζόμενοι στο (Ιωάννης 15:26 Όταν, όμως, έρθει ο Παράκλητος, που εγώ θα στείλω σε σας από τον Πατέρα, το Πνεύμα τής αλήθειας, που εκπορεύεται από τον Πατέρα, εκείνος θα δώσει μαρτυρία για μένα.

Όταν έρθει ο Παράκλητος που θα σας τον στείλω εγώ από τον Πατέρα το Πνεύμα της αληθείας που εκπορεύεται από τον Πατέρα αυτός θα ερμηνεύσει την αποστολή μου». Όπου αναφέρεται ότι το Άγιο Πνεύμα προέρχεται από τον Πατέρα ότι εκπορεύεται από αυτόν ισχυρίζονται ότι το Πνεύμα είναι απλώς μια ενεργός δύναμη του Θεού και όχι Προσωπικότης.

Όμως η φράσης «εκπορεύεται παρά του Πατρός δεν δείχνει ότι το Άγιο Πνεύμα είναι κατώτερο αλλά πηγάζει από τον Πατέρα. Το Άγιον Πνεύμα είναι Θεός αιωνίως υπάρχων. Το ανωτέρω εδάφιο αναφέρεται στην αποστολή στη διακονία που το Άγιο Πνεύμα κάμνει και για την οποία εκπορεύεται. Δεν αναφέρεται στη φύση Του αλλά στη διακονία Του που θα άρχιζε όταν ο Χριστός θα έφευγε από τη γη αναλαμβανόμενος στον Ουρανό. Ιωάννης 16:7 Εγώ, όμως, σας λέω την αλήθεια· σας συμφέρει να αναχωρήσω εγώ· επειδή, αν δεν αναχωρήσω, ο Παράκλητος δεν θ' αρθεί σε σας· αλλά, αφού αναχωρήσω, θα τον στείλω σε σας.

Και τα τρία πρόσωπα εργάζονται ομόφωνα και αγαπούν τον άνθρωπο εξ’ ίσου σαν να ήταν ένα Πρόσωπο. Ο Πατήρ έστειλε τον Υιό από αγάπη κινούμενος. Ο υιός σταυρώθηκε από αγάπη και το Πνεύμα το Άγιο ενεργεί με αγάπη για να φέρει τη σωτηρία στην καρδιά του ανθρώπου. Εργάζεται συνεχώς και ακούραστα πάνω στη γη για να πείσει τον άνθρωπο να δεχθεί το Χριστό Σωτήρα Του.
Αλλά κατά τους χρόνους της Παλαιάς Διαθήκης το Άγιο Πνεύμα ενήργησε δίνοντας οδηγίες πώς να κατασκεπαστεί η Σκηνή του Μαρτυρίου πώς να γίνουν τα τελετουργικά ενδύματα των ιερέων και όλα τα σκεύη της σκηνής: (Έξοδος 28: 1 ΚΑΙ εσύ φέρε κοντά σου τον Ααρών, τον αδελφό σου, και τους γιους του μαζί του, ανάμεσα από τους γιους Ισραήλ, για να ιερατεύουν σε μένα: Τον Ααρών, τον Ναδάβ και τον Αβιούδ, τον Ελεάζαρ και τον Ιθάμαρ, τους γιους τού Ααρών. 
 2 Και θα κάνεις μια άγια στολή στον Ααρών τον αδελφό σου, για δόξα και τιμή. 3 Κι εσύ μίλησε προς όλους τούς σοφούς στην καρδιά, τους οποίους εγώ γέμισα από πνεύμα σοφίας, να κάνουν τη στολή τού Ααρών, για να τον καθιερώσεις, ώστε να ιερατεύει σε μένα.
Έξοδος 31:1 ΚΑΙ ο Κύριος μίλησε στον Μωυσή, λέγοντας: 2 Δες, εγώ κάλεσα ονομαστικά τον Βεσελεήλ, τον γιο τού Ουρί, γιου τού Ωρ, από τη φυλή τού Ιούδα· 3 και τον γέμισα με θείο πνεύμα, με σοφία, και σύνεση, και επιστήμη, και κάθε καλλιτεχνία, 4 για να επινοεί καλλίτεχνα έργα, ώστε να εργάζεται σε χρυσάφι, και σε ασήμι, και σε χαλκό, 5 και να γλύφει πέτρες ένθεσης, και να σκαλίζει ξύλα, για εργασία κάθε καλλιτεχνίας. 6 Κι εγώ, δες, έδωσα σ' αυτόν τον Ελιάβ, τον γιο τού Αχισαμάχ, από τη φυλή τού Δαν· και σε κάθε έναν συνετό στην καρδιά, έδωσα σοφία, για να κάνουν όλα όσα πρόσταξα σε σένα·
και Έξοδος 35:30 Και ο Μωυσής είπε στους γιους Ισραήλ: Δέστε, ο Κύριος κάλεσε ονομαστικά τον Βεσελεήλ, τον γιο τού Ουρί, γιου τού Ωρ, από τη φυλή Ιούδα· 31 και τον γέμισε με θείο πνεύμα, σοφία, σύνεση, και επιστήμη, και κάθε καλλιτεχνία· 32 και για να επινοεί καλλίτεχνα έργα, ώστε να εργάζεται σε χρυσάφι, και σε ασήμι, και σε χαλκό, 33 και να γλύφει πέτρες ένθεσης, και να σκαλίζει ξύλα, για εργασία, για κάθε καλλιτεχνικό έργο. 34 Και έδωσε στην καρδιά του το να διδάσκει, αυτός και ο Ελιάβ, ο γιος τού Αχισαμάχ, από τη φυλή Δαν. 35 Αυτούς τους γέμισε με σύνεση καρδιάς, για να εργάζονται κάθε έργο, χαράκτη και καλλιτέχνη, και κεντητή, σε βαθυγάλαζο ύφασμα, και σε πορφυρούν, σε κόκκινο, και σε βύσσο, και έργο ενός υφαντή, εκείνων που εργάζονται κάθε έργο, και που επινοούν καλλίτεχνα έργα.

Επίσης ενέπνεε τους συγγραφείς της Αγίας Γραφής Β’ Πέτρου 1: 21 Επειδή, δεν ήρθε ποτέ προφητεία από θέλημα ανθρώπου, αλλά, οδηγούμενοι από το Άγιο Πνεύμα, μίλησαν οι άγιοι άνθρωποι του Θεού.
Σαμουήλ Β' 23:1 Ο Δαβίδ, ο γιος τού Ιεσσαί, είπε, και ο άνδρας που ανεβάστηκε ψηλά Ο χρισμένος τού Θεού, και ο γλυκός ψαλμωδός τού Ισραήλ, είπε: 2 Το Πνεύμα τού Κυρίου μίλησε μέσα από μένα, και ο λόγος του ήρθε επάνω στη γλώσσα μου. 3 Ο Θεός τού Ισραήλ μου είπε, ο Βράχος τού Ισραήλ μίλησε, και είπε Αυτός που εξουσιάζει επάνω σε ανθρώπους, ας είναι δίκαιος,
 εξουσιάζοντας με φόβο Θεού· Β΄ Τιμοθέου 3:16 Ολόκληρη η γραφή είναι θεόπνευστη, και ωφέλιμη για διδασκαλία, για έλεγχο, για επανόρθωση, για διαπαιδαγώγηση, που γίνεται με δικαιοσύνη· Οι προφήτες χρησιμοποίησαν τη φράση «Ούτω λέγει Κύριος» και έδειξαν το Πνεύμα που τους ενέπνεε ήταν ο Κύριος.
ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ
Του Χαράλαμπου Μποσταντζόγλου- (1885—1916)
20ον

Το Άγιο Πνεύμα επεσκέφθη την Παρθένο Μαρία για να γεννήσει τον Υιό ο Οποίος δια του Πνεύματος εφέρθη στην έρημο για να πειρασθεί υπό του διαβόλου και γενικώς το Πνεύμα το Άγιο συνεργαζόταν με το Χριστό σε όλη Του τη ζωή (Λουκάς 4:1διαβάζουμε ότι ο Ιησούς ήταν κεχρισμένος με το Άγιο Πνεύμα. (Λουκάς 1:35 Πράξεις 10:38 Ησαϊας 11:2 και 61:1) Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής ήταν κεχρισμένος και πλήρης Πνεύματος Αγίου εκ κοιλίας Μητρός (Λουκάς 1: 4β—42—67—68).(το 4β εννοεί το δεύτερο μέρος του εδαφίου 4Τα θαύματα του Χριστού έγιναν δια του Αγίου Πνεύματος (Ματθαίος 12: 28). Και το Πνεύμα του δόθηκε χωρίς μέτρο Ιωάννης 3:34)
     Όλα τα εδάφια που αναφέρθηκαν δείχνουν τη μεγάλη διακονία του Αγίου Πνεύματος στη ζωή και το έργο του Ιησού Χριστού.
   Η διδασκαλία του Ιησού περί του Αγίου Πνεύματος είναι πολύ σπουδαία. Στα εδάφια (Ιωάννης 14: 16—17) βεβαιώνει ότι το Άγιο Πνεύμα θα είναι «εν ημίν»
  Το β΄ Θεσσαλονικείς 2: 9—12) μας βεβαιώνει ότι το Άγιο Πνεύμα ελευθερώνει τον άνθρωπο από την πλάνη του σατανά και οδηγεί εις την απόκτηση θείας φύσεως Επίσης το (Β΄ Πέτρου 1:4)

  Σπουδαιότατο έργο του πνεύματος είναι να παρηγορεί την εκκλησία και να της υπενθυμίζει τη διδασκαλία του Χριστού (Ιωάννης 14: 26). Το Άγιο Πνεύμα τον αποστέλλει ο Πατήρ στο όνομα του Ιησού Χριστού. Και έπρεπε να τελειώσει ο Χριστός το έργο Του για να σταλεί το Πνεύμα (Ιωάννης 7:37—39 και Πράξεις 2:33).
  Όπως ταπεινώθηκε ο Αιώνιος Λόγος για να εκτελέσει το έργο της σωτηρίας έτσι και το  Πνεύμα καταδέχεται να έλθει και να κάμει θρόνο Του την ανθρώπινη καρδιά γίνεται ο υπηρέτης μας όπως και ο Χριστός έγινε «δούλος» με σκοπό να συνεχίζει το έργο του Χριστού στην καρδιά μας και στη ζωή μας.

(Ιωάννης 16:13 αλλά, όταν έρθει εκείνος, το Πνεύμα τής αλήθειας, θα σας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια· επειδή, δεν θα μιλήσει από τον εαυτό του, αλλά θα μιλήσει όσα πρόκειται να ακούσει, και θα σας αναγγείλει τα μέλλοντα.
14 Εκείνος θα δοξάσει εμένα, επειδή από το δικό μου θα πάρει, και θα το αναγγείλει σε σας.
Η ενότης και η συνεργασίας των τριών προσώπων είναι τέτοιες ώστε ξεχωριστά κανένα Πρόσωπο δεν κάνει τίποτα. Και τούτο είναι το μεγάλο και το πιο θαυμαστό μυστήριο και δεν είμαστε ικανοί να το κατανοήσουμε διότι ξεπερνά τη λογική δυνατότητα του ανθρώπου.

  Κάθε ενέργεια προς εκπλήρωση του περί σωτηρίας σχεδίου του Θεού γίνεται μέσα σε απόλυτη συνεννόηση των τριών Προσώπων. Η Αγία Γραφή απλώς αναφέρει το μυστήριο χωρίς κα να το ερμηνεύει. Διαβάζουμε στο (Δευτερονόμιο 28:29) «Τα κρυπτά ανήκουν εις τον Θεόν τα δε φανερά και αποκεκαλυμμένα εις ημάς και τα τέκνα ημών». Ας ευχαριστούμε το Θεό για όσα μας αποκάλυψε καθώς και για όσα μας απέκρυψε και ας μη προσπαθούμε να ερευνούμε για να ξεσκεπάσουμε τα μυστήρια επειδή μπλεκόμαστε σε αιρέσεις και πλάνες.

   Όπως σκοπός του Ιησού Χριστού όσο καιρό ήταν στη γη ήταν να εκτελεί το θέλημα του Πατέρα Του και να τον δοξάζει
(Ιωάννης4: 34)34 Ο Ιησούς λέει σ' αυτούς: Το δικό μου φαγητό είναι να πράττω το θέλημα εκείνου που με απέστειλε, και να τελειώσω το έργο του. Έτσι σκοπός του Αγίου Πνεύματος είναι να δοξάζει τον Χριστό και το έργο Του οδηγώντας τους ανθρώπους στο Σωτήρα της ψυχής τους
(Ιωάννης 16:13-14) 13 αλλά, όταν έρθει εκείνος, το Πνεύμα τής αλήθειας, θα σας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια· επειδή, δεν θα μιλήσει από τον εαυτό του, αλλά θα μιλήσει όσα πρόκειται να ακούσει, και θα σας αναγγείλει τα μέλλοντα. 14 Εκείνος θα δοξάσει εμένα, επειδή από το δικό μου θα πάρει, και θα το αναγγείλει σε σας. Στο Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο διακηρύττεται αυτή η αλήθεια.
   Στον Πατέρα δίδεται δόξα από τον Υιό και στον Υιό δίδεται δόξα από το Άγιο Πνεύμα. Γράφει ο Απόστολος Παύλος στην (Κολοσσαείς 1:24). «Χαίρω εις τα παθήματα μου δια σας και ανταναπληρώ τα υστερήματα των παθημάτων του Χριστού εν τη σαρκί μου υπέρ του σώματος αυτού». Μη γένοιτο να σκεφτεί κάποιος ότι ο Παύλος ήθελε να πει ότι ο ίδιος με τις δικές του δυνάμεις μπορούσε να συμπληρώσει τις θλίψεις και τα παθήματα του Χριστού (ότι δηλαδή να συμπληρώσει το έργο του Κυρίου).
 Εννοούσε ο Παύλος ότι το Άγιο Πνεύμα που τον κατείχε ολοκληρωτικά ήταν Εκείνος που αναπληροί τα υστερήματα των θλίψεων του Χριστού δια μέσου του Παύλου.
  Δεν ισχυρίσθηκε ποτέ ο Απ. Παύλος ότι όλοι οι λόγοι του και όλες οι πράξεις του ήταν δια της ενεργείας του Πνεύματος π.χ. (Α΄ Κορινθίους 2:4 Αυτό ισχύει και για την προσευχή μας επειδή το τι να προσευχηθούμε δεν εξεύρωμεν»  (Ρωμαίους 8:26) όμως το Άγιο Πνεύμα ενεργεί υπέρ ημών «Συμπροσεύχεται δια στεναγμών αλάλητων υπέρ ημών».(Ρωμαίους 15::18

Η συνεργασία των τριών Προσώπων της Θεότητος δια την εκτέλεση του έργου της σωτηρίας ήταν αναγκαία και εξακολουθεί να είναι. Ο Πατήρ δεν μπορούσε να συγχωρεί αμαρτίες χωρίς να χυθεί του αίμα του Χριστού. Και δεν είναι δυνατόν να δεχθεί προσευχές χωρίς την ενέργεια και τη μεσολάβηση του Αγίου Πνεύματος.
..................................