16-3-2021
θα ήθελα να δούμε τι έλεγε ο αδελφός μας Χαράλαμπος που πέθανε μαρτυρικό θάνατο για το όνομα του Κυρίου μας στην Τουρκία

[TSK] ( όπου βλέπουμε αυτά τα γράμματα στις αγκύλες είναι το αρχαίο κείμενο.)
02--ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ
(Του Χαράλαμπου Μποσταντζόγλου (1885—1916)
  Το μοναδικό έργο του Αγίου Πνεύματος είναι να δοξάζει τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό να ελέγχει τον κόσμο περί αμαρτίας δικαιοσύνης και κρίσεως και να φέρνει σε κατάνυξη στις καρδιές των ανθρώπων προς μετάνοια.
  Όλοι όσοι δέχονται τον Χριστό ως ατομικό τους Σωτήρα αποτελούν την Εκκλησία δηλαδή την νύμφη του Χριστού και αυτοί είναι «εκ πάσης φυλής και γλώσσης και λαού και Έθνους»

(Αποκάλυψης 5:10).10 και μας έκανες βασιλιάδες και ιερείς στον Θεό μας· και θα βασιλεύσουμε επάνω στη γη.
  Ο αριθμός της Εκκλησίας είναι «κεκρυμμένος εν τω Πατρί» όταν δε συμπληρωθεί ο αριθμός της Εκκλησίας ο Χριστός θα σηκωθεί
Από τον θρόνο του Πατέρα Του «θα κατεβεί από τον ουρανό με κέλευσμα με φωνή αρχαγγέλου και με σάλπιγγα Θεού και οι αποθανόντες εν Χριστώ θα αναστηθούν πρώτον έπειτα εμείς οι ζώντες όσοι απομένομεν θα αρπαχθούμε με αυτούς εν νεφέλαις προς συνάντηση του Κυρίου εις τον αέρα»(Α΄Θεσσαλονικείς 4:16) 16 Πάντοτε να χαίρεστε. 17 Αδιάκοπα να προσεύχεστε. 18 Σε όλα να ευχαριστείτε· επειδή, αυτό [είναι] το θέλημα του Θεού σε σας εν Χριστώ Ιησού.
  Το Άγιο Πνεύμα «ικετεύει υπέρ ημών δια στεναγμών

 αλάλητων» (Ρωμαίους 8:26-27- 26 Ωσαύτως δε και το Πνεύμα συμβοηθεί εις τας ασθενείας ημών· επειδή το τι να προσευχηθώμεν ως πρέπει δεν εξεύρομεν, αλλ' αυτό το Πνεύμα ικετεύει υπέρ ημών διά στεναγμών αλαλήτων· 27 ο δε ερευνών τας καρδίας εξεύρει τι είναι το φρόνημα του Πνεύματος, ότι κατά Θεόν ικετεύει υπέρ των αγίων.
δια να παραστήσει την Εκκλησία εις τον Χριστό ένδοξη χωρίς ρυτίδα ή κηλίδα (Εφεσίους 5:27)27 για να την παραστήσει στον εαυτό του εκκλησία ένδοξη, χωρίς να έχει κάποια κηλίδα ή ρυτίδα ή κάτι αυτού τού είδους, αλλά για να είναι αγία και χωρίς ψεγάδι.
  Μαζί με το Άγιο Πνεύμα και η Νύμφη λέγει «Ελθέ». Και η απάντηση που δίδετε εις αυτήν την κραυγή είναι: «Ναι έρχομαι ταχέως. Αμήν. Ναι έρχου Κύριε Ιησού»
(Αποκάλυψης 22:17—20). 17 Και το Πνεύμα και η νύφη λένε: Έλα, και όποιος ακούει, ας πει: Έλα· και όποιος διψάει, ας έρθει· και όποιος θέλει, ας παίρνει δωρεάν το νερό τής ζωής. Ησ. 55:1; Ιωάν. 7:37; [Άσμ. 8:14]; [TSK]

18 Επειδή, δίνω μαρτυρία σε καθέναν που ακούει τα λόγια τής προφητείας αυτού τού βιβλίου: Αν κάποιος προσθέσει σ' αυτά, ο Θεός θα προσθέσει σ' αυτόν τις πληγές, που είναι γραμμένες σ' αυτό το βιβλίο. [Δευτ. 4:2]; [Δευτ. 12:32]; [Παρ. 30:6]; [TSK] 19 Και αν κάποιος αφαιρέσει από τα λόγια τού βιβλίου τής προφητείας αυτής, ο Θεός θα αφαιρέσει το μέρος του από το βιβλίο τής ζωής, και από την άγια πόλη, και από τους γραμμένους στο βιβλίο αυτό. Δευτ. 4:2; Δευτ. 12:32; Παρ. 30:6; Αποκ. 13:8; Αποκ. 17:8; [TSK] 20 Λέει αυτός που δίνει μαρτυρία σ' αυτά: Ναι, έρχομαι γρήγορα.
Αμήν. Ναι, έλα, Κύριε Ιησού.
Αμήν. Ναι, έλα, Κύριε Ιησού. [Άσμ. 8:14]; [TSK]


03 ΠΡΟΛΟΓΟΣ
   Εις προς Εβραίους Επιστολή αρχίζει με την εξής σημαντική δήλωση: «Ο Θεός …ελάλησε το πάλαι προς τους πατέρας ημών δια των προφητών πολλάκις και ποικιλοτρόπως…»
Και ελάλησε χρησιμοποιώντας το Άγιο Πνεύμα το ένα εκ των τριών Προσώπων της Τριαδικής Θεότητας: «Υπό του Πνεύματος του Αγίου κινούμενοι ελάλησαν οι άγιοι άνθρωποι του Θεού»


(Β΄ Πέτρου α:21). 21 Επειδή, δεν ήρθε ποτέ προφητεία από θέλημα ανθρώπου, αλλά, οδηγούμενοι από το Άγιο Πνεύμα, μίλησαν οι άγιοι άνθρωποι του Θεού.
Και «…οι προφήται οι προφητεύοντες περί της χάρητος ήτις έμελλε να έλθει εις εσάς ερευνώντες εις τίνα ή ποίον καιρόν εφανέρωνε το έν αυτοίς Πνεύμα του Χριστού ότε προεμαρτύρει τα πάθη του Χριστού και τας μετά ταύτα δόξας εις τους οποίους

 

απεκαλύφθη….» (Α΄ Πέτρου α:10—12). 10 για την οποία σωτηρία αναζήτησαν με επιμέλεια και ερεύνησαν οι προφήτες, που προφήτευσαν για τη χάρη, που επρόκειτο νάρθει σε σας· 11 ερευνώνας, σε ποια περίσταση και σε ποιον καιρό φανέρωνε το Πνεύμα τού Χριστού που ήταν μέσα τους, όταν από πριν έδινε μαρτυρία για τα παθήματα του Χριστού, και τις δόξες ύστερα απ' αυτά· 12 στους οποίους αποκαλύφθηκε ότι, όχι για τον εαυτό τους, αλλά για μας υπηρετούσαν αυτά, που σας αναγγέλθηκαν τώρα διαμέσου εκείνων που σας κήρυξαν το ευαγγέλιο, με το Άγιο Πνεύμα που στάλθηκε από τον ουρανό, στα οποία οι άγγελοι επιθυμούν, σκύβοντας, να εμβαθύνουν.

  Ο Θεός αποκάλυψε τον Εαυτό Του εις τους ανθρώπους καθώς και το κυρίαρχο αλλά αγαθό Του θέλημα και προανήγγειλε την αποστολή Σωτήρα των ψυχών χρησιμοποιώντας ως άμεσον αγγελιοφόρο Του το Άγιο Πνεύμα. Μίλησε ο Θεός και είπε όσα οι άνθρωποι θα ήσαν ικανοί να κατανοήσουν περί του Εαυτού Του αλλά και περιέγραψε Εκείνον τον Οποίον θα προσέφερε για να δώσει τον Εαυτό Του ως θυσία για να γίνει άφεσης αμαρτίας.   Όμως στην Π. Διαθήκη δεν έδωσε περιγραφή περί του ιδίου του Αγίου Πνεύματος τόσο αποκαλυπτική όσο έγινε το για το Πρώτο και Δεύτερο Πρόσωπο της Θεότητας. Έπρεπε να έλθει ο Υιός του Θεού για να μιλήσει περί του Πνεύματος και να Τον συστήσει εις στους ανθρώπους και να διαγράψει το είδος και την αξία του έργου Του και τον τρόπο με τον οποίο θα ενεργούσε στην καρδιά και τη ζωή του ώστε να τους βοηθήσει να γίνουν κάτοχοι του δώρου της Σωτηρίας και Μέτοχοι των Ευλογιών που την ακολουθούν


ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
  Όμως στην Π. Διαθήκη δεν έδωσε περιγραφή περί του ιδίου του Αγίου Πνεύματος τόσο αποκαλυπτική όσο έγινε το για το Πρώτο και Δεύτερο Πρόσωπο της Θεότητας. Έπρεπε να έλθει ο Υιός του Θεού για να μιλήσει περί του Πνεύματος και να Τον συστήσει εις στους ανθρώπους και να διαγράψει το είδος και την αξία του έργου Του και τον τρόπο με τον οποίο θα ενεργούσε στην καρδιά και τη ζωή του ώστε να τους βοηθήσει να γίνουν κάτοχοι του δώρου της Σωτηρίας και Μέτοχοι των Ευλογιών που την ακολουθούν.
  Μεταξύ των άλλων που ο Κύριος Ιησούς είπε περί του Αγίου Πνεύματος είναι ότι «Πάσα βλασφημία εναντίον αυτού (του Πνεύματος )δεν θέλει συγχωρεθεί ούτε εις τον παρόντα ούτε εις τον μέλλοντα αιώνα (Ματθαίος 12:20—32).συντριμμένο καλάμι δεν θα το σπάσει, και λινάρι που καπνίζει δεν θα το σβήσει, μέχρις ότου εκφέρει την κρίση σε νίκη·


21 και στο όνομά του θα ελπίσουν τα έθνη».
22 Τότε, έφεραν σ' αυτόν έναν δαιμονιζόμενο, τυφλόν και κουφόν· και τον θεράπευσε, ώστε ο κουφός και ο τυφλός και μιλούσε και έβλεπε.
23 Και εκπλήττονταν όλα τα πλήθη, και έλεγαν: Μήπως αυτός είναι ο γιος τού Δαβίδ;
24 Οι Φαρισαίοι, όμως, όταν το άκουσαν, είπαν: Αυτός δεν βγάζει τα δαιμόνια, παρά μονάχα διαμέσου τού Βεελζεβούλ, του άρχοντα των δαιμονίων.
25 Καθώς, όμως, ο Ιησούς αντιλήφθηκε τους συλλογισμούς τους, τους είπε: Κάθε βασίλειο, που διαιρέθηκε σε αντιμαχόμενα μέρη, ερημώνεται· και κάθε πόλη ή σπίτι, που διαιρέθηκε σε αντιμαχόμενα μέρη, δεν θα σταθεί.


26 Και αν ο σατανάς βγάζει τον σατανά, διαιρέθηκε σε αντιμαχόμενα μέρη· πώς, λοιπόν, θα σταθεί το βασίλειό του;
27 Και αν εγώ βγάζω τα δαιμόνια διαμέσου τού Βεελζεβούλ, οι γιοι σας διαμέσου τίνος τα βγάζουν; Γι' αυτό, αυτοί θα είναι κριτές σας.
28 Αλλά, αν εγώ βγάζω τα δαιμόνια διαμέσου τού Πνεύματος τού Θεού, έφτασε επομένως σε σας η βασιλεία του Θεού.
29 Ή, πώς μπορεί κάποιος να μπει μέσα στο σπίτι τού δυνατού, και να αρπάξει τα σκεύη του, αν πρώτα δεν δέσει τον δυνατόν, και τότε θα διαρπάξει το σπίτι του;
30 Όποιος δεν είναι μαζί μου, είναι εναντίον μου· και όποιος δεν μαζεύει μαζί μου, σκορπίζει.
31 Γι' αυτό, σας λέω: Κάθε αμαρτία και βλασφημία θα συγχωρεθεί στους ανθρώπους· η βλασφημία, όμως, ενάντια στο Πνεύμα, δεν θα συγχωρεθεί στους ανθρώπους.
32 Και όποιος πει έναν λόγο ενάντια στον Υιό τού ανθρώπου, θα του συγχωρεθεί· όποιος, όμως, πει ενάντια στο Πνεύμα το Άγιο, δεν θα του συγχωρεθεί, ούτε σε τούτον τον αιώνα ούτε στον μέλλοντα.


   Και το ερώτημα που τίθεται πολλές φορές και περιμένει  απάντηση είναι: Πότε και πως βλασφημείται το Άγιο Πνεύμα;
  Πιστεύω ότι μία περίπτωση βλασφημίας είναι εκείνη κατά την οποία Του γίνεται άρνησης εκ μέρους των ανθρώπων. Βλασφημούν εναντίον Του όσοι δεν δέχονται ότι υπάρχει Άγιο Πνεύμα ή ότι υπάρχει μεν αλλά δεν είναι προσωπικότης και μάλιστα Θεία. Μια άλλη περίπτωση είναι όταν γίνεται μείωσης του Πνεύματος. Όταν υποτιμάται η εξουσία Του η δύναμη η αγάπη Του δια για τους ανθρώπους η επιθυμία Του για τη σωτηρία τους η πρόθυμη συνεργασία Του μετά των άλλων προσώπων της Θεότητος για σωτηρία ψυχών αθανάτων και κληρονομιά της Βασιλείας του Θεού.

  Αυτό είναι  που πρέπει να έχουν πάντοτε στην σκέψη τους όσοι θα επιχειρήσουν να μιλήσουν ή να γράψουν περί του Αγίου Πνεύματος. Εφ’ όσον πρόκειται να στραφεί ο λόγος γύρω από Εκείνων που εμπνέει και αποκαλύπτει τα αόρατα πρέπει ο Ίδιος να μιλήσει και τότε θα δώσει ορθή και πλήρη περιγραφή της προσωπικότητας Του και του έργου Του

   Πεποίθησης μου είναι ότι ο γράφων περί του Θείου Παρακλήτου πρέπει όχι μόνον να έχει «διπλή μερίδα Πνεύματος» αλλά να είναι τελείως πληρωμένος από του Πνεύματος. 
Και τότε και μόνον δεν θα βλασφημήσει το Πνεύμα. Και τότε μόνο θα δοξάσει τον Θεό αλλά και θα βοηθήσει τους ακροατές ή αναγνώστες του να γνωρίσουν να αισθανθούν την ανάγκη και να παραδοθούν εις τον έλεγχο του Πνεύματος αλλά και εις τις οδηγίες Του ώστε να επιστραφούν εις τον Θεό και δια της πίστεως εις τον Χριστό να απολαύσουν την σωτηρία της ψυχής τους και την μακαρία ελπίδα της αιώνιας ζωής.


   Το Άγιο Πνεύμα θα οδηγήσει εκείνους που θα ασχοληθούν μαζί Του να αντλήσουν όλες τις περί Αυτού μαρτυρίες από την Αγία Γραφή να τις ερμηνεύσουν ορθοτομώντας(κάνοντας το ορθό) τον λόγο αλλά και θα τους δώσει και τις άλλες πληροφορίες που απαιτούνται με άμεση προσωπική αποκάλυψη.
   Και αυτό ακριβώς διαπιστώνεται ότι συνέβη με τον συγγραφέα του παρόντος βιβλίου του οποίου το θέμα είναι περί του Αγίου Πνεύματος. Ήταν ο άνθρωπος ο οποίος είχε απολαύσει την σωτηρία του Χριστού. Εκείνος που είχε αφιερωθεί εις τον Θεό δια του Πνεύματος και είχε πληρωθεί υπ’  Αυτού. Και υπήρξε εκείνος που πρόσφερε τη ζωή του χάριν της πίστεως του εις τον Χριστό και της μαρτυρίας του Ευαγγελίου.


  Ο πιστός είναι και κατάλληλος για να μιλήσει και να γράψει περί του Πνεύματος. Η μελέτη του πλήρης (γεμάτη) εμπεριστατωμένη(που εξετάσθηκε με πολύ προσοχή) είναι βασισμένη στο Λόγο του Θεού αλλά και σε όσα το Πνεύμα του Θεού του απεκάλυπτε απ’ ευθείας.
   Πιστεύω ότι τις ευλογίες που ο συγγραφέας απόλαυσε ενώ μελετούσε και έγραφε περί του Αγίου Πνεύματος θα τις συμμεριστεί μαζί του και ο αναγνώστης του βιβλίου του.
  Και αν υπάρχει κάτι που είναι δυνατόν να του προστεθεί ο Θείος Παράκλητος θα το προσφέρει ώστε η ευλογία του να είναι πλήρης ικανοποιητική και συντελεστική εις την οικοδομή την αύξηση και την απόλαυση της Δόξας του Θεού.
  Με την ευχή αυτή παραδίδομε το βιβλίο αυτό εις τους αγαπώντας την αλήθεια.


     Αρχίζοντας την μελέτη μας περί του Αγίου Πνεύματος αναφέρομε πρώτα την Προσωπικότητα Του θέμα που είναι και το κυριότερο μέρος της όλης μελέτης.
   Δια να γράψουμε την βιογραφία ενός ανθρώπου πρέπει να γνωρίζουμε τα σχετικά με την προσωπικότητα του.
  Το θέμα το αναφερόμενο εις την Προσωπικότητα του Αγίου Πνεύματος έγινε κατά το παρελθόν αντικείμενον συζητήσεως από τους θεολόγους και δημιουργήθηκε σύγχυσης λόγω των διαφόρων αντιλήψεων που αναπτύχθηκαν. Οφείλουμε λοιπόν να μελετήσουμε τον Λόγο του Θεού για να έχουμε ορθή γνώση για το σπουδαίο τούτο θέμα.


  Και κατ’ αρχήν πρέπει να διευκρινιστεί ότι μία προσωπικότης διακρίνεται εκ των ιδιοτήτων που έχει.  Και ιδιότητες της είναι η γνώσης η λογική η κρίσης η ηθική διάκρισης η αυτοσυνειδησία η φαντασία η μνήμη η σκέψης κλπ.
  Επίσης χαρακτηριστικά της προσωπικότητας είναι και τα συναισθήματα: χαρά λύπη αγάπη μίσος ειρήνη ταραχή κλπ.
  Ο Θεός Πατήρ και ο Υιός είναι Προσωπικότητες επειδή έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά καθώς επίσης και οι άγγελοι τα ουράνια πνεύματα. Προσωπικότης είναι και ο άνθρωπος επειδή έχει όλα τα ανωτέρω χαρακτηριστικά. Τα ζώα και τα φυτά δεν έχουν προσωπικότητα διότι δεν έχουν τα χαρακτηριστικά αυτά.


  Για τη μελέτη περί Προσωπικότητας του Αγίου Πνεύματος θα ανατρέξουμε εις τον Λόγο του Θεού έχοντας  την βεβαιότητα ότι είναι Θεόπνευστος.
  1/. Το Άγιον Πνεύμα έλαβε ενεργόν μέρος εις την Δημιουργία.
   Την Δημιουργική ενέργεια του Αγίου Πνεύματος την δείχνουν τα εξής εδάφια: (Γένεσης 1:2-3-ΣΤΗΝ αρχή δημιούργησε ο Θεός τον ουρανό και τη γη.
Και η γη ήταν άμορφη και έρημη· και σκοτάδι υπήρχε επάνω στο πρόσωπο της αβύσσου. Και Πνεύμα Θεού φερόταν επάνω στην επιφάνεια των νερών. Και είπε ο Θεός: Ας γίνει φως· και έγινε φως
Ιώβ 26:-13-

13 Με το πνεύμα του κόσμησε τους ουρανούς· το χέρι του σχημάτισε το συστρεφόμενο Φίδι.
ψαλμός 104:30-
30 στέλνεις το πνεύμα σου, κτίζονται, και ανανεώνεις το πρόσωπο της γης.
Ιώβ 33:4). «Το Πνεύμα του Θεού με δημιούργησε «. Εφ’ όσον το Άγιο Πνεύμα δημιουργεί τούτο σημαίνει ότι είναι Προσωπικότης.
Δεν είναι δυνατόν να φανταστούμε ότι ο Δημιουργός μας είναι μία ανωτέρα δύναμης μονάχα όπως πολλοί ισχυρίζονται. Η δύναμης είναι απρόσωπη αλλά ο Θεός μας είναι Προσωπικότης. Το Σύμπαν δεν έγινε στην τύχη αλλά δημιουργήθηκε με σχέδιο με σοφία με πρόγραμμα.
  Το Άγιο Πνεύμα δεν είναι μόνο Δημιουργός της Φυσικής αλλά είναι και της Πνευματικής Δημιουργίας


(Ιωάννης 3:18 1 ΥΠΗΡΧΕ δε ένας άνθρωπος από τους Φαρισαίους, που ονομαζόταν Νικόδημος, άρχοντας των Ιουδαίων. 2 Αυτός ήρθε στον Ιησού μέσα στη νύχτα και του είπε: Ραββί, ξέρουμε ότι ήρθες Δάσκαλος από τον Θεό· επειδή, κανένας δεν μπορεί να κάνει αυτά τα σημεία που εσύ κάνεις, αν ο Θεός δεν είναι μαζί του.
Αποκρίθηκε ο Ιησούς και του είπε: Σε διαβεβαιώνω απόλυτα, αν κάποιος δεν γεννηθεί από επάνω, δεν μπορεί να δει τη βασιλεία τού Θεού.
Ο Νικόδημος λέει σ' αυτόν: Πώς μπορεί ένας άνθρωπος να γεννηθεί ενώ είναι γέροντας; Μήπως μπορεί να μπει μια δεύτερη φορά στην κοιλιά τής μητέρας του και να γεννηθεί;
Αποκρίθηκε ο Ιησούς: Σε διαβεβαιώνω απόλυτα, αν κάποιος δεν γεννηθεί από νερό και Πνεύμα, δεν μπορεί να μπει μέσα στη βασιλεία τού Θεού. 6 Εκείνο που έχει γεννηθεί από τη σάρκα είναι σάρκα· και εκείνο που έχει γεννηθεί από το Πνεύμα, είναι πνεύμα. 7 Μη θαυμάσεις ότι σου είπα: Πρέπει να γεννηθείτε από επάνω. 8 Ο άνεμος πνέει όπου θέλει, και ακούς τη φωνή του, αλλά δεν ξέρεις από πού έρχεται, και πού πηγαίνει· έτσι είναι καθένας που γεννήθηκε από το Πνεύμα.


Αποκρίθηκε ο Νικόδημος και του είπε: Πώς μπορούν να γίνουν αυτά;
10 Αποκρίθηκε ο Ιησούς και του είπε: Εσύ είσαι ο Δάσκαλος του Ισραήλ, κι αυτά δεν τα ξέρεις; 11 Σε διαβεβαιώνω απόλυτα, ότι, μιλούμε εκείνο που ξέρουμε, και μαρτυρούμε εκείνο που είδαμε· και δεν δέχεστε τη μαρτυρία μας. 12 Αν σας είπα τα επίγεια, και δεν πιστεύετε, πώς θα πιστέψετε, αν σας πω τα επουράνια;
13 Και κανένας δεν ανέβηκε στον ουρανό, παρά αυτός που κατέβηκε από τον ουρανό, ο Υιός τού ανθρώπου, αυτός που είναι στον ουρανό.
14 Και όπως ο Μωυσής ύψωσε το φίδι μέσα στην έρημο, έτσι πρέπει να υψωθεί ο Υιός τού ανθρώπου· 15 για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή.
16 Επειδή, με τέτοιον τρόπο αγάπησε ο Θεός τον κόσμο, ώστε έδωσε τον Υιό του τον μονογενή, για να μη χαθεί καθένας ο οποίος πιστεύει σ' αυτόν, αλλά να έχει αιώνια ζωή. 17 Δεδομένου ότι, ο Θεός δεν απέστειλε τον Υιό του στον κόσμο, για να κρίνει τον κόσμο, αλλά για να σωθεί ο κόσμος διαμέσου αυτού.
18 Όποιος πιστεύει σ' αυτόν, δεν κρίνεται· όποιος, όμως, δεν πιστεύει, έχει ήδη κριθεί, επειδή δεν πίστεψε στο όνομα του μονογενή Υιού τού Θεού. αν δεν είναι Προσωπικότης δεν είναι ικανό να μας αναγεννήσει.
  2/. Για το Πνεύμα το Άγιο χρησιμοποιείται η προσωπική Αντωνυμία «ΕΚΕΙΝΟΣ».Στην Ελληνική γλώσσα οι λέξεις «Το Άγιο Πνεύμα» είναι ουδετέρου γένους. Και αν δεν χρησιμοποιούνταν η αντωνυμία «Εκείνος»  τότε θα επρόκειτο για μια απρόσωπη αφηρημένη δύναμης.  Συναντούμε όμως να την αναφέρει ο Κύριος επανειλημμένως στον λόγο Του.
(Ιωάννης 16:12-13)
12 Έχω πολλά ακόμα να σας πω, όμως δεν μπορείτε τώρα να τα βαστάζετε· 13 αλλά, όταν έρθει εκείνος, το Πνεύμα τής αλήθειας, θα σας οδηγήσει σε όλη την αλήθεια· επειδή, δεν θα μιλήσει από τον εαυτό του, αλλά θα μιλήσει όσα πρόκειται να ακούσει, και θα σας αναγγείλει τα μέλλοντα.
  3/. Αναφέρετε με το όνομα Του και συνδέεται με το όνομα του Πατρός και του Υιού και αυτό δείχνει ότι είναι Προσωπικότης. (Ματθαίος 28:18-19)-20. 18 Και καθώς ο Ιησούς τους πλησίασε, τους μίλησε, λέγοντας: Δόθηκε σε μένα κάθε εξουσία στον ουρανό και επάνω στη γη. 19 Αφού, λοιπόν, πορευτείτε, κάντε μαθητές όλα τα έθνη, βαπτίζοντάς τους στο όνομα του Πατέρα και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, 20 διδάσκοντάς τους να τηρούν όλα όσα παρήγγειλα σε σας· και δέστε, εγώ είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες, μέχρι τη συντέλεια του αιώνα. Αμήν.
  Στην τελετή του βαπτίσματος βαπτιζόμαστε στο όνομα προσωπικότητας και σ’ αυτήν το Άγιο Πνεύμα συνδέεται με τον Πατέρα και τον Υιό(Προσωπικότητες) λ.χ.
 (Β΄ Κορινθίους 13:11-13) 11 ΛΟΙΠΟΝ, αδελφοί, χαίρεστε, καταρτίζεστε, ενθαρρύνετε ο ένας τον άλλον, να φρονείτε το ίδιο, ειρηνεύετε· και ο Θεός τής αγάπης και της ειρήνης θα είναι μαζί σας. 12 Χαιρετήστε ο ένας τον άλλον με άγιο φίλημα· 13 (12) σας χαιρετούν όλοι οι άγιοι.
14 (13) Η χάρη τού Κυρίου Ιησού Χριστού, και η αγάπη τού Θεού, και η κοινωνία τού Αγίου Πνεύματος είθε να είναι μαζί με όλους σας. Αμήν.